آیا تاکنون زبان و یا سایر اعضای داخل دهانتان زخمی شده‌اند؟! ساده‌ترین حدسی که می‌توان در این باره زد این است که دست‌کم همه افراد چندین مرتبه در حین جویدن غذا، زبان خود را زخمی کرده‌اند، ولی وقتی در دهانتان چنین زخمی ایجاد شود، به فکر ترمیم زخم می‌افتید یا التیام آن را به گذر زمان می‌سپارید؟!
کد خبر: ۲۹۵۶۳۴

دکتر فیروز ناظم ، متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه درباره چگونگی ایجاد زخم‌های دهانی و تبدیل آن به سرطان‌های دهانی به «جام‌جم» می‌گوید: سرطان‌های دهان شامل نواحی زبان، بوکان (لپ داخلی)، کام نرم و کام سخت (سقف دهان)، لثه‌ها و کف دهان (زیر زبان) است که می‌تواند هر یک را تک‌به‌تک درگیر کند ولی آنچه که بیش از همه در افراد شایع است درگیری «زبان» است.

به گفته این متخصص گوش، حلق و بینی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سرطان دهان ، دخانیات و استعمال آن است که باعث سرطان در این ناحیه می‌شود
بنابراین افرادی که اقدام به کشیدن سیگار و یا پیپ بسیار در طول روز می‌کنند، مواد سرطان‌زا جذب مخاط آنها می‌شود و به مرور زمان سرطان دهان را ایجاد می‌کند.

دکتر ناظم یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد سرطان دهان را تحریکات مزمن دهانی عنوان کرده و می‌گوید: گاهی دندان‌های شکسته و خراب که دائما همچون جسم تیز و برنده‌ای در حین حرف زدن و غذا خوردن با زبان تماس پیدا می‌کند باعث تحریکات مزمن و در نهایت سرطان زبان می‌شود که شایع‌ترین نقطه آن، یک سوم میانی لبه زبان است.

وی می‌گوید: به همین جهت است که اگر کسی دندان خراب و نوک تیزی داشت، باید هر چه سریع‌تر جهت ترمیم به دندانپزشک مراجعه کند و لبه‌های تیز را گرد کند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، اگر زخم‌های داخل دهان بیش از یک ماه باقی بمانند، نیاز به نمونه‌برداری برای تشخیص پیدا می‌کند، چرا که سرطان‌های دهان به دلیل وجود بافت لنفاوی قوی در ناحیه گردن و دهان، خیلی سریع پخش می‌شود به همین جهت است که مراحل تشخیص و درمان باید خیلی سریع اتفاق بیفتد.

تحقیقات نشان می‌‌‌دهد که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند در بروز و ظهور سرطان دهان نقش موثر داشته باشد، در نتیجه آموزش بهداشت دهان و دندان از سنین کودکی بسیار تاثیرگذار است.

علائم هشداردهنده

ضایعات سرطانی در دهان و معمولا به صورت ضایعات قرمز و یا سفید رنگ دیده می‌شود که در مراحل اولیه بدون درد است.

دکتر ناظم با اشاره به این که در سرطان دهان، ضریب آگاهی بیمار از بروز زخم بسیار مهم است، عنوان می‌کند:‌ بیمار نباید نسبت به زخم در دهان خود بی‌اهمیت باشد، چون در اغلب سرطان‌های پیشرفته دهانی، بیمار از وجود زخم در دهانش مطلع و نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده است.

وی می‌افزاید: ضایعات سفید و قرمز دهانی می‌‌توانند پیشتاز ضایعات تبدیل شونده به سرطان باشند، بنابراین بیمار باید به محض مشاهده کوچک‌‌‌ترین ضایعه به پزشک متخصص مراجعه کند.

معمولا این بیماری با خونریزی همراه نیست مگر در مراحل پیشرفته که سرطان خود زخمی شده و ممکن است بعدها خونریزی‌های اندکی داشته باشد و به هنگام چرخاندن زبان، فرد با مشکلات فراوانی مواجه شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی درمان این بیماری را «جراحی» ذکر کرده و می‌افزاید: جراحی‌ها در این بیماری براساس محل و وسعت ضایعه طبقه‌بندی می‌شود و حتی گاهی علاوه بر این که در محل اولیه تومور تخلیه می‌شود، در گردن هم غدد لنفاوی برای عدم گسترش بیماری، برداشته می‌شود.

وی یادآور می‌شود: اگر بیماری در مراحل اولیه باشد، با انجام اعمال جراحی می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد در غیر این صورت درصد موفقیت پایین می‌آید، به عنوان مثال درصد موفقیت در جراحی «زبان» بسیار پایین است.

این پزشک متخصص می‌گوید: طبق بررسی‌های صورت گرفته ترکیب سیگار و الکل می‌تواند شانس بروز و ابتلا به سرطان بخصوص سرطان سر و گردن را افزایش دهد، به همین جهت بهترین راه این است که افراد به محض مشاهده مورد مشکوک در دهان یا لثه خود، به پزشک مراجعه کنند چراکه این بیماری در مراحل اولیه خود به راحتی تحت کنترل درمی‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها