فیلم‌های تردست، شوریده (هر دو به کارگردانی محمد علی سجادی)، شکار روباه (مجید جوانمرد)، تنها دوبار زندگی می‌کنیم (بهنام بهزادی) و آن سوی رودخانه (علیرضا امینی) بزودی اکران می‌شوند. اکران فیلم‌ها رویداد جدیدی نیست اما نکته‌ای که اکران این فیلم‌ها را جالب می‌کند این است که از ساخت برخی از این فیلم‌ها سال‌ها می‌گذرد.
کد خبر: ۲۹۶۴۲۲

مثلا فیلم «تردست»‌را محمد علی سجادی سال 83 ساخته است اما اکنون شرایط اکران آن مهیا شده و سجادی امیدوار است که این فیلم در آینده نزدیک اکران شود. سجادی که از دیشب با سریال «جستجوگران» به شبکه 2 سیما آمد، از این‌که هم جستجوگران که 2 سال پیش آن را ساخته پخش می‌شود و هم قرار است فیلم‌های تردست و شوریده اکران شود، خوشحال به نظر می‌رسد و با خنده می‌گوید: انگار قرار است من زمستان امسال را گرم کنم.

سجادی در پاسخ به این سوال که آیا گذشت زمان فیلم‌ها شما را دچار مشکل نکرده و موضوعیت آنها را تحت‌الشعاع قرار نداده است، گفت: نه. داستان شوریده و تردست به زمان خاصی تعلق ندارند که دیر اکران شدن آنها به داستان لطمه بزند اما دیر اکران شدن این فیلم‌ها مرا شگفت‌زده کره است.

جالب اینجاست که این فیلم‌ها در شرایط طبیعی می‌توانستند اکران شوند اما نشدند چون مورد غضب انسانی قرار گرفتند و اکنون هم اکران آنها طبیعی نیست چون من متوجه نمی‌شوم چرا گروهی از اکران یک فیلم جلوگیری می‌کنند و گروه دیگر آن را به نمایش عمومی می‌گذارند.

انگار تنها مسا‌له‌ای که برای مدیران سینمایی مهم نیست ، شرایط روحی فیلمساز است؛ مسلما ذوق و شوق در کارگردانی که فیلمش بی‌دلیل چندین سال توقیف می‌شود از بین می‌رود.

سجادی درباره غضب انسانی و سینمای ایران گفت: برخی مدیران سینمایی نسبت به یک اثر غضب می‌کنند و گروه دیگر آن را دوست دارند چون رابطه مدیران سینمایی و فیلمسازان در کشور ما مثل رابطه چوپان و رمه است. چوپانان همیشه فکر می‌کنند که باید از گله مراقبت کنند تا آنها راه را به خطا نروند... بنابراین این سیستم را نمی‌توان مدیریت نامید، بلکه نام اعمال سلیقه برای آن مناسب‌تر است.

سجادی براین باور است که سال‌هاست همین بلا را سر او می‌آورند و هیچ‌کس هم جواب نمی‌دهد چرا اعمال سلیقه باید جای ضابطه را بگیرد. کارگردان تردست از این‌که در شرایطی که دو تا از فیلم‌هایش قرار است اکران شوند ، این سخنان را می‌گوید پشیمان نیست ، او تاکید می‌کند که سال‌هاست این حرف‌ها را تکرار می‌کند، از همان سال‌هایی که فیلم‌های رنگ شب، گزل و... را ساخت اما در زمان خودشان اکران نشدند و نمایش عمومی آنها به چند سال بعد موکول شد.

او از تمام این اتفاقات به عنوان بلا یاد می‌کند و خوشبین نیست که تا وقتی سلیقه بر سینمای ایران حاکم باشد، این بلا از سر سینمای ایران دست بردارد.

فیلم داریم، سالن سینما نداریم

حالا دیگر همه می‌دانند که یکی از دلایل ایجاد صف طولانی اکران فیلم‌های سینمایی و این‌که برخی فیلم‌ها امکان دارد چند سالی در نوبت اکران بمانند، کمبود سالن سینماست. مسلما اگر سالن سینما به اندازه کافی و متناسب با فیلم‌های تولیدی باشد، فیلم‌ها بموقع اکران می‌شوند و هیچ فیلمی در نوبت و صف اکران نمی‌ماند.

وقتی سالن برای اکران نباشد برخی فیلم‌ها به دلایل مختلف از اکران محروم می‌شوند. شاید همین نامتناسب بودن میزان تولید و تعداد سالن سینماهاست که محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما چند روز پیش به سیاست بالا بردن حجم تولید به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی معاونت سینمایی اعتراض کرد و گفت: وقتی سینمای ایران نمی‌تواند برای اکران عمومی فیلم‌های تولیدی که اکنون حدود 70 فیلم در سال است تضمینی بدهد، چگونه می‌خواهد میزان تولیدات را به 200 فیلم در سال برساند. این تذکر عسگرپور را می‌توان جدی گرفت. چون اگر فیلم ساخته شده در زمان مناسب و بعد از آماده شدن اکران نشود به قول سجادی بازتابی جز سرخوردگی کارگردانش نخواهد داشت.

مثل همیشه کمدی‌ها پرفروشند

در هفته‌ای که گذشت گیشه سینما مثل هفته گذشته در اختیار فیلم «نیش و زنبور» بود.این فیلم در 2 هفته اول اکران حدود 267 میلیون تومان فروخت. این فیلم کمدی را حمیدرضا صلاحمند براساس فیلمنامه‌ای از سروش صحت کارگردانی کرده است و بازیگران اصلی آن رضا عطاران و رضا کیانیان هستند.

تبلیغات شفاهی و توصیه دوستان به یکدیگر برای تماشای این فیلم را می‌توان اصلی‌ترین عامل تبلیغات برای این فیلم دانست.هنوز ازاین فیلم تیزری از تلویزیون پخش نشده است. گویا تهیه‌کننده فیلم از فروش فیلمش راضی است و هنوز به پخش تیزر نیازی پیدا نکرده است. البته برای فیلم محاکمه در خیابان هم تیزری پخش نشده است.

فیلم جدید مسعود کیمیایی در 2 هفته اول نمایش در سینماها حدود 195 میلیون تومان فروخته است.

2 سال پیش زمانی که علی ژکان فیلم «چهره به چهره» را برای سیما فیلم کارگردانی می‌کرد، در خبرهای فیلم چنین نوشته می‌شد: بعد از سال‌ها جمشید هاشم‌پور با سر تراشیده در یک فیلم سینمایی پلیسی بازی می‌کند. اکنون این فیلم اکران عمومی شده است. چهره به چهره برای اکران 12 سینما را در اختیار دارد، اما در این مدت حدود 4 میلیون تومان فروخته است. با این رقم فروش می‌توان حدس زد ذائقه علاقه‌مندان به سینما از دهه 60 تاکنون کاملا تغییر کرده است.

فیلم ماهوش در 10 سئانس در سینماهای مختلف روی پرده رفته است.این فیلم در 6 روز حدود 2 میلیون تومان فروخته است. این در حالی است که محمد درمنش، تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم در حال رایزنی برای اکران این فیلم در آمریکاست.

فیلم پنالتی سومین ساخته انسیه شاه‌حسینی هم در 6 روز اکران در حالی که روزانه در 10 سئانس روی پرده می‌رود حدود یک میلیون و 300 هزار تومان فروخته است.

شاه‌حسینی این فیلم را از روز جمعه در آبادان اکران می‌کند و به فروش این فیلم در آبادان و جنوب کشور بیشتر از تهران امیدوار است.

طاهره آشیانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها