محکومیت ممنوعیت ساخت مناره

متکی به سوئیس هشدار داد

وزیر خارجه کشورمان در گفتگویی تلفنی با همتای سوئیسی خود ضمن محکومیت ممنوعیت ساخت مناره مساجد در سوئیس نسبت به آثار و عواقب طرحهای دولت های اروپایی در خصوص اسلام ستیزی هشدار داد.
کد خبر: ۲۹۸۱۷۳

به گزارش مهر ، منوچهر متکی در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اهمیت احترام و حقوق و آزادیهای اساسی مذاهب بر اساس اصول مسلم حقوق بین الملل خاطرنشان کرد: این اقدام برازنده کشوری که مدعی احترام به دموکراسی و حقوق بشر در صحنه بین المللی است نبوده و ممنوعیت احداث مناره در سوئیس چهره سوئیس را در اذهان مسلمانان به عنوان یک کشور پیشرو در عرصه حقوق بشر خدشه دار کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نگرانی شدید مراجع دینی و مردم مسلمان ایران در خصوص اقدامات ستیزه جویانه دولتهای غربی در برابر مسلمانان تاکید کرد: ارزشهایی مانند مدارا، گفتگو و احترام به ارزشهای مذهبی هرگز نمی بایست به همه پرسی گذاشته می شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت سوئیس بتواند با اتخاذ تدابیر ضروری و با استفاده از راهکارهای پیش بینی شده در قانون اساسی سوئیس اقداماتی را در جهت جلوگیری از اجرای نتایج این همه پرسی به کار گیرد.

همچنین در این تماس تلفنی خانم کالمی ری ضمن ابراز ناخرسندی از نتایج همه پرسی خاطرنشان کرد: این همه پرسی با وجود مخالفت دولت و مجلس سوئیس با پیشنهاد حزب حاکم برگزار گردید اما برخلاف نتیجه آن دولت سوئیس بر اهمیت نقش و جایگاه مسلمانان در جامعه سوئیس تاکید دارد و از تمامی ابزارها برای صیانت از حقوق مسلمانان استفاده خواهیم کرد.

وزیر خارجه سوئیس تاکید کرد که نتیجه همه پرسی مبتنی بر عدم ساخت مناره مسجد هرگز به آن معنا نخواهد بود که مسلمانان قادر به ساخت مسجد نباشند.

همچنین در همین ارتباط امروز خانم لیویا لوی آگوستی سفیر سوئیس در تهران در وزارت خارجه حاضر شد و ضمن دیدار با مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه کشورمان به تشریح مواضع دولت سوئیس در ارتباط با نتایج همه پرسی اخیر در سوئیس پرداخت.

مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه نیز با انتقاد شدید از روند اسلام ستیزی و بیگانه ستیزی در اروپا از اینکه طرح مبارزه با نمادها و سمبلهای مسلمانان از کشوری همچون سوئیس شروع شده است ابراز نگرانی کرد.

مصطفی دولت یار تاکید کرد: نتیجه این قبیل طرحها چیزی جز ایجاد تفرقه میان اسلام و مسیحیت که از اهداف تعریف شده احزاب راستگرای افراطی در اروپا می باشد نخواهد بود.

 سفیر کشورمان در سوئیس نیز روز گذشته با حضور در وزارت خارجه سوئیس و در دیدار با قائم مقام این وزارتخانه مراتب نگرانی شدید دولت جمهوری اسلامی ایران را از نتایج همه پرسی اخیر در سوئیس به مقامات دولت سوئیس ابلاغ کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها