شنیدنی هفته

خیام یا صالح علاء

اگر از طرفداران شعرها و متن‌های محمد صالح‌علاء هستید یک انتخاب ویژه دارید و می‌توانید آلبوم موسیقی چکاوک با آهنگسازی پیمان خازنی و خوانندگی محسن شاهرودی را انتخاب کنید. صالح‌علاء که شب‌ها در شبکه 4 تلویزیون برنامه دارد دکلمه اشعار این آلبوم را خوانده است. بخش اول این آلبوم در مایه اصفهان آهنگسازی شده که شامل قطعاتی چون «مه آسمانی»، «جرعه جام»، «تکنوازی نی» و «دو نوازی تار و پیانو» می‌شود.در بخش دوم نیز از فضای دشتی بهره گرفته شده و از قطعاتی چون «آتش دل»، «پیغام دل»، «تکنوازی سنتور»، «بداهه‌نوازی نی» و «دو نوازی تار و پیانو» تشکیل شده است.
کد خبر: ۳۱۲۷۱۹

این آلبوم به نوعی تجربه‌ای است برای «حفظ پیکره اصلی موسیقی فاخر و نوگرایی در این موسیقی» که از نظر ارائه‌کنندگان این آلبوم «وظیفه هر موسیقیدانی است که به خاک پرارزش ایران تعلق دارد.»از پیمان خازنی پیش از این (آلبوم) «شوخی» با نوای تار ایرانی منتشر شده است و این بار، «چکاوک» قرار است اثری از بطن موسیقی ایرانی با لباس امروزی باشد.البته این نکته‌ها آرزوی سازندگان این آلبوم هستند.

این که چه قدر موفق بودند، شاید بسته به نظر و سلیقه شما فرق داشته باشد. اگر هم طرفدار موسیقی بومی هستید یک انتخاب دارید و آن هم خریدن آلبوم خیامی است که مجموعه‌ای است از شیوه‌های خواندن اشعار خیام در بوشهر. در این آلبوم اشعار آشنایی همچون یک چند به کودکی، افسوس که عمر، شب شد که دگر، می لعل مذاب است، قافله عمر، مرغی دیدم نشسته و با زلف تو گر کنار هم قرار گرفته‌اند و کسی که این قطعه‌ها را جمع‌آوری کرده است، محسن شریفیان پژوهشگر موسیقی بوشهر است.اگر هم بیشتر درباره موسیقی بوشهر می‌خواهید بدانید این را به یاد داشته باشید خیام خوانی یا خیامی گونه‌ای ویژه و نادر و انتزاعی از موسیقی بوشهر است که تواما مشتمل بر پریودهای سازی و آوازی بوده، ساز و آواز گاه به صورت مستقل و مبتنی بر مبادله و سوال و جواب و گاه در بخش‌هایی در همراهی با هم قرار می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها