نگاهی به رفتارهای پرخطر فرزندان مادران شاغل

جای خالی محبت مادر

کد خبر: ۳۰۴۶۶۰

آیا والدین شاغل بخصوص مادران شاغل می‌توانند پشتیبان روحی و عاطفی خوبی برای کودکان خود باشند؟

ایستادن در مقابل مشکلات

این روزها شرکت‌های زیادی با توجه به مشغله کاری والدین شاغل وارد عرصه شده و مسوولیت انجام تعهدات والدین در قبال فرزندانشان را به عهده می‌گیرند؛ تعهداتی مثل نگهداری، تامین وسایل آرامش، رفاهی و سرگرمی کودکان که پدر و مادر شاغلشان به دلیل بسیاری از دغدغه‌های شغلی خود قادر به انجام آنها نیستند. آیا انجام این وظایف والدین از سوی شرکت‌ها که اکثرا در کشورهای غربی وجود دارند و بتازگی در ایران نیز به عنوان شرکت‌های نوظهور می‌توان از آنها یاد کرد، جای خالی والدین را برای کودکان پر می‌کند؟ آیا یک پرستار با تمام تلاش خود می‌تواند کودک شما را از لحاظ عاطفی و احساسی اقناع کرده و به مرحله بی‌نیازی از شما برساند؟ فکر کردن به این موارد می‌تواند بسیاری از ابهامات را برای شما شفاف کند، زیرا بهترین راه‌حل مشکلات پیش روی والدین شاغل بویژه مادران شفاف‌سازی است.

اگر خوب فکر کنید متوجه می‌شوید این کودکان، فرزندان دیگران نیستند. آنها متعلق به شما هستند؛ شما که شاغلید و در بسیاری از موارد بنا به ضرورت مالی یا گاه نیاز روحی خود کار می‌کنید و توانایی انجام تعهدات خود به عنوان یک پدر و مادر مسوول را ندارید.

گروهی از مادران شاغل برای تامین هزینه‌های زندگی خود هیچ راهی جز کار کردن ندارند؛ بنابراین ناچارند به عنوان یک فرد شاغل در جامعه و یک مادر در ساعات غیرکاری در منزل حضور داشته باشند. در مقابل مادرانی هستند که بنا به شرایط خاص زندگی خود نیازی به کار کردن در بیرون از منزل را در خود نمی‌بینند، پس در خانه کنار فرزند خود می‌مانند. فکر می‌کنید از میان این دو گروه کدام یک زمینه‌ای مناسب‌تر برای پرورش کودک خود، قرار دادن او در مرکزیت توجه و ایجاد بهترین بستر برای پرورش روحی، عاطفی و درسی فرزند خود را داراست، مادر شاغل یا مادر خانه‌دار؟

مراقبت و عشق

مراقبت و عشق برای مادرانی که از ابتدای تولد فرزندانشان در کنار آنها بوده‌اند هم‌معنی به نظر می‌رسد، زیرا این مادران در تمامی مراحل مراقبت و پرورش فرزندانشان به آنها عشق می‌ورزند و برای این مادران حد و مرزی میان عشق و مراقبت وجود ندارد. در این سال‌ها مراقبت از کودکان به یکی از مهم‌ترین مباحث روز دنیا بدل شده که با زبان بی‌زبانی به همه مادران شاغل می‌گوید، فرزندان شما نیازمند بهره‌مندی از عشق و علاقه شما هستند. اگر واقعا به دلیل نیاز مالی مجبور به کار کردن هستید، در این شرایط بهترین و مناسب‌ترین کار این است که والدین تا جایی که برایشان امکان دارد از سپردن فرزندان خود به مهدهای کودک خودداری کنند، اما این موضوع نیز برای همه شاغلان امکان‌پذیر نیست.

نوجوانانی با بلوغ فکری بیشتر

کودکانی که در زمان نیاز از توجه و محبت والدین خود بهره‌مند می‌شوند در زمان بلوغ بهتر می‌توانند با مساله اشتغال پدر و مادر خود و بالطبع بعضی از مشکلات زاییده شده توسط آن کنار بیایند و آن را برای خود حل کنند. فرزند شما وقتی در زمان خردسالی از رابطه‌ای عمیق و صمیمی با شما بهره‌مند شود، در دوره نوجوانی راحت‌تر از دیگر نوجوانان می‌تواند در مورد مسائل خاص که گاه زندگی آنها را به مخاطره می‌اندازد مانند دوستی‌های مختلف، سیگار، مواد مخدر و... با شما صحبت کند و از راهنمایی و حمایت شما بهره‌مند شود. حال نوجوانانی که از چنین رابطه عمیق و عاطفی بی‌بهره‌اند در زمان برخورد با مسائلی از این نوع، خود یا با کمک دوستانشان که از لحاظ فکری در مقام تصمیم‌گیری نیستند با مسائل برخورد می‌کنند و گاه لغزش‌های جبران‌ناپذیری از آنها سر می‌زند که تاثیر آن تا آخر عمر بر زندگی آنها سایه می‌اندازد.

آیا ارزش کودکان ما از شغلمان کمتر است؟

مادرانی که در منزل فرزندان خود را بزرگ می‌کنند بخش بسیار زیادی از نیازهای روحی و عاطفی کودکان و نوجوانان خود را برطرف می‌کنند. در واقع آنها وقتی کودکانشان به آنها احتیاج دارند در کنار آنها حاضرند و چه موهبتی بالاتر از این است که هنگام نیاز فرزندانتان در کنار آنها باشید، نه در محل کار. سال‌های مهم و اساسی برای شکل‌گیری روحی و عاطفی فرزند شما بین تولد تا 5 سالگی آنهاست. توجه و محبتی که کودک در این سال‌ها از طرف پدر و مادر خود کسب می‌کند می‌تواند برای شکل‌گیری شخصیت و آینده او بسیار مهم و حیاتی باشد. در این سال‌ها هیچ چیز نمی‌تواند جای خالی محبت و عشق والدین را برای کودک آسیب‌پذیر شما پر کند. در واقع می‌توان گفت میزان عشق و مراقبتی که کودک در این سال‌ها از طرف پدر و مادر خود دریافت می‌کند، می‌تواند راهگشایی برای زندگی حال و آینده او باشد. پس آینده کودکان خود را با عشق ورزیدن به آنها در زمانی که نیازمند آن هستند، بیمه کنید.

تحصیل در مدارس خصوصی گرانقیمت

کمک کردن در امر تحصیل وظیفه اصلی پدر و مادر است نه کسانی که استخدام شده و به آنها برای این کار هزینه‌ای پرداخت می‌شود. گاهی والدین شاغل فکر می‌کنند فراهم آوردن بهترین امکانات تحصیلی برای فرزندانشان کافی است، حال آن که این امکانات برای کودکی که در زمان نیاز از حضور آنها بی‌بهره بوده، آن طور که باید و شاید از لحاظ عاطفی و تفکر رشد نکرده و براحتی نمی‌تواند فرق بین خوب و بد و درست و نادرست را درک کند، اصلا نمی‌تواند موثر باشد. آموختن مسائل اخلاقی و وجدانی به فرزندان خود بسیار مهم‌تر از فرستادن آنها به مدارس خصوصی پرهزینه است. مادرانی که در خانه حضور دارند و فرزندان را از همه لحاظ مورد حمایت و تربیت درست قرار می‌دهند در مقام بالاتری نسبت به مادران شاغلی که برای انجام وظایف مادرانه متحمل پرداخت هزینه‌های گزاف به این و آن می‌شوند، قرار دارند. پس قدری نسبت به تربیت و آینده فرزند خود حساس باشیم.

رفتارهای پرخطر نوجوانان والدین شاغل

تحقیقات نشان می‌دهد نیمی از نوجوانانی که والدین آنها شاغل هستند در معرض رفتارهای پرخطر قرار دارند که می‌تواند زندگی حال و آینده آنها را مورد آسیب جدی قرار دهد. بسیاری از شما مادران شاغل و در عین حال خانه‌داری بوده‌اید که مشغله‌های شغلی و خانه‌داری مانع درست دیدن دو روی سکه زندگی فرزندتان شده است. شاید شما وقتی کار می‌کنید بیشتر از زندگی خود احساس رضایت می‌کنید، اما بدانید فرزندان شما از این شرایط راضی نیستند، چراکه شادی آنها باید در زندگی ما حق تقدم داشته باشد. پس بیایید بقیه عمر خود را با شادی در کنار فرزندانتان زندگی کنید و آنها را از حمایت مادی و بیشتر معنوی خود بهره‌مند کنید.

مترجم : صدیقه حاج نوروزی
منبع:essortmen

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها