نرم‌افزار‌های رایانه‌ای به نمایشنامه‌نویس مشهور انگلیسی هم رحم نکردند تا پس از گذشت 400 سال از مرگ او مشخص شود که ویلیام شکسپیر در نوشتن نمایشنامه «ادوارد سوم» تنها نبوده و با کمک یک نویسنده دیگر این شاهکار را خلق کرده است.
کد خبر: ۲۸۷۲۸۵

به گزارش تایم یک دانشمند شکسپیرشناس در تحقیقات خود نشان داده که «ادوارد سوم» که نخستین بار در سال 1596 به صورت بی‌نام منتشر شد، به دست 2 نفر نوشته شده است.

سر برایان ویکرز این موضوع را به صورت اتفاقی و با کمک یک نرم‌افزار ضدسرقت ادبی و مقایسه این اثر که «حکومت شاه ادوارد سوم» نام دارد با آثار اولیه شکسپیر نشان داده است. جالب این ‌که همکار نویسنده شکسپیر در این اثر هم معلوم شده است، البته کشف نام این همکار نویسنده ربطی به نرم‌افزارهای رایانه‌ای ندارد و فقط حدس و گمانه‌ها معلوم کرده است که «توماس کید» با شکسپیر در نوشتن ادوارد سوم همکاری می‌کرده است.

توماس کید از نمایشنامه‌نویسان بنام دوران الیزابت بود که تاثیر مهمی بر نمایشنامه‌نویسان این دوره گذاشت. معروف‌ترین اثر او هم نمایشنامه‌ای به نام «تراژدی اسپانیایی» است، البته شهرت او هیچ‌گاه به اندازه شکسپیر نرسید. هر چند شکسپیر در دوره خود به اندازه کید مشهور نبود و فقط مرگ توانست این نمایشنامه‌نویس انگلیسی را جهانی کند!

جالب این ‌که ویکرز برای دستیابی به این نتیجه از نرم‌افزاری استفاده کرده است که بیشتر برای نشان دادن تقلب دانشجویان کاربرد دارد.با این سیستم نوآورانه، این دانشمند لندنی توانسته زبان به کار رفته در این متن را ردیابی کند. این برنامه بخصوص جملات بیشتر از 3 واژه را در این اثر مورد بررسی قرار داد.در متن‌های نوشته شده به دست نویسندگان مختلف به طور معمول حداکثر 20 وجه مشترک پیدا می‌شوند؛ چرا که برخی جملات به طور رایج استفاده می‌شوند. این در حالی است که در «ادوارد سوم» 200 وجه مشترک با دیگر آثار شکسپیر که تا قبل از 1569 نوشته شده‌اند وجود دارد. از اینجا می‌توان اثبات کرد که این متن به دست خود شکسپیر نوشته شده است، اما این نرم‌افزار نشان داد که این نویسنده نابغه انگلیسی در نوشتن این متن همکار داشته است.

به گزارش مهر ، این نرم‌افزار کشف کرده که وجه اشتراک جملات شکسپیر تنها در 4 صحنه خاص که مربوط به حدود 40 درصد اثر است، وجود دارد در حالی که در سایر صحنه‌ها در حدود 200 وجه مشترک با آثار «توماس کید» وجود دارد!

در کل 60 درصد کتاب ادوارد سوم با هر دو دست کید و 40 درصد آن با هر دو دست شکسپیر نوشته شده است و بنابراین 4 دست در نوشتن این نمایشنامه دخالت داشته است!

علی محزون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها