تلفیق گذشته، حال و آینده درFord Mustang GT

همه چیز متحول شده است

در دنیای هیجان‌انگیز خودرو، نام فورد با سری موستانگ‌ها ماندگار شده است. در حقیقت شاید با شنیدن نام فورد بلافاصله منتظر شنیدن عبارت موستانگ نیز باشیم. فورد موستانگ سال‌ها پیش معرفی شد، اما آن موقع خبری از این همه فناوری‌های نوین در صنعت خودروسازی نبود. اکنون و پس از گذشت حدود4دهه از تولد سری موستانگ‌ها، خبر خوش این است:Ford Mustang GT برگشته است، آن هم با یک دنیا حرف‌های تازه!
کد خبر: ۳۱۲۹۸۴

در شرکت فورد برای ارائه نسخه جدیدFord Mustang GT یک راهبرد کلی تعریف شده و تمامی مهندسان طرح با مرور آن، فرآیند طراحی و ساخت این خودرو را پیش برده‌اند؛ استفاده از فناوری‌های نوین برای رسیدن به حداکثر شتاب، سرعت و توان موتور. در نتیجه، کار به جایی رسیده که موتوری با حجم 5 لیتر، 8 سیلندر و با توان 412 اسب بخار طراحی و ساخته می‌شود. مهندسان فورد برای این‌که خودرو وزن زیادی نداشته باشد دست به کارهای مختلفی زدند. از آن جمله می‌توان به استفاده از آلومینیوم و فیبر کربنی در اسکلت خودرو اشاره کرد. طراحی و ارائه ایده‌های مختلف در زمینه موتور جدید موستانگ به سال 2000 باز می‌گردد. در حقیقت آن سال مدیران ارشد فورد به نتیجه رسیدند برای این‌که موستانگ را به کلاسی جهانی تبدیل کنند باید تغییرات عمده‌ای در آن به وجود آورند و اکنون پس از یک دهه تلاش و مطالعه، کار به ثمر نشسته است. علاقه‌مندان به این خودرو تنها باید یک سال دیگر منتظر باشند تاFord Mustang GT با انبوهی از تازه‌ها وارد بازار شود. مدیران فورد برای این‌که نشان دهند تا چه حد روی این طرح سرمایه‌گذاری کرده‌اند از یکی از گرانقیمت‌ترین سیستم‌های مدل‌سازی رایانه‌ای در جهان استفاده کرده‌اند تا ضمن شبیه‌سازی خودرو در وضعیت‌های بسیار گوناگون، هرگونه نقص احتمالی را در آن برطرف کنند.

یکی از ابتکارات جالب توجه درFord Mustang GT سیستم خنک‌سازی پیستون‌های آن است، جایی که با استفاده از نوعی سیستم جت تلاش شده است پیستون‌ها همواره در دمایی مناسب نگهداری شوند تا به این ترتیب عمر مفید موتور خودرو افزایش یابد. موتور خودرو تنها 210 کیلوگرم وزن دارد که این رقم در مقایسه با نسخه‌های قبلیFord Mustang GT نزدیک به 20 درصد کاهش وزن نشان می‌دهد. به همین دلیل باید انتظار داشت مصرف سوخت خودرو نیز تا حد قابل توجهی بهبود یافته باشد. چرخ‌ها نیز 19 اینچی هستند، یعنی این‌که خودرو به اندازه کافی در حین حرکت ثبات دارد و راننده از این بابت نباید نگران باشد.

درFord Mustang GT ابتکار عمل جالب توجهی نیز در زمینه طراحی و نصب آینه‌ها صورت گرفته است. بر این اساس، راننده می‌تواند با تکیه بر سیستم مشاهده نقاط کور، اشراف کاملی بر اطراف و حتی پشت خودرو داشته باشد. افزایش حداکثر سرعت خودرو به 260 کیلومتر بر ساعت نیز یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در زمینه ارتقایFord Mustang GT به شمار می‌آید.

قرار نیستFord Mustang GT همچون برخی خودروها ‌به صورت رنگین کمان وارد بازارهای جهانی شود. مدیران فورد پس از بررسی‌های فراوان 3 رنگ زرد آتشین، قرمز و نقره‌ای را برای این خودرو در نظر گرفته‌اند.

این یک اسب مسابقه است

در قسمت جلوی پنجرهFord Mustang GT نشان اسب مسابقه‌ای دیده می‌شود که با سرعت خیره‌کننده‌ای گام بر می‌دارد. نکته جالب این که به عقیده بسیاری از کارشناسان خودرو، اسب مسابقه بهترین عنوان است. حالت آیرودینامیکیFord Mustang GT بخوبی تداعی‌کننده اسبی سرکش است که برای رها شدن و سرعت گرفتن لحظه‌شماری می‌کند. فورد این خودرو را برای بهار سال آینده آماده فروش در بازارهای جهانی می‌کند و امیدوار است با فروش این خودرو تکان تازه‌ای به بازار نه چندان پررونق فعلی خودرو در جهان بدهد.

قسمت پشت فرمان خودرو با استفاده از فناوری چراغ‌های ال‌ای‌دی‌ به قلب تپنده و به نوعی زنده داخل خودرو تبدیل شده است. شدت نور این چراغ‌ها به حدی است که راننده حتی در روز و زمان تابش نور خورشید نیز می‌تواند از مشاهده آنها لذت ببرد. حال تصور کنید شب هنگام و بخصوص در حین رانندگی در جاده‌های تاریک کوهستانی درون خودرو چه خبر است. از آن گذشته، استفاده تلفیقی از رنگ‌های آبی و قرمز در این چراغ‌ها نشان‌دهنده اوج ابتکار عمل و سلیقه نزد مهندسان فورد است. نکته عجیبی که درخصوص اطلاع‌رسانی خودرویFord Mustang GT دیده می‌شود این است که آمار دقیقی درباره صفر تا 100 آن منتشر نشده است. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند کهFord Mustang GT با برخورداری از موتوری در این حد صفر تا 100 را در 5/4 ثانیه طی می‌کند که اگر در واقع نیز چنین باشد، در نوع خود قابل توجه است. نکته مهمی که درخصوص خودروهای سرعتی و قدرتی نظیرFord Mustang GT دیده می‌شود، این است که برای استفاده در شهر حد و مرزهایی دارند و اگر توان و سرعت آنها از حد مجازی بیشتر باشد دیگر نمی‌توان از آنها در شهر استفاده کرد؛ خبر خوش این است کهFord Mustang GT به خطوط قرمز تعیین شده نزدیک است، اما فراتر از آنها نرفته است.

صندلی‌ها تمام با چرم طبیعی پوشیده شده‌اند و برای این‌که ابهت درون خودرو نیز حفظ شده باشد از چرم‌هایی به رنگ نوک مدادی استفاده شده است. مهندسان و طراحان فورد به نتیجه رسیده‌اند که این رنگ هماهنگی کاملی با 3 رنگ یاد شده برای بدنهFord Mustang GT دارد. در ساخت این خودرو از فناوری فیبر کربنی استفاده شده است تا به این وسیله از وزن خودرو به حد قابل توجهی کاسته شود. فورد قیمت اولیه این خودرو را حدود 30 هزار دلار عنوان کرده است که با توجه به مشخصات و قابلیت‌هایی که دارد، رقم جالب توجه و تقریبا مناسبی است.Ford Mustang GT را می‌توان در زمره خودروهای نسبتا عضلانی عنوان کرد، جایی که تقریبا اثری از زوایای تند و شکسته در بدنه خودرو دیده نمی‌شود و همین مساله در عضلانی‌تر به نظر رسیدن خودرو تاثیرگذار است. فورد پس از حدود 4 دهه از تولد موستانگ به دنبال جهانی کردن آن است و از این رو مهندسان شرکت تلاش کرده‌اند Ford Mustang GT را به عنوان خودروی در حد کلاس‌های جهانی معرفی کنند و به نظر می‌رسد با توجه به قیمت پایه مناسب و قابلیت‌های هیجان‌انگیز حرکتی، دستیابی به این چشم‌انداز چندان هم دور از ذهن نباشد. اکنون تنها باید منتظر گذشت سال 2010 و فرا رسیدن بهار سال 2011 ماند، زمانی کهFord Mustang GT وارد بازارهای جهانی خواهد شد.

Ford Mustang GT در یک نگاه

وزن موتور: 210 کیلوگرم

صفر تا 5 :100/4 ثانیه

حداکثر سرعت: 260 کیلومتر بر ساعت

حجم موتور: 5 لیتر

تعداد سیلندر: 8

توان موتور: 412 اسب بخار

چرخ‌ها: 19 اینچی

حدود قیمت: 30 هزار دلار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها