دومین دریاچه شور جهان از بی توجهی مسوولا‌ن رنج می برد

مرگ تدریجی دریاچه ارومیه

گروه شهرستانها:‌ به آرامی پاهای خود را زمین می‌گذاری. به امید این که خنکی و شفافیت آب، پاهایت را نوازش دهد. باور نمی‌کنی که آبی زیر پایت نیست. چشم‌هایت را به دوردست خیره می‌کنی که ساحل دریاچه هیچ آبی ندارد که نوازشگر روح خسته‌ات باشد و آن موقع است که می‌فهمی دریاچه نیلگون ارومیه مدت‌هاست که به خاطر کم‌توجهی یا بی‌توجهی دولتمردان و البته مردم کم‌ مانده است تا خشک شود. دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه درون مرزی کشور، دومین دریاچه شور جهان و یکی از 9 حوزه آبریز کشور است که بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با وسعتی معادل 570‌هزار هکتار واقع شده است. این حوزه عظیم آبی در سال‌های نه‌چندان دور پذیرای 60 میلیارد مترمکعب آب بود ولی اینک به 45 میلیارد مترمکعب رسیده و در آینده‌ای نه‌چندان دور با روند کاهش قطعی به 30 میلیارد مترمکعب خواهد رسید. مطالعات حاکی از آن است که خطرهای جدی اکوسیستم دریاچه ارومیه را تهدید می‌کند و علائمی مبنی بر کاهش نزولات و تنزل کارکردهای اکولوژیکی آن به دلیل فعالیت‌های انسانی، تنظیم و ذخیره آب رودخانه در پشت سدها و برداشت آب جهت مقاصد کشاورزی و همچنین ورود پساب حاصل از طرح‌های آبیاری، تغییر کاربری اراضی و مصرف بی‌رویه آب در بخش‌های مختلف از تهدیدات عمده این دریاچه است.
کد خبر: ۲۸۹۱۰۱

این دریاچه در صورت مدیریت صحیح می‌تواند به محلی برای کسب درآمد و ایجاد اشتغال در زمینه‌های مختلف تبدیل شود، اما امروزه متاسفانه در اثر سوءمدیریت و کاهش آب آن صنعت توریسم و گردشگری این منطقه نیز از رونق افتاده و توجهی به آن نمی‌شود.

رضا رحمانی نماینده مردم، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: عدم توجه به توصیه کارشناسان و هشدارهای آنان سبب شده است که با خشک شدن دریاچه ارومیه، جان 10 میلیون انسان به خطر بیفتد.

بنا به گفته وی خشک شدن دریاچه ارومیه تا شعاع 300 کیلومتری از دریاچه تبعات بسیار منفی همچون تهدید حیات انسان‌ها، نباتات و گونه‌های جانوری کمیاب را به دنبال دارد.

وی با انتقاد شدید از نبود متولی خاص در این خصوص افزود: طی نامه‌ای که در این رابطه به رئیس‌جمهوری نوشته‌‌ام مراتب ناراحتی و انتقاد خود را از این مساله ابراز داشته‌ام چرا که دولت باید متولی خاصی را برای آن تعیین کند.

رحمانی با اشاره به این که رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز قول پیگیری و مساعدت در این خصوص را داده است، گفت: روز به روز آب دریاچه پسروی می‌کند، بنابراین هر چه زودتر باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

وی گفت: باغ‌های اطراف منطقه درحال خشک شدن است و آب چاه‌های شهرستان گوگان، آذرشهر، ملکان نیز روبه شور شدن گذاشته است.

نماینده مردم تبریز درخصوص راهکارهای عملی برای نجات دریاچه ارومیه گفت: برای این منظور ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری در شهرهای اطراف دریاچه ارومیه برای هدایت‌ آب تصفیه شده به آن ضروری است.

تسریع در اجرایی شدن و اختصاص اعتبار کافی جهت انتقال آب از رودخانه پر آب مرزی ارس به دشت تبریز که مطالعه اولیه آن انجام شده است می‌تواند بیش از نصف جمعیت استان آذربایجان شرقی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

وی تغییر الگوی کشت را در حوزه‌ آبریز دریاچه ارومیه با نگرش به محصولاتی که نیاز آبی کمتری دارند ضروری دانست. رحمانی گفت: راندمان آب کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه خیلی پایین است که موجب اتلاف آب می‌شود بنابراین بهبود سیستم آبیاری و مکانیزه نمودن آن با استفاده از اعتبارات ملی و ارائه سیاست‌های تشویقی به کشاورزان لازم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها