167 سال اطفای حریق

اولین ایستگاه آتش‌نشانی، سال 1221 شمسی در تبریز راه‌اندازی شد و 82 سال بعد، یعنی سال 1303 نخستین ایستگاه آتش‌نشانی شهر تهران در گاراژ حسنی واقع در سه‌راه امین‌حضور آغاز به کار کرد. در سال 1307 قبرستان قدیمی میدان حسن‌آباد به اداره ماشین‌های آبپاش تبدیل شد که صرفا اقداماتی از جمله آبپاشی معابر، آبیاری درختان و برخی اوقات عملیات اطفای حریق را انجام می‌دادند و شاید به همین دلیل بود که بعدها این واحد اطفائیه نامگذاری شد.
کد خبر: ۳۱۱۵۴۴

با تاسیس دومین ایستگاه آتش‌نشانی در شمیرانات، تا سال1326 فقط همین 2 ایستگاه آتش‌نشانی در تهران فعالیت می‌کردند. سال 1340 در ایستگاه حسن‌آباد واحدی با عنوان گروه امداد و نجات دایر شد که در کنار واحد اطفای حریق، صرفا وظیفه امداد و نجات را به عهده داشت.

بتدریج تا سال 1350 تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر تهران به 7 مورد رسید و 3 ایستگاه دیگر در سال 1353 نیز به تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی پایتخت اضافه شد.

تا سال 1356 در مجموع 16 ایستگاه آتش‌نشانی در شهر تهران راه‌اندازی شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در طول 10 سال و تا پایان سال 1368 مجموعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی تهران به 26 ایستگاه حریق و 7 ایستگاه امداد و نجات رسید.

با گسترش فعالیت‌های شهرداری تهران و لزوم گسترش فضاهای ایمن و تعمیق فرهنگ ایمنی در سطح شهر، تا سال1379 تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر تهران به 54 ایستگاه حریق و 10 ایستگاه نجات افزایش یافت.

اکنون پس از گذشت سال‌ها از تاسیس نخستین ایستگاه‌های آتش‌نشانی که ابتدا صرفا یک سری اقدامات و فعالیت‌های تشریفاتی و ابتدایی را شامل می‌شد، امروزه به دلیل گسترش کلانشهر تهران، ازدیاد جمعیت، افزایش ساخت و سازها بدون رعایت اصول ساختمان سازی و تجهیزات ایمنی، تمرکز بخش قابل توجهی از صنایع، مشاغل، کارخانجات و اماکن اداری و تجاری در پایتخت و همچنین قرار گرفتن بخشی از این شهر در گسل زلزله و خطر وقوع حوادث طبیعی در فصول مختلف سال، ضرورت توسعه فعالیت‌های سازمان آتش‌نشانی در حفظ امنیت و تامین ایمنی شهروندان هنگام وقوع حوادث بیش از گذشته احساس می‌شود.

هم اکنون حدود 90 ایستگاه آتش‌نشانی در شهر تهران راه‌اندازی شده است، درحالی است به نظر می‌رسد با توجه به جمعیت 12 میلیونی پایتخت، هنوز از نظر تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی با کمبودهای جدی مواجه هستیم، به طوری که براساس اعلام مسوولان سازمان آتش‌نشانی برای امداد رسانی مطلوب و بموقع هنگام حوادث به 120 ایستگاه آتش‌نشانی نیاز است. شاید به دلیل همین احساس کمبود در تعداد ایستگاه‌ها و نیاز مبرم به حضور سریع و بموقع نیروهای آتش‌نشانی در محل حادثه است که شهرداری تهران طی سال‌های اخیر با جدیت، توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی را در دستور کار قرار داده و بناست ظرف 2 سال آینده نیاز شهرتهران به 120 ایستگاه آتش‌نشانی به طور کامل برطرف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها