برای تقسیم جهان

کنفرانس یالتا آغاز شد

65 سال پیش در روز 4 فوریه سال 1945 میلادی در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم کنفرانس یالتا با حضور استالین ، روزولت و چرچیل درشبه جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه کار خود را آغاز کرد.
کد خبر: ۳۱۰۰۸۶

در کنفرانس یالتا، فرانکلین روزولت، رئیس جمهور آمریکا، وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا و جوزف استالین رهبر شوروی که در واقع میزبان کنفرانس بود، شرکت داشتند.

در مدت یک هفته برگزاری این کنفرانس سران متفقین در مورد سرنوشت آینده آلمان و ژاپن که در شکست آنها دیگر تردیدی وجود نداشت ، تصمیم گرفتند.

در واقع ، کنفرانس یالتا به نوعی تقسیم جهان و غنائم جنگی میان فاتحان جنگ جهانی دوم محسوب می شد.

سران متفقین در یالتا تصمیم گرفتند آلمان را غیرنظامی کرده و خاک آن را به 3 منطقه اشغالی تقسیم کنند که چرچیل موفق شد روزولت و استالین را قانع سازد که منطقه ای از خاک آلمان نیز به فرانسه اختصاص یابد.

در مورد کشورهای اروپایی که از یوغ اشغال آلمان نازی آزاد شده بودند ، سران متفقین در یالتا به توافق رسیدند این کشورها را در انتخاب سرنوشت خود آزاد بگذارند ، البته به استثنای سرزمین هایی که شوروی قصد داشت به خاک خود منضم کند.

اما استالین برخلاف تعهد خود رژیم کمونیستی را به تمام کشورهای اروپای شرقی و مرکزی که توسط ارتش سرخ آزاد شده بودند ، به استثنای اتریش ، تحمیل کرد.

در عین حال ، پس از این که آمریکا از بمب اتمی در جنگ با ژاپن استفاده کرد و چند روز قبل از تسلیم شدن این کشور ، ارتش شوروی به سرعت مناطقی را در خاور دور اشغال کرد.

به این ترتیب ، در روز 4 فوریه سال 1945 میلادی کنفرانس یالتا با حضور استالین، روزولت و چرچیل ، فاتحان جنگ جهانی دوم کار خود را آغاز کرد.

در جریان این کنفرانس فاتحان جنگ ، جهان و غنائم جنگی را بین خود تقسیم کردند.

بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها