گروه مذاکره کننده کره‌جنوبی روز جمعه‌ گفت‌وگو با کره‌شمالی درباره دیدار مجدد خانواده‌های از هم جدا شده و برخی دیگر از مسائل شهروندی را بعد از رویکردهای دوگانه اخیر پیونگ‌یانگ در قبال تمایل برای از سرگیری روابط، آغاز کردند.
کد خبر: ۲۸۷۲۴۰

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیدار نمایندگان دو کره در منطقه «کائه‌زونگ» دومین نشست طی روزهای اخیر است.

وزرات اتحاد کره‌جنوبی اعلام کرد که «کیم ای دو»، یکی از مقام‌های رسمی این وزارتخانه و «کیم سئونگ کوئن»، نماینده صلیب سرخ ساعت 10 صبح جمعه به وقت محلی گفت‌وگوهای خود با مقام‌های رسمی کره‌شمالی را آغاز کردند.

«لی یونگ یو»، سخنگوی وزارت اتحاد کره‌جنوبی پیش از این اعلام کرده بود: کره‌شمالی با پیشنهاد کره جنوبی مبنی برگفت‌وگو درباره پیشگیری از وقوع سیل در رودخانه مشترک «ایمجین» موافقت کرده است.
 
دو کشور همچنین توافق کردند تا درباره مسئله خانواده‌های از هم جدا شده پس از جنگ، با نمایندگان صلیب سرخ گفت‌وگو کنند. هر دو موضوع از اولویت‌های عمده سئول هستند.
 
ماه گذشته میلادی شش شهروند کره‌جنوبی بر اثر جریان سیل غرق شدند. وقوع سیل به دلیل باز شدن دریچه‌های سد کره‌شمالی رخ داد که ویرانی‌های بسیاری درکره‌جنوبی به جای گذاشت.

از سال 1950میلادی، زمانی که کره‌شمالی به کره‌جنوبی حمله کرد، ده‌ها هزار شهروند دو کره از اعضای خانواده‌های خود جدا شده‌اند.

اقدام دو کره برای برگزاری مجدد گفت‌وگوها به‌رغم چندین رشته پرتاب آزمایشی موشک کوتاه‌برد کره‌شمالی صورت گرفته است. وزارت اتحاد کره‌جنوبی اعلام کرده است که پرتاب حداقل پنج موشک کوتاه برد توسط پیونگ‌یانگ، بر برقراری مذاکرات مقام‌های دو کشور تاثیر چندانی نداشته است.

بر اساس مفاد تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه کره‌شمالی، آزمایش موشک با برد کوتاه به‌طور رسمی ممانعتی ندارد اما کره‌شمالی از پرتاب موشک‌های میان برد و دور برد منع شده است.

کارشناسان سئول پرتاب موشک‌های با برد کوتاه را اقدامی عادی ارزیابی می‌کنند و معتقدند که این اقدام کره‌شمالی نگران کننده نیست.

«کیم تائه وو»، پژوهشگر موسسه تحلیل‌های دفاعی کره در سئول اعلام کرده است که کره‌شمالی این آزمایش‌های موشکی را با هدف حفظ توانایی موشک بالیستیک خود انجام می‌دهد.

از طرف دیگر برخی منابع خبری گزارش می‌دهند که پیونگ‌یانگ به کشتی‌ها توصیه کرده است تا 20 اکتبر از آب‌های ساحلی این کشور دوری کنند. برخی از کارشناسان این امر را نشانه تصمیم کره‌شمالی برای پرتاب موشک‌های بیشتری در آینده ارزیابی کرده‌اند.

پرتاب این موشک‌ها، چه به طور عمد و چه به صورت ناخودآگاه، به کره‌جنوبی یادآوری می‌کند که کره‌شمالی در مدت زمان کوتاهی توانایی عملیات مرگبار و ویران‌گر را دارا است.

مسئولان برنامه‌ریزی نظامی بر این باورند که پرتاب موشک با برد کوتاه کره‌شمالی عامل مرگ و میرصدها هزار شهروند سئول خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها