آجیل رنگ‌شده نخرید

به خاطر یک مشت آجیل

انتخاب همیشه مهم است حتی اگر برای آجیل نوروزی باشد، شما که نمی‌خواهید مهمان‌ها بعد از خوردن آجیل شما، مسموم شوند یا در سال‌های آینده سرطان بگیرند؟! پس ضرر نمی‌کنید اگر پیش از رفتن به قنادی، این هشدارها را بخوانید!
کد خبر: ۳۱۶۳۸۵

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید دقیقا از کی، اما به هر حال آجیل از روزهای خیلی‌خیلی دور بخشی از نماد‌های فرهنگی ایرانی‌ها بوده است و یار وفادار مراسم یلدا و جشن نوروزمان و حتی خیلی‌ها به مشکل گشایی‌اش اعتقاد دارند و می‌گویند آن ترکیب لذیذ از پسته، فندق، گردو، بادام زمینی، نخودچی، تخمه ژاپنی و کدو، کشمش و بادام هندی در فرآیند گشایش مشکلات هم نقشی بازی می‌کند.

اما با آن که هیچ ایرانی وجود ندارد که طعم آجیل را نچشیده باشد،‌ کمتر کسی دقیقا می‌داند چطور باید آجیل بهداشتی و مرغوب را از آجیل ناسالم و نامرغوب تشخیص داد.

وقتی آجیل‌‌ها جنایتکار می‌شوند...

بجز رنگ‌های شیمیایی و خطرناکی که برخی قنادی‌ها آجیل‌شان را با آن رنگ‌آمیزی می‌کنند، آنچه آجیل را خطرناک و مضر می‌کند سم قارچی به نام آفلاتوکسین است. آفلاتوکسین قارچی است که به دلیل شرایط نامساعد تولید یا نگهداری آجیل در انبارهای نامناسب،‌ در بادام، پسته و انجیر رشد می‌کند.

سم این قارچ اگر وارد بدن انسان شود بسته به میزان آن و مدت زمانی که وارد بدن می‌شود ممکن است باعث مسمومیت یا بیماری‌هایی چون سرطان کبد، آسیب به مغز، قلب، کلیه‌ها و... شود. پس برای خرید آجیل‌های سالم به این نکات دقت کنید:

- خندان بودن برای همه خوب است مگر برای پسته و تخمه آجیل که گاهی برای خندان‌شان از روش‌های غیربهداشتی و خطرناکی استفاده می‌شود.

- آجیل رنگ شده نخرید چون اگر آجیل کپک زده رنگ‌آمیزی شود قابل تشخیص نیست. برای تشخیص آجیل رنگ زده شده به ظاهر‌شان دقت کنید. این نوع آجیل دلفریب‌تر و براق‌تر از آجیل‌های معمولی به نظر می‌رسد ضمن آن که این آجیل را اگر چند دقیقه توی مشت نگه دارید با عرق دست، رنگ پس می‌دهد و با خوردنش لب‌هایتان رنگی می‌شوند.

- اگر قناد به شما گفت در رنگ‌آمیزی آجیل از رنگ مجاز استفاده کرده است باور نکنید چون در تولید آجیل استفاده از هر نوع رنگی بجز زردچوبه و زعفران ممنوع است.

- آجیلی را که از سال‌های قبل ذخیره کرده‌اید دور بریزید. آجیل تازه بوی نامطبوع ندارد.

- آجیل را باید دور از رطوبت و در سرما نگهداری کنید.

- به هیچ‌وجه از دوره‌گردها آجیل نخرید. مسلما انتظار ندارید آنها آجیل را در شرایطی ایده‌آل نگهداری کرده باشند. آفلاتوکسین رفیق شفیق دوره‌گرد‌های آجیل‌فروش است!

- برای شناسایی آجیل کپک زده، دنبال لکه‌های سیاه رنگ روی دانه‌ها بگردید. این لکه‌ها نشان کپک‌زدگی هستند. البته شما همیشه نمی‌توانید آجیل‌های آلوده به قارچ را تشخیص بدهید بخصوص اگر قنادی‌ها بلد باشند آجیل‌های کهنه را دوباره بو بدهند!

- مسلما شما می‌دانید که دانه‌های آجیل ذاتا سوراخ نیستند و لابد حشره‌ای مزه شان را امتحان کرده یا آنها را برای تخم‌ریزی سوراخ کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها