گروه سیاسی: 35 نفر از هموطنانمان، اعم از شهروندان شیعه و سنی منطقه و تعدادی از سران طوایف بلوچ و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حادثه تروریستی روز گذشته که در جریان همایش وحدت قبائل و طوایف در منطقه مرزی پیشین استان سیستان و بلوچستان انجام شد به شهادت رسیدند. بنابر اعلام شورای امنیت کشورمان، در این عملیات انتحاری که حدود ساعت 8 صبح دیروز در محل برگزاری پنجمین نشست سران قبایل و طوایف در منطقه پیشین بلوچستان روی داد، 28 نفر از هموطنانمان نیز مجروح شدند.
کد خبر: ۲۸۸۳۳۷

سردار سرتیپ نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، سردار محمدزاده فرمانده استان سیستان و بلوچستان، سردار مرادی فرمانده سپاه ایرانشهر و سردار علویان فرمانده تیپ امیرالمومنین سپاه سیستان و بلوچستان نیز در جمع شهدای این حادثه بودند.

سردار شوشتری از اوایل امسال و پس از آن که امنیت منطقه شرق کشور به سپاه پاسداران واگذار شد، فرماندهی قرارگاه عملیاتی سپاه در جنوب شرق کشور را به‌عهده گرفت و در طول 5 ماه گذشته با برگزاری چند جلسه با مردم و سران قبایل و طوایف استان سیستان و بلوچستان به بررسی چگونگی تامین امنیت پایدار در شرق کشور پرداخت. در جلسه دیروز که پنجمین نشست از این سلسله نشست‌ها بود یک عامل تروریستی با انفجار مواد منفجره خود باعث شهادت هموطنانمان شد.

ریگی، مسوول ترور فرماندهان سپاه

محمد مرزیه، دادستان زاهدان اعلام کرد: گروهک عبدالمالک ریگی مسوولیت این اقدام تروریستی را به‌عهده گرفته است.

وی در گفتگو با ایسنا در تشریح چگونگی این حادثه گفت: نمایشگاهی از دستاوردهای محلی برای بازدید عموم برپا شده بود و قرار بود پیش از تشکیل جلسه، سران طوایف و فرماندهان سپاه از این نمایشگاه بازدید کنند که یک عامل تروریستی که مواد منفجره به همراه داشت، با سوءاستفاده از این فرصت وارد نمایشگاه شد و دست به این عملیات انتحاری زد.رئیس‌جمهور کشورمان در پی این حادثه تروریستی و به شهادت رسیدن جمعی از مردم و فرماندهان سپاه، در پیام تسلیتی اطمینان داد که جنایتکاران، پاسخ این اعمال ضدمردمی خود را بزودی دریافت می‌کنند.

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت نیز با محکوم کردن شدید حوادث تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان تأکید کرد: از دولت پاکستان می‌خواهیم در دستگیری عوامل اصلی این حوادث تروریستی بیش از این معطل نکند.

احمدی‌نژاد افزود: شنیده‌ایم که برخی ماموران در پاکستان با عوامل اصلی این حادثه تروریستی همکاری می‌کنند و این را حق خود می‌دانیم که این جنایتکاران را از آنها مطالبه کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر این‌که باید حکم قانونی درباره این جنایتکاران وابسته به قدرت اجرایی شود، تصریح کرد: از ماموران امنیتی و انتظامی می‌خواهم این پرونده را با قدرت پیگیری، دست‌های اصلی جنایت را شناسایی و آنها را دستگیر کنند و به دست عدالت بسپارند. هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی از مردم و مسوولا‌ن خواست با خنثی کردن توطئه‌ها نگذارند که عاملا‌ن جنایت تروریستی در سیستان و بلوچستان احساس امنیت کنند.

دستور رئیس قوه قضاییه برای خشکاندن ریشه‌های اعمال تروریستی

آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز در جلسه روز گذشته مسوولان عالی قضایی با محکوم کردن این عملیات تروریستی گفت: این اقدام مذبوحانه تاثیری در روند وحدت شیعه و سنی نخواهد داشت و عزم نظام جمهوری اسلامی ایران را در ایجاد امنیت و توسعه پایدار راسخ‌تر می‌کند.

رئیس قوه قضاییه همچنین تمامی قوای انتظامی، امنیتی و قضایی را موظف کرد با هوشیاری و دقت، توطئه اخلال در امنیت را که گاهی با این گونه اعمال تروریستی بروز می‌کند، در ریشه بخشکانند.

این حادثه نتیجه عملکرد آمریکاست

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتباط آمریکایی‌ها با برخی از گروه‌های تروریستی گفت: این اقدام تروریستی نتیجه عملکرد آمریکاست. لاریجانی در فرودگاه مهرآباد و پیش از عزیمت به ژنو در جمع خبرنگاران، حادثه تروریستی استان سیستان و بلوچستان را یک حادثه بسیار مورد توجه دانست و گفت: یکی از اقداماتی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و آبادانی این استان انجام داد و نسبت به آن اهتمام ورزید، تشکیل شورایی در ارتباط با توسعه شرق کشور است.

وی با بیان این‌که هدف اصلی این شورا ایجاد فضایی برای توسعه و آبادانی سیستان و بلوچستان بود، ابراز کرد: اقدامی که امروز صورت گرفت، حرکتی است که در مقابل خواست مردم قرار گرفت.

لاریجانی با بیان این‌که مردم استان سیستان و بلوچستان می‌خواهند محیطی داشته باشند که بتوانند آنجا سرمایه‌گذاری کرده و فعالیت‌های اقتصادی خود را رونق بخشند و مشکل اشتغال جوانان این استان حل شود، خاطرنشان کرد: این اقدام تروریستی در واقع، به منزله گذاشتن چوب لای چرخ توسعه استان سیستان و بلوچستان است.

وی در ادامه با اشاره به بعد دیگر این اقدام تروریستی تصریح کرد: اگر به گذشته توجه کنیم، خبرهای مخفی و آشکار زیادی وجود دارد که آمریکایی‌ها با برخی از گروه‌های تروریستی در استان ارتباط برقرار و به آنها کمک کردند که این مساله نشانگر خصومت آمریکایی‌ها نسبت به پیشرفت کشور ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما این اقدام تروریستی در استان سیستان و بلوچستان را نتیجه اقدامات آمریکا می‌دانیم که نسبت به منافع ملی ایران صورت می‌گیرد.

کاردار پاکستان به وزارت امورخارجه احضار شد

در پی حادثه تروریستی اخیر در استان سیستان و بلوچستان، کاردار پاکستان در غیاب سفیر آن کشور در تهران به وزارت امورخارجه احضار شد.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه کشورمان در این دیدار ضمن ابراز تاسف از اخبار منتشره مبنی بر تجهیز و ورود عناصر تروریست دخیل در این حادثه از خاک پاکستان، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران نسبت به استفاده تروریست‌ها و اشرار از خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی را به وی اعلام کرد.

مجلس هیاتی را برای بررسی حادثه به سیستان و بلوچستان می‌فرستد

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرد که مجلس هیاتی را برای بررسی حادثه تروریستی، به سیستان و بلوچستان می‌فرستد.

طراحان حمله تروریستی امروز از وحدت شیعه و سنی وحشت دارند

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز با بیان این‌که طراحان این حمله تروریستی از نزدیکی و وحدت شیعه و سنی وحشت دارند؛ ‌از همه فرزندان ملت خواست با حفظ اتحاد و انسجام در دام استکبار جهانی که به دنبال سوءاستفاده از چنین عملیاتی است نیفتند. به گزارش فارس، مولوی عبدالحمید در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم ضمن اشاره به اقدامات سردار شوشتری، جانشین فرمانده زمینی سپاه گفت: این حادثه تروریستی، مصیبتی بزرگ به شمار می‌رود و طراحان آن به دنبال شعله‌ور کردن آتش اختلاف و تفرقه در این منطقه مهم بوده‌اند.

تاکید نمایندگان اهل سنت بر لزوم شناسایی و برخورد با عاملان ترور

نمایندگان اهل سنت مجلس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن عملیات تروریستی در سیستان و بلوچستان خواستار تسریع در شناسایی عاملان این جنایت شدند.

به گزارش فارس، نمایندگان اهل تسنن مجلس، این اقدام تروریستی و وحشیانه را در ادامه به شهادت رسیدن ماموستا سیدمحمد شیخ‌الاسلام و ماموستا برهان در استان کردستان ارزیابی و تصریح کردند که این اقدامات ریشه در خاک دشمن دارد.

در این بیانیه تاکید شده است: انجام این عملیات تروریستی که به قصد ایجاد اختلاف و تفرقه صورت می‌گیرد، نه تنها لطمه‌ای به اتحاد ملت بزرگ ایران نخواهد زد، بلکه صف پیروان سنی و شیعه پشت سر رهبری عزیز را استحکام بیشتری خواهد بخشید.

این حادثه در جهت تضعیف کارکردهای سپاه بود

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حادثه تروریستی اعلام کرد:‌ تردیدی نیست که این اقدام وحشیانه و ضدبشری در جهت استراتژی بیگانگان و دشمنان زخم خورده نظام و انقلاب در شکستن وحدت شیعه و سنی، ایجاد انشقاق بین صفوف متحد و یکپارچه ایرانیان بصیر، تضعیف کارکردهای مردمی و امنیت‌آفرینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه محروم جنوب شرق کشور و انتقام از تعامل و مشارکت‌ورزی مردم عزیز و بیدار منطقه در این صحنه صورت گرفته است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در ادامه بیانیه سپاه پاسداران آمده است: به دنبال واگذاری مسوولیت تامین امنیت منطقه سیستان و بلوچستان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اتخاذ راهبرد امنیت پایدار و بومی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای و مردمی و انتصاب یکی از یادگاران و فرماندهان سرافراز در دوران 8 سال دفاع مقدس برای این امر مهم و دستاوردهای موثر در این عرصه، استکبار جهانی با تحریک ایادی سرسپرده و مزدور خود در منطقه، نشست مردمی سپاه را با سران طوایف و آحاد مردم مظلوم و بومی منطقه مورد اقدام کور تروریستی قرار داد.

سازمان بسیج مستضعفین نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: استکبار جهانی می‌داند که وحدت و اتحاد بین مسلمانان جهان به نابودی ظالمان و هوشیاری ملت‌ها منتهی می‌شود و انجام چنین جنایت‌هایی برای جلوگیری از این مساله است.

رد دخالت در انفجار سیستان و بلوچستان از سوی آمریکا

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا با رد دست داشتن در انفجار تروریستی روز گذشته اعلام کرد، به خاطر از دست رفتن زندگی بی‌گناهان سوگوار است. یان کلی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما این اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم و گزارش‌هایی که ما را متهم به دخالت در این حادثه می‌کند، نادرست است.

اعلام 3‌ روز عزای عمومی در سیستان و بلوچستان

نماینده ولی فقیه و استاندار سیستان و بلوچستان، طی بیانیه‌ای 3 روز عزای عمومی در استان سیستان و بلوچستان اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است: اینجانبان ضمن محکوم کردن این حرکت تروریستی، این مصیبت جانسوز را به پیشگاه امام زمان (عج) و مقام معظم رهبری و امت شهیدپرور و خانواده‌های گرانقدر این عزیزان تبریک و تسلیت عرض کرده و از روز دوشنبه به مدت 3 روز عزای عمومی در این منطقه اعلام می‌کنیم.

پیکر شهید شوشتری پنجشنبه تشییع می‌شود

سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اعلام کرد: پیکر پاک سردار شهید علی شوشتری، روز پنجشنبه در مشهد مقدس تشییع و در بهشت رضای این شهر به خاک سپرده می‌شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، این مراسم ساعت 30/8 صبح از میدان 15 خرداد تا حرم مطهر امام رضا(ع)‌ برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها