تاثیر رنگ‌ها در یادگیری و آموزش کودکان

دنیای رنگین‌کمانی دلبند ما

کد خبر: ۳۱۵۲۵۱

با توجه به این نکته، چه خوب خواهد بود اگر در امور روزانه و مخصوصا آنچه مربوط به کودکان‌مان است، بیشتر و بیشتر از رنگ و مواد رنگی استفاده کنیم. به یقین شما هم این را قبول دارید که همه ما می‌خواهیم کودکانی شاد و خلاق داشته باشیم. اگر این موضوع را تصدیق می‌کنید، بدانید که یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به این مقصود، زندگی در محیطی شاد و رنگارنگ است. پس می‌توانیم با قدری دقت و صرف وقت برای خود و کودک‌مان اتاقی رنگی داشته باشیم. لباس‌هایی با رنگ‌های شاد به او بپوشانیم، نوشتن تکالیف مدرسه با مدادهای رنگی را یادش دهیم و... .

رنگ‌ها، کودکان را تشویق به یادگیری می‌کنند

متخصصان تعلیم و تربیت به ما می‌گویند که وقتی در محیط کلاس از رنگ‌های گوناگون و وسایل آموزشی رنگارنگ استفاده می‌شود، بچه‌ها بهتر مطالب را می‌آموزند و به خاطر می‌سپارند، چرا که مغز، 80 درصد مطالب را از راه چشم‌ها دریافت می‌کند و رنگ‌ها نیز حس بینایی را تحریک می‌نمایند.دانستن این موضوع به ما کمک می‌کند که حفظ و نگهداری اطلاعات را با استفاده از رنگ‌ها بهتر و قوی‌تر انجام دهیم.

رنگ‌های مختلف‌
احساسات متفاوتی‌ ایجاد می‌کنند

هر رنگی سبب ایجاد حسی متفاوت در انسان می‌شود. از این‌رو می‌توان از رنگ‌ها به منظور آموزش مفاهیم مختلف استفاده کرد. رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد فعالیت مغز را تحریک کرده و افزایش می‌دهند. در حالی‌که رنگ‌های سبز، آبی و بنفش حس آرامش و رهایی را در پی خواهند داشت. با توجه به ویژگی رنگ‌ها، معلم‌ها و مسوولان امور آموزشی می‌توانند از رنگ‌هایی برای چیدمان کلاس درس استفاده کنند که آرامش را در ذهن کودکان تداعی کنند. این خود راهی است برای تشویق بچه‌ها به یادگیری بهتر و داشتن فضایی مطبوع‌تر. انجام تکالیف درسی و ارائه و آموزش درس‌ها نیز می‌تواند با به‌کارگیری و استفاده از رنگ‌ها انجام شود. این روش، یادگیری بچه‌ها را آسان‌تر کرده و درصد فراگیری آنها را افزایش می‌دهد. همچنین با استفاده از رنگ‌هایی خاص و با مشاوره گرفتن از متخصصان این امر، می‌توان به کودکانی که مشکلاتی خاص دارند، کمک کرد. به عنوان مثال در مورد کودکانی که بیش از حد فعال هستند می‌توان با استفاده از رنگ‌های آرامش بخش به یادگیری و دریافت مطالب‌شان کمک کرد. در عین حال می‌توان به کودکانی که نمی‌توانند حواس خود را جمع کنند، با استفاده از رنگ‌هایی که محرک مغز هستند یاری رساند.

بچه‌ها، رنگ‌ها را بهتر به خاطر می‌سپارند

بر مبنای تحقیقات انجام شده، کودکان رنگ‌ها را بسیار بهتر از لغات و جملات به خاطر می‌سپارند. از این‌رو آموزش دروس و مطالب مختلف با استفاده از رنگ‌ها و مفاهیم رنگی می‌تواند کمک بسیاری زیادی در زمینه آموزش و یادگیری کودکان باشد. به عنوان مثال برای استفاده از کارت‌های درسی، بهتر است از کارت‌هایی با زمینه رنگی استفاده شود. همچنین اگر هر کارت با رنگی مشخص و متفاوت ارائه شود، دانش‌آموز بهتر قادر خواهد بود تا مطالب را یادآوری کند. استفاده از رنگ‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی کاربرد دارد و نباید چنین پنداشت که این موضوع فقط در مراکز پیش‌دبستانی و کودکستان‌ها مثمرثمر است.

رنگ و ایجاد خلاقیت

رنگ‌ها باعث ایجاد خلاقیت شده و کودکان را تشویق می‌کنند تا ایده‌های جدیدی ارائه دهند. این اشتباه است اگر فکر کنیم که رنگ‌ها فقط در کارهای هنری باعث خلاقیت می‌شوند؛ رنگ در ایجاد حس خلاقیت برای نوشتن داستان و حتی حل کردن مسائل ریاضی نیز کارساز خواهد بود. پس چه خوب است اگر با کمی حوصله، رنگ‌ها را وارد دنیای کودکان‌مان کنیم. البته این تلاش، به همکاری متقابل والدین و مسوولان مراکز آموزشی نیاز دارد.

مداد و خودکارهای رنگی برای نوشتن

یک راه ساده برای تشویق بچه‌ها و ایجاد انگیزه در آنها برای انجام تکالیف می‌تواند این باشد که به آنها اجازه دهیم با مدادها و خودکارهای رنگی تکالیف خود را انجام دهند. همچنین نوشتن و انجام دادن تکالیف با مدادهای رنگی باعث می‌شود تا حواس بچه‌ها بیشتر جمع شود و اطلاعات درسی را بهتر به خاطر بسپارند. استفاده از چند مداد و خودکار با رنگ‌های مختلف قابلیت یادآوری مطالب را دوچندان کرده و به کودک در یادگیری کمک می‌کند.

استفاده از رنگ‌ها در خانه

والدین نیز می‌توانند در خانه، محیطی خلاق و جذاب برای بچه‌ها به وجود بیاورند. چنین فضایی، خلاقیت را به کودکان الهام می‌بخشد. خیلی از پدرها و مادرها در دوران نوزادی فرزندان‌شان، اتاقی رنگارنگ و پر از رنگ‌های گوناگون برای او فراهم می‌کنند. خوب است همه ما بدانیم که داشتن اتاقی رنگارنگ، تنها کاربرد زیبایی ندارد بلکه برای یادگیری کودک ما نیز مفید و مثمرثمر خواهد بود.

متخصصان، معتقدند کودکانی که اتاق و فضایی رنگی در اطراف خود دارند قوه هوش بهتری نسبت به سایر کودکان خواهند داشت.

همچنین استفاده از اسباب بازی‌های رنگارنگ توسط کودک و نوزاد، نه تنها آنها را شاد می‌سازد بلکه محیط آموزشی مفرحی برای‌شان فراهم می‌کند. به خاطر بسپاریم که در بسیاری موارد، قیمت بالای اسباب بازی نشانه‌ای برای مناسب بودن آن نیست؛ ما باید در مرحله اول به کاربرد اسباب بازی و رنگ آن توجه کنیم.

ما همه می‌دانیم که رنگ‌ها احساسات بچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. رنگ‌های گرم باعث احساس راحتی شده و رنگ‌های روشن حس هیجان را سبب می‌شوند.

بزرگ‌ترها و رنگ‌ها

تاثیر رنگ در آموزش، فقط در مورد کودکان و نوزادان صادق نیست بلکه رنگ‌ها همان‌طوری که کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهند، در مورد بزرگ‌ترها نیز موثرند. پس بهتر است که در کلاس‌های درسی مراکز آموزش عالی نیز از رنگ و وسایل رنگی استفاده شود تا آموزش بهتر و موثرتر صورت گیرد. این نکته مهم در مکان‌های تفریحی و رستوران‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و برای ترغیب مشتری‌ها از رنگ‌های مناسب استفاده می‌شود. پس چه خوب و به جا است اگر ما هم از این شیوه مهم و موثر و ساده برای آموزش بهتر فرزندان‌مان بهره گیریم.

نیلوفر اسعدی‌بیگی
منبع: www.ehow.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها