تردید در مورد آینده جنگ افغانستان ادامه دارد

لحظه تعیین‌کننده

اگرچه تصمیم کاخ‌سفید برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان در ابتدا تصمیمی نظامی به نظر می‌رسید، اما بار بودجه‌ای قابل توجه آن موجب افزایش فشار برای محدود کردن اقدامات دولت شد. دولت آمریکا قصد دارد به درخواست سرلشکر استنلی مک‌کریستال 40 هزار نیروی جدید به افغانستان اعزام کند.
کد خبر: ۲۹۵۳۲۰

بر اساس تخمین‌های موجود، هزینه سالا‌نه این میزان نیرو در حدود 40 تا 45 میلیارد دلار خواهد بود بنابراین حتی اگر اوباما تعداد کمتری نیرو به افغانستان اعزام کند هزینه‌های جدید افغانستان می‌تواند مبلغ 26 میلیارد دلاری که دولت آمریکا در نظر داشت با خروج نیروهای خود از عراق در سال 2010 صرفه‌جویی کند را از بین می‌برد.

بااین شرایط بودجه نظامی آمریکا به‌رقم 734 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که این میزان 10‌درصد بیش از بالاترین بودجه نظامی دولت جورج بوش، سلف اوباما یعنی 667 میلیارد دلار خواهد بود.

در زمانی که دولت اوباما از کسری بودجه شدید رنج می‌برد، اقتصاد کشور دچار رکود شده است و دولت در تلاش است طرح پر هزینه خدمات درمانی را به تصویب برساند، چنین افزایشی در هزینه‌های نظامی می‌تواند چالشی بزرگ برای اوباما باشد.

هزینه‌های بلندمدت

اخیرا اعضای ارشد کمیسیون تخصیص بودجه کنگره آمریکا درباره هزینه‌های درازمدت ادامه جنگ در افغانستان اظهار نگرانی کرده‌اند.

در چنین شرایطی اوباما برای جلب موافقت کنگره با اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان با مشکل جدی روبه‌رو خواهد بود جایی که اوباما برای مواجه شدن با نمایندگان هم‌حزبی‌اش ‌باید به حامیان خود در حزب جمهوریخواه تکیه کند.

یکی از مقامات ارشد دولتی که به منظور انعکاس جزئیات و فضای گفتگوها درخواست کرده بود نامش فاش نشود، می‌گوید: این نگرانی‌ها موجب شده اوباما بر روی موضع خود در جلسه چهارشنبه گذشته دولت اصرار ورزد. او معتقد است هر گزینه دیگر نظامی بجز فراهم آوردن امکان سریع خروج نیروها از افغانستان می‌تواند ایالات‌متحده را با بحرانی سیاسی و اقتصادی مواجه کند. این مقام دولتی می‌افزاید: اوباما در تلاش بود تا محدوده زمانی مشخصی برای خروج از افغانستان تعیین کند.

اعزام نیروهای کمتر به افغانستان اگرچه می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد، اما در روند رسیدن ایالات‌متحده به اهدافش محدودیت ایجاد می‌کند. برای مثال اعزام 30هزار نیروی جدید هزینه‌ای بین 25 تا 30 میلیارد دلار در سال در بر خواهد داشت، اما به همین میزان شعاع فعالیت نیروهای مستقر در افغانستان نیز کاهش می‌یابد. به کار گیری 20هزار نیروی جدید هزینه‌ای بین 20 تا 21 میلیارد دلار در سال دارد در حالی که این میزان صرفه‌جویی با افزایش زمان آموزش نیرو‌های افغان جبران خواهد شد.

هزینه‌ای که دولت برای هر سرباز در طول یک سال تخمین زده (یک میلیون دلار) بسیار بالاتر از میزانی است که کنگره طی تحقیقات خود در سال 2006 به ازای هر سرباز برآورد کرده بود یعنی 390 هزار دلار.

تحلیلگران نظامی معتقدند افزایش این هزینه‌ها در نتیجه افزایش هزینه‌های حمل و نقل نیروها و تجهیزات مورد نیاز برای مراقبت و نظارت که در عراق و افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرند، است.

در نقطه مقابل برخی از این هزینه‌ها بخاطر کوهستانی بودن افغانستان به دولت آمریکا تحمیل می‌شود. این مناطق موجب بالا رفتن مصرف سوخت و سایر هزینه‌ها می‌شود و این در حالی است که سوخت در افغانستان بسیار گران است.

برای مثال دولت آمریکا برای تهیه یک گالن بنزین (کمتر از 200لیتر) باید 400 دلار هزینه کند.

برخی از مقام‌های دولت گمان می‌کنند هزینه‌های دولت آمریکا برای 40هزار نیروی مستقر در افغانستان که تقریبا دو برابر شمار نیروهای ارتش افغانستان و نیروی پلیس آن کشور است به 50‌میلیارد دلار در طول 5 سال خواهد رسید.

این هزینه شامل به‌کارگیری نیروهای جدید، آموزش و تجهیزات می‌شود که بیش از تخمین‌های گذشته است.

اوباما چندی قبل در پایگاهی نظامی در آلاسکا در جمع سربازان گفت: قصد ندارم جان افراد بیشتری را به‌خطر بیندازم مگر این‌که مساله‌ای وجود داشته باشد که برای آمریکا حیاتی باشد و سربازان آمریکا شایسته انجام آن باشند. او افزود، نباید در مسیری حرکت کند که انتهایی ندارد و نمی‌توان برای پایان ماموریت نیروهای مستقر در افغانستان زمانی تعیین کرد.

مقام‌های دولتی می‌گویند جمعه آتی اوباما قصد دارد دستور کاهش 5درصدی بودجه داخلی در سال مالی 2011 را به عنوان بخشی از تلاش دولت برای کاهش کسری بودجه دولت صادر کند.

برخی از مقام‌های ارشد حزب جمهوریخواه تمایل اوباما برای صرف هزینه‌های بیشتر در داخل را مورد انتقاد قرار داده‌اند و از او می‌خواهند که به درخواست مک‌کریستال پاسخ مثبت دهد و او را با منابع موجود در افغانستان مورد حمایت قرار دهد.

با افزایش نیروها در افغانستان بودجه نظامی آمریکا به 734 میلیارد دلار میرسد که این میزان 10‌درصد بیش از بالاترین بودجه نظامی دولت جورج بوش، سلف اوباما یعنی 667 میلیارد دلار خواهد بود

کریستوفر باند، سناتور میسوری و رئیس سابق کمیته اطلاعات سنا می‌گوید: آیا وظیفه اصلی دولت تامین امنیت کشور نیست؟ اگر ما نسبت به مبارزه با تروریسم خوشبین و کم‌توقع باشیم طالبان دوباره از طریق کوه‌های پاکستان باز خواهد گشت و در پی آنها شرکای فتنه‌انگیز آنها از سازمان القاعده به افغانستان سرازیر خواهند شد. او می‌افزاید: اوباما باید پرداختن به این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

افزایش هزینه‌ها تنها نگرانی‌ دولت برای ادامه جنگ در افغانستان نیست. هفته گذشته کارل ایکنبری، سفیر آمریکا در افغانستان درباره به کارگیری نیروهای جدید و همچنین ناکارآمدی و ضعف دولت افغانستان و وجود فساد گسترده در این کشور اظهار نگرانی کرد.

وجود چنین نگرانی‌هایی می‌تواند موجب تردید کنگره در حمایت از ادامه حضور نیروهای آمریکا در افغانستان شود. این تردیدها ممکن است با در نظر گرفتن انتخابات میاندوره‌ای کنگره رنگی جدی‌تر به خود بگیرد.

دیوید ابی، نماینده دموکرات ویسکانسین در مجلس نمایندگان کنگره و همچنین رئیس کمیسیون تخصیص بودجه می‌گوید: اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان می‌تواند خزانه دولت را خالی و سرمایه‌های ملی را نابود کند.

جان مورتا، نماینده دموکرات پنسیلوانیا و رئیس کمیسیون فرعی دفاع معتقد است «بخاطر وجود نگرانی‌های بسیار درباره حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان حداکثر 258 نماینده دموکرات در کنگره به هر طرح دولت مبنی بر تخصیص بودجه اضافی برای اعزام نیرو‌های بیشتر رای نخواهند داد.» او تاکید دارد مخالف اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان است اگر چه از تمام تصمیمات اوباما حمایت می‌کند.

حتی بدون ارائه متمم بودجه جمع هزینه‌های صرف شده در جنگ عراق و افغانستان به بیش از یک تریلیون دلار تا سال آینده خواهد رسید که این رقم می‌تواند اقتصاد کشور را برای سال‌ها دچار مشکل و اختلال کند.

همین مساله موجب شده تصمیم‌گیری در مورد آینده جنگ در افغانستان به موضوعی تعیین‌کننده برای اوباما تبدیل شود.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند پس از انتقاد اکثر جمهوریخواهان نسبت به سیاست‌های اوباما در افغانستان به‌سختی ممکن است به طرح او برای اعزام نیروهای بیشتر رای مثبت دهند.

لین وولزی، نماینده دموکرات کالیفرنیا می‌گوید: معتقدم مردمی که به اوباما رای داده‌اند خواستار آمریکایی متفاوت بودند، این در حالی است که سیاست‌های اوباما نسبت به سیاست‌های روِسای‌جمهور پیشین ایالات‌متحده تفاوت چندانی ندارد.

اوباما در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا تاکید داشت تا زمانی که آمریکا درگیر دو جنگ عراق و افغانستان باشد او قصد ندارد بودجه نظامی کشور را کاهش دهد. او همچنین می‌‌گفت رسیدگی به وضعیت نابسامان در افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدت کوتاهی پس از آن که او ریاست‌جمهوری را بدست گرفت 21 هزار نیروی جدید به افغانستان اعزام کرد و تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به 68 هزار نفر رسید.

هنوز بسیاری از حامیان اوباما قول او مبنی بر خروج آمریکا از عراق و کاهش بودجه تولید سلاح‌های پیشرفته را مورد تاکید قرار ‌داده و می‌گویند این اقدامات می‌تواند حجم قابل‌توجهی صرفه‌جویی در بودجه کشور به ارمغان آورد.

اگرچه اوباما توانست مبارزه بر سر توقف تولید هواپیماهای جنگی و تسلیحات پیشرفته دیگر را به سود خود به پایان رساند و با این کار مبلغ قابل‌توجهی از بودجه کشور را ذخیره کند اما این میزان بودجه ذخیره شده صرف هزینه‌های جنگ و تجهیزات مورد نیاز در افغانستان شد.

اخیرا اوباما لایحه بودجه نظامی 680 میلیارد دلاری سال 2010 را به کنگره ارائه داد که این میزان نشان‌دهنده افزایش 7/2درصدی بودجه نظامی نسبت به سال 2009 و همچنین افزایش 9/1درصدی نسبت به بودجه نظامی دولت بوش در سال 2008 است.

دولت قصد دارد هزینه‌های موجود در عراق را تا 8/25 میلیارد دلار در سال 2010 کاهش دهد و با خارج کردن اکثر نیروها از عراق این میزان را به 8/60 میلیارد دلار برساند.

همچنین انتظار می‌رود هزینه‌های جنگ افغانستان در سال 2010 تا 5/18 میلیارد دلار افزایش یابد و این میزان می‌تواند تا 5/65 میلیارد دلار ادامه پیدا کند.

با توجه به هزینه‌های نظامی در دو جبهه عراق و افغانستان، چنانچه دولت هیچ نیروی جدید دیگری به افغانستان اعزام نکند دولت آمریکا می‌تواند 73 میلیارد دلار از بودجه نظامی کشور را ذخیره سازد.

مترجم: شیما خیری
منبع: اشپیگل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها