jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۲۸۹۲۳۱   ۳۰ مهر ۱۳۸۸  |  ۱۹:۰۰

رازهای عکاسی از طبیعت

دوربین دیجیتال یا آنالوگ؟

مدت‌هاست صحبت بر سر این‌که دیجیتال بهتر است یا آنالوگ، میان عکاسان حرفه‌ای و تازه‌کار ادامه دارد. باید دانست که هیچ‌کدام از این دوربین‌ها نمی‌توانند جایگاه یکدیگر را تسخیر کنند. عکاسانی که با مبانی اولیه عکاسی آشنایی کافی ندارند، بر این گمانند که با ورود دوربین‌های دیجیتال، بسیاری از فناوری‌های عکاسی از نو خلق شده است، غافل از این‌که بسیاری از تکنیک‌های دیجیتال در تاریکخانه‌های قدیمی، به صورت دستی از سال‌ها پیش انجام می‌شده است. بنابراین یک عکاس خوب طبیعت بهتر است بداند کی و کجا و از چه ابزاری چه‌‌انتظاری می‌تواند داشته باشد. در آسانی و سرعت استفاده از دوربین دیجیتال هیچ شکی نیست، اما تکنولوژی همواره مشکلات خود را نیز به همراه دارد.

اگر به دنبال رنگ‌های اشباع شده خوب هستید، هنوز که هنوز است سیستمی جایگزین فیلم‌های اسلاید حرفه‌ای مانند فوجی Velviaso یا کداک rs100E نشده است. از سوی دیگر، دوربین‌های دیجیتال تحول شگرفی در انواع عکاسی‌ها از جمله طبیعت، نجوم، خبری و ورزشی به وجود آورده‌اند و نگاه بصری مردم عامه نسبت به عکاسی به خاطر تعدد دوربین‌های خانوادگی تغییر یافته است. امروزه چیزی از نگاه دوربین مخفی نمی‌ماند.

بنابراین پیشنهاد من برای انتخاب دوربین مناسب عکاسی طبیعت و نجوم ابتدا در نظر گرفتن نوع عکس‌هایی است که دوست دارید. اگر به عکاسی پانوراما یا نقطه‌ای نجومی (نوردهی‌های کمتر از 30 ثانیه)‌ علاقه‌مند هستید، بهتر است با دوربین‌هایSLR دیجیتال کار کنید، اما اگر به دنبال نوردهی‌های بسیار طولانی 3 تا 6 ساعته و رنگ‌های بهترید، از دوربین‌های حرفه‌ای 135 که سرعتB مکانیکی دارند بهره ببرید.

در سلسله مطالب این ستون باز هم راجع به دوربین‌ها و این‌که برای چه نوع عکسی مناسب‌ترند، با شما صحبت خواهیم کرد. اما در پایان این ستون نکته مهمی را در عکاسی یادآور می‌شوم: عکاسی خوب یعنی دیدن مناسب، بودن در شرایط درست، استفاده درست از نور موجود، امکانات مناسب و زمان‌سنجی درست در به هر‌چه بهتر تصویر کشیدن چیزی که شاید چشم به گونه‌ای دیگر آن را می‌بیند.

اوشین دانیلی زاکاریان

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

ساعت چهار بار نواخت.../به مادرم گفتم: «دیگر تمام شد»/گفتم: «همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد/باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم...»

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر