داروخانه

دارویی برای قلب و کلیه

برای کسانی‌که مشکلات قلبی یا کلیوی دارند، فوروسماید داروی نام آشنایی است. فوروسماید یک داروی ادرارآور است که ادم ناشی از تجمع آب در بدن را کم می‌کند. فوروسماید باعث افزایش دفع آب و نمک از طریق کلیه‌ها می‌شود. این دارو در درمان فشار خون خفیف تا متوسط و اورژانس‌های فشار خون نیز به کار می‌رود. فوروسماید یکی از پایه‌های درمان ادم ریوی، یکی از عوارض خطرناک نارسایی قلب، می‌باشد. فوروسماید به صورت قرص و شکل تزریقی در داروخانه یافت می‌شود.
کد خبر: ۳۱۲۶۲۵

مصرف صحیح

فوروسماید را دقیقا مطابق با دستور پزشک معالج خود مصرف و از تغییر خودسرانه دوز دارو پرهیز کنید. این دارو معمولا یک تا 2 بار در شبانه‌روز تجویز می‌شود. از مصرف فوروسماید قبل از خواب پرهیز کنید؛ چرا که این دارو میزان ادرار شما را زیاد می‌کند. اگر بیش از یک دوز فوروسماید در روز استفاده می‌نمایید، آخرین نوبت دارو را قبل از ساعت 6 عصر مصرف کنید.

عوارض جانبی

تهوع، ناراحتی معده، تشنگی، اسهال، یبوست، سردرد، احساس سبکی سر، ضعف و حملات نقرس از جمله عوارضی است که در اثر مصرف این دارو رخ می‌دهد و چندان جدی نیستند. اما اگر علائمی چون استفراغ، کبودشدگی یا خونریزی‌های غیرمعمول، کاهش شنوایی یا وزوز گوش، سرگیجه، تاری دید، ضربان نامنظم قلب، انقباضات خودبخودی عضلانی، احساس گزگزشدگی اندام‌ها، کاهش وزن مفرط و واکنش‌های آلرژیک (که با این دارو بسیار نادرند)، مثل تب، بثورات پوستی و تنگی نفس مشاهده شود، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

10 فرمان

1- هنگام مصرف این دارو، نمک کمتر و غذاهای حاوی پتاسیم (موز و انواع آب میوه) مصرف کنند، چرا که فوروسماید باعث کاهش پتاسیم خون می‌شود.

2- سعی کنید حین درمان با فوروسماید از قرار گرفتن غیرضروری در برابر نور آفتاب پرهیز کرده، لباس مناسب بپوشید و از عینک آفتابی و کرم‌های ضدآفتاب استفاده نمایید.

3- می‌توانید فوروسماید را با غذا یا شکم خالی استفاده کنید.

4- فوروسماید ممکن است در میزان قند خون تاثیر بگذارد. اگر مبتلا به دیابت هستید، جهت پایش مناسب قند خود با پزشک مشورت کنید.

5- اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، حتما با پزشک خود در زمینه مصرف دارو مشورت کنید.

6- مصرف دارو هنگام شیردهی توصیه نمی‌شود.

7- از آن جایی که فوروسماید می‌تواند باعث بروز احساس سبکی سر گردد، بهتر است هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته به ایستاده، به آرامی تغییر وضعیت دهید.

8- پس از مصرف فوروسماید ممکن است تا 6 ساعت پرادراری شما ادامه یابد.

9- حین درمان با این دارو تماس خود را با پزشک معالج قطع نکنید. لازم است فشار خون شما به طور مرتب کنترل شود. ممکن است پزشک شما هر از چند گاهی آزمایش خون نیز برای شما تجویز نماید.

10- مصرف همزمان فوروسماید با سایر داروهای پایین آورنده فشارخون، می‌تواند سبب افت شدید فشار خون و سرگیجه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها