کد خبر: ۳۰۷۶۹۲

حساب شده خرید کنید

برای این‌که در پس‌انداز کردن موفق باشید باید با همسرتان به توافق برسید، پس ابتدا قبل از هر چیز با او صحبت کنید و نظرش را بپرسید و از فواید پس‌انداز برایش بگویید. شما با پس‌انداز کردن به دخل و خرج خود نظم می‌دهید و هزینه‌های اضافی زندگی خود را پس‌انداز می‌کنید و قرار نیست سخت‌تر زندگی کنید و کمتر خرج کنید بلکه می‌خواهید حساب شده خرج کنید.

برای این‌که حساب شده خرج کنید اولین قدم این است که قبل از خرید هر چیزی به این فکر کنید که آیا خرید آن واقعا لازم و ضروری است، خودتان می‌دانید که ما وسایل، خوراکی و لباس‌های زیادی را خریدیم و تا بحال از آنها استفاده نکرده‌ایم و یا به دردمان نخورده است و یا چه بسا وسایلی خریده‌ایم که یادمان نبوده آن را داریم و وقتی آن را به خانه آورده‌ایم متوجه شده‌ایم که اشتباها آن جنس را خریداری کرده‌ایم. برای این‌که یادمان باشد چه چیزهایی می‌خواهیم برای خرید کردن همیشه یک لیست خرید تهیه کنید و غیر از آن چیز دیگری نخرید. گاهی اتفاق می‌افتد که شما دوست دارید برای دلتان و بهتر شدن روحیه خود خرید کنید برای این کار هم می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و خود را به مبلغی محدود کنید و به همان اندازه برای خود خرید کنید و هر چه می‌خواهید بخرید.

همیشه از قیمت‌ها باخبر باشید تا جنسی را بیشتر از قیمت واقعی آن نخرید. این کار را می‌توانید با کمی پرس و جو و صبر کردن در خرید انجام دهید. بعضی‌ها در خرید کردن بسیار عجولند و معمولا به اولین مغازه‌ای که می‌روند، خرید می‌کنند. در حالی که شما باید بهترین جنس را با کمترین قیمت تهیه کنید تا خرید خوبی انجام داده باشید. البته برخی افراد نیز در خرید کردن بسیار وسواس به خرج می‌دهند و هم خود و اطرافیانشان و هم فروشنده‌ها را آزار می‌دهند. نه عجول باشید و نه وسواسی بلکه متعادل و دقیق باشید. سعی کنید مایحتاج روزمره خود را از فروشنده‌های آشنا و منصف تهیه کنید و مخصوصا خوراکی‌ها را زیادتر از مصرف خود نخرید تا مجبور شوید اضافی‌ها را دور بریزید. از مغازه‌هایی که قیمت‌های معقول‌تر و ارزان‌تر دارند خرید کنید. حتی اگر قیمت اجناس برایتان مهم نیست هم برای این‌که فروشنده‌ها یاد بگیرند که قیمت‌ها را سر خود زیاد نکنند از فروشنده‌های بی‌انصاف و گران فروش خرید نکنید.

هیچ‌گاه همه حقوقتان را خرج نکنید و آن را یکجا از حسابتان برندارید. همیشه مقدار معین و کمی پول در کیفتان بگذارید تا بی‌محابا خرج نکنید. مبلغی از حقوق خود را همیشه برای پس‌انداز کنار بگذارید و آن را نادیده بگیرید و حقوق خود را منهای آن در نظر داشته باشید. با همسرتان قرار بگذارید که هر کدام از شما خواست از پس‌انداز خرج کند آن دیگری نگذارد و همدیگر را به این کار وسوسه نکنید. مخارجتان را یادداشت کنید تا به مرور متوجه شوید که مخارج زندگی روزمره‌تان چقدر است و برای حقوقتان بهتر برنامه‌ریزی کنید.

یک قلک زیبا تهیه کنید و در خانه، جایی که جلوی چشمتان باشد، قرار دهید. زیبا برای این‌که دلتان نیاید آن را بشکنید و جلوی چشم برای این‌که دائما یادتان باشد که در آن پول بیندازید. سکه‌های داخل کیفتان و پول خرد‌ها و حتی گاهی پول‌های درشت در آن بیندازید تا یک پس‌انداز خانگی داشته باشید. یک حساب نیز در بانک باز کنید تا پول‌های بیشتر و مقادیر بالاتر را در آن واریز کنید و شاید بهتر باشد برداشت حساب را با دو امضاء خود و همسرتان قرار دهید تا نتوانید تنهایی و براحتی از آن برداشت کنید.

صرفه‌جویی و استفاده صحیح از وسایلی که در اختیار داریم هم می‌تواند به پس‌انداز ما کمک کند. اگر از وسایلمان خوب استفاده نکنیم و آنها را بی ملاحظه مورد استفاده قرار دهیم زودتر از آنچه باید خراب می‌شوند و از بین می‌روند و ما باید هزینه اضافی را برای تعمیر و یا دوباره خریدن آن وسیله متحمل شویم. پس نحوه صحیح استفاده از وسایل را هم خود یاد بگیرید و هم به همسر و فرزندانتان بیاموزید.

صرفه‌جویی در مواد خوراکی نیز می‌تواند به شما در کاهش هزینه‌ها و به دنبالش افزایش پس‌انداز کمک کند. یادتان باشد همیشه برای یک وعده و به اندازه غذا بپزید تا اضافه نیاید و در خرید مواد غذایی هم مقدار و قیمت آنها را در نظر داشته باشید.

قسط و وام

بعضی‌ها معتقدند پولی که صرف بهره وام می‌شود، پولی است که می‌تواند پس‌انداز شود. اما وام گرفتن برای عده‌ای خوب است، آنها که نمی‌توانند پس‌انداز کنند و اگر وام نگیرند همه پولشان را خرج می‌کنند بهتراست که وام بگیرند و چیزی بخرند که برایشان پس‌انداز هم باشد و قسط آن را بپردازند، در این حالت شما در ازای سودی که برای وام می‌پردازید توانسته اید پول زیادی را پس‌انداز کنید و یا چیز با ارزشی بخرید، در حالی که اگر وام نمی‌گرفتید هیچ گاه این پول را نمی‌توانستید پس‌انداز کنید. اما برای آن دسته که اهل پس‌اندازند بهتر است پول خود را پس‌انداز کنند و وام نگیرند مگر این‌که برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

راجع به خرید قسطی اجناس هم مانند وام عمل کنید یعنی اگر اهل پس‌اندازید اجناس قسطی نخرید اما اگر نمی‌توانید پس‌انداز کنید و همه پول خود را خرج می‌کنید پس اجناس مورد احتیاجتان را قسطی بخرید و قسط آن را بپردازید.

یادتان باشد پس‌انداز کردن یک امر مشارکتی در خانواده است و همه باید برای آن تلاش کنند. پس با همسرتان تصمیم بگیرید که از همین امروز پس‌انداز کنید تا آینده‌ای بهتر داشته باشید.

حدیث السادات میرزایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها