گروه سیاسی: مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه رای اعتماد به 3 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نیرو و رفاه و تامین اجتماعی درباره سرنوشت این 3 وزارتخانه تصمیم‌ می‌گیرد. براساس ماده 190 آیین‌نامه داخلی مجلس، هریک از گزینه‌ها به مدت نیم ساعت فرصت سخنرانی درباره اهداف و برنامه‌های خود دارند. درباره هریک از این افراد نیز 4 نماینده (2 نفر در موافقت و 2 نفر در مخالفت) با وزرای پیشنهادی می‌توانند صحبت کنند. شخص رئیس‌جمهور نیز 2ساعت و نیم زمان دارد که از گزینه‌های خود دفاع کند.
کد خبر: ۲۹۴۴۰۲

نامه رئیس‌جمهور برای معرفی حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجید نامجو و صادق محصولی به ترتیب برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، نیرو و رفاه و تامین اجتماعی هفدهم آبان در مجلس اعلام وصول شد.

پس از آن رایزنی‌های وزیران پیشنهاد شده و نمایندگان مجلس آغاز شد. آنها با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، برنامه‌های خود و راهکارهای رفع مشکلات موجود در 3 وزارتخانه آموزش و پرورش، نیرو و رفاه و تامین اجتماعی را طرح و ارائه کردند.

اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فضای مجلس برای رای اعتماد به وزیران پیشنهاد شده را مثبت ارزیابی و اظهار امیدواری می‌کنند، هر سه وزیر پیشنهاد شده با حداکثر آرا از مجلس رای اعتماد بگیرند.

در این میان پیش‌بینی می‌شود که حمیدرضا حاجی‌بابایی بدون حتی یک مخالف برای وزارت آموزش و پرورش رای لازم را کسب کند. محمدابراهیم نکونام، عضو فراکسیون اصولگرایان گفت: خوشنامی و سابقه درخشان 3 وزیر پیشنهاد شده، تضمین رای مثبت مجلس شورای اسلامی برای انتخاب آنهاست.

وی افزود: حمیدرضا حاجی‌بابایی که سوابق طولانی در وزارت آموزش و پرورش دارد، از چهره‌های خوشنام و دارای سابقه شفاف و درخشان در مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود.

نکونام تاکید کرد: رایزنی‌های روزهای اخیر نشان‌دهنده آن است که حاجی‌بابایی اکثریت قاطع آرای نمایندگان را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش کسب می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: صادق محصولی و مجید نامجو، وزیران پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی و نیرو هم کارنامه مطلوبی دارند و مجلس بنا دارد با حفظ اختیارات خودش در انتخاب شایسته‌ترین افراد برای تصدی وزارت، از باب همکاری با دولت سخت نگیرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: رئیس‌جمهور در انتخاب 3 وزیر پیشنهادی بدرستی عمل کرده است و هر سه وزیر، بهترین گزینه‌های انتخابی هستند.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا با اشاره به این‌که وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور در این مرحله تناسب بیشتری نسبت به گذشته دارند، افزود: وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور در این دوره مطمئنا با رای بالایی مورد اعتماد مجلس قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به این‌که حمیدرضا حاجی‌بابایی اصالتا فرهنگی است، خاطرنشان کرد: حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و در طرح‌ها و لوایح مربوط به مسائل فرهنگیان جزو کسانی است که بخوبی دفاع کرده و اعتبار خوبی در میان جامعه فرهنگی کشور دارد.

نظر مثبت فراکسیون انقلاب اسلامی

روح‌الله حسینیان، عضو ارشد فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز دراین‌باره گفت: این فراکسیون نظر مثبتی نسبت به 3 وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور دارد.

وی افزود: فراکسیون انقلاب اسلامی تلاش خواهد کرد هر سه گزینه برای تصدی وزارت رای بالایی بیاورند و پیش‌بینی ما این است که هر سه نفر وزیر شوند.

فراکسیون نمایندگان مناطق مختلف کشور از جمله نمایندگان شمال‌غرب در مجلس هشتم نیز از وزرای پیشنهادی دولت حمایت کردند. ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی که عضو این فراکسیون است، گفت: اکثریت قاطع نمایندگان شمال‌غرب کشور با انتشار بیانیه‌ای، حمایت حداکثری خود را از 3 وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌های رفاه و تامین اجتماعی، آموزش و پرورش و نیرو اعلام کردند.

ارسلان فتحی‌پور گفت: با توجه به سوابق روشن مدیریتی صادق محصولی، وزیر پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی در سال‌های دفاع مقدس و فعالیت‌های اجرایی در سطوح مختلف مدیریتی کشور و نزدیکی وی با رئیس‌جمهور و سابقه فعالیت در مهم‌ترین وزارتخانه کشور و شناختی که نمایندگان این منطقه از ایشان داشتند، به اتفاق از وی برای تصدی وزارت رفاه و تامین اجتماعی که متولی اصلی تحقق عدالت و رفاه اجتماعی است، حمایت می‌کنند.

همچنین حسین نجابت، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: هر سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نیرو و رفاه به دلیل سوابق درخشان کاری، شایسته کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی هستند و به عقیده من، قطعا رای خواهند آورد.

وی برنامه‌های هر سه وزیر پیشنهادی و سوابق کاریشان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: حاجی‌بابایی مقبولیت بیشتری را نسبت به دیگر وزرای پیشنهادی نزد نمایندگان دارد؛ زیرا سال‌ها در مجلس فعالیت داشته و از بدنه آموزش و پرورش است.

نظر فراکسیون اقلیت

اما نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق برنامه‌های ارائه شده توسط حاجی‌بابایی و نامجو برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و نیرو، با وزارت این دو نفر موافقم؛ ولی به دلیل نداشتن نشستی با محصولی و جویا نشدن برنامه‌هایش برای وزارت رفاه، درباره او نظری ندارم.

مصطفی کواکبیان با اشاره به ارزیابی مفید خود از برنامه‌های ارائه شده توسط حاجی‌بابایی و نامجو برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و نیرو افزود: رای اعتماد نمایندگان به این دو نفر نیز بستگی به دفاعشان از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس دارد.

محمدرضا خباز، مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و از اعضای فراکسیون اقلیت هم گفت: مجید نامجو وزیر پیشنهادی نیرو رای اعتماد بالایی از مجلس می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که مجید نامجو سابقه خوبی در وزارت نیرو دارد، گفت: نامجو بی‌ارتباط با وزارت نیرو نبوده و در دولت نهم معاون وزیر نیرو بوده و با همه مشکلات و معضلات وزارت نیرو آشناست و لازم نیست کسی برایش چیزی را تعریف کند.

وی گفت: او مشکلات را در این 4 سال لمس کرده و برای مشکلات برنامه دارد. برنامه او همراه با تکلف نیست و از واقعیت‌های موجود وزارت نیرو سخن گفته است. همچنین ولی اسماعیلی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: صادق محصولی وزیر پیشنهادی نیرو به دلیل کارآمدی و توانمندی بالایی که دارد، رای بالایی از نمایندگان می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها