راهی بسوی پیشگیری از سکته

ارتباط میگرن و سکته مغزی کشف‌شد

دانشمند ایرانی دانشگاه جان هاپکینز در تحقیقات خود با بررسی پرونده بیش از 600هزار بیمار میگرنی نشان داد خطر سکته مغزی در افرادی که از میگرن حاد رنج می برند بیش از دیگران است.
کد خبر: ۲۹۴۶۲۱

به گزارش مهر ، سامان نظریان - دانشیار دانشگاه جان هاپکینز و سرپرست تیم تحقیقاتی با انتخاب و بررسی 21 تحقیق مشابه که در مجموع بیش از 622 هزار و 361 نفر را مورد مطالعه قرار داده بودند، با استفاده از روشهای ریاضی و آماری برای پردازش و بررسی اطلاعات به این نتایج دست یافت.

نتایج این بررسیها که در اجلاس انجمن قلب آمریکا ارائه شده است، نشان می دهد در افرادی که از سردردهای حاد میگرنی رنج می برند تعداد حوادث سکته کم خونی موقت (سکته ایسکمیک) 2.3 برابر بیش از سایر افراد است در سکته مغزی کم خونی موقت در یکی از شریانهای کوچکی که خون را به مغز حمل می کنند انسداد ایجاد می شود.

بررسیهای سامان نظریان نشان می دهد در بیمارانی که در آنها میگرن با علائم بینایی مثل فلاش نور و خطوط زیگ زاگ تشخیص داده می شود فاکتور خطر حتی به 2.5 برابر نیز افزایش می یابد در حالیکه در بین زنان این خطر حتی به 2.9 برابر نیز می رسد.

به گفته این محقق ایرانی ، نتایج این تحقیقات این فرضیه را مطرح کرد که استفاده زیاد از درمانهای هورمونی جایگزین موجب افزایش خطر سکته مغزی کم خونی در بین جمعیت زنان می شود.

سامان نظریان اظهار داشت که تجویز داروهای محتوی «اسید استیل سالسیلیک» می تواند در افراد مبتلا به میگرن تا حدودی از بروز این نوع سکته مغزی پیشگری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها