چهره روز

کسالت آیت‌الله

جام‌جم: با وجود گذشت 2 روز از کناره‌گیری آیت‌الله جوادی‌آملی از امامت جمعه شهر قم، گمانه‌زنی‌ها درباره دلیل این مساله همچنان ادامه داشت تا این‌که دیروز، مسوول دفتر ایشان اعلام کرد که علت ماجرا،‌ مشغله زیاد و ضعف جسمانی آیت‌الله بوده است. همان روز جمعه و ساعاتی پس از این‌که این معلم اخلاق و فیلسوف برجسته، در خطبه‌های نماز جمعه قم اعلام کرد که از ادامه حضور در نماز جمعه و اقامه نماز معذور است، برخی سایت‌های داخلی و خارجی این موضوع را مساله‌ای سیاسی خواندند و مدعی شدند حوادث و حاشیه‌های بعد از انتخابات، علت اصلی کناره‌گیری آیت‌الله جوادی‌آملی شده است.
کد خبر: ۲۹۷۶۴۷

در کنار این گمانه‌زنی، برخی دیگر نیز اعلام کردند که این خداحافظی، ربطی به مسائل سیاسی نداشته، بلکه به رحلت آیت‌الله محمدتقی بهجت و لزوم معرفی مرجعی جدید مرتبط است. براساس این گمانه، آیت‌الله جوادی‌آملی 76 ساله با خداحافظی از تریبون نماز جمعه، خود را برای ارائه رساله به مقلدانش آماده می‌کند. اما در پی اعلام این گمانه‌ها و انعکاس آن در برخی روزنامه‌های چاپ دیروز، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه اعلام کرد که این اقدام، به دلیل کسالت و بیماری آیت‌الله جوادی‌آملی بوده است و به هیچ وجه رنگ و بوی سیاسی ندارد. مقتدایی که چندی پیش،‌ انتشار اخباری مبنی‌ بر اعلام فهرست جدید مراجع از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تکذیب کرده بود، در گفتگو با فارس گفت: به هیچ وجه نباید به این‌گونه مسائل دامن زد.

مدیر حوزه‌های علمیه قم در توضیح صحبت خود با اشاره به جلسه‌ای که از آیت‌الله جوادی‌آملی برای سخنرانی دعوت شده بود، اظهار کرد: ما برای جلسه‌ای از ایشان برای سخنرانی دعوت کرده بودیم که ایشان هنگامی که در جلسه حاضر شدند، گفتند که 4 قرص خورده‌‌اند تا بتوانند به این جلسه بیایند و فردای آن روز نیز نتوانستند در خطبه‌های نماز حاضر شوند.

اظهارات حجت‌الاسلام رضوی، مسوول دفتر آیت‌الله جوادی‌آملی در گفتگو با واحد مرکزی خبر نیز مؤید صحبت آیت‌الله مقتدایی است. رضوی دلیل اصلی کناره‌گیری آیت‌الله جوادی‌آملی را خستگی مفرط وی بیان کرد و گفت: ایشان از یک سال پیش در نظر داشت به دلیل مشغله بسیار زیاد علمی و کهولت سن در جایگاه خطابه جمعه حاضر نشود. وی هرگونه شائبه سیاسی در این مورد را رد کرد و افزود: پس از مسائل سیاسی اخیر برای این‌که چنین شائبه‌ای ایجاد نشود، آیت‌الله جوادی چند ماه تصمیم خود را به تاخیر انداخت.

اما به هر حال، آیت‌الله جوادی‌آملی چه به دلیل خستگی و کسالت، از تریبون نماز جمعه خداحافظی کرده باشد و چه به دلیل دیگر، نکته مهم استفاده از بیانات و درس‌های این عالم برجسته است و مطمئنا شنیدن و بهره‌گیری از این مقوله منحصر به تریبون نماز جمعه نیست. ایشان در بعد سیاسی همواره پس از انتخابات نسبت به تندروی‌های دو طرف تذکر داده و با تاکید بر لزوم وحدت و همدلی، تنها راه نجات و برطرف شدن مشکلات و معضلات کشور را رعایت تقوا و پرهیزکاری دانسته است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی کشورمان، نکته مهم همین مسائل باشد و باید از دامن‌زدن به شایعات و مسائل سیاسی اختلا‌ف برانگیز پرهیز کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها