اتفاق روز

شلیک به ماه

پوریا ناظمی: هنوز چند ماه از زمانی که کاوشگر ژاپنی کاگویا در پایان ماموریتش خود را به سطح ماه کوبید نمی‌گذرد که بار دیگر ماه برخورد دیگری را تجربه می‌کند. ماموریت مهم و 75 میلیون دلاری ناسا روز جمعه پایان یافت و به گفته مهندسان ناسا اطلاعات ارزشمندی به زمین مخابره شد تا دانشمندان برای مدتی طولانی به بررسی اطلاعاتی بپردازند که شاید به برخی از سوال‌های آنها پاسخ دهد.
کد خبر: ۲۸۶۶۹۵

عصر روز جمعه پرتابه سنگینی از مدار گرد ماه به سمت گودالی در منطقه قطب جنوب این کره شلیک شد. 4 دقیقه پس از برخورد این پرتاب بخش دوم این فضا پیما از میان گردو خاک حاصل از برخورد عبور کرد تا بااستفاده از مجموعه‌ای از ابزارهای خود داده‌های مهمی را به زمین مخابره کند که دانشمندان بتوانند با استفاده از آنها به راز وجود آب در قطب جنوب ماه پی ببرند؛ ‌ماده‌ای که در زمین حیات ما به آن وابسته است و در ماه گرانبها‌تر از طلا به شمار می‌رود و می‌تواند آینده اکتشافات فضایی را تغییر دهد.

این ماموریت اگرچه به گفته دانشمندان طرح بسیار موفقی بود، اما مخاطبان عادی را چندان هیجان‌زده نکرد؛ چرا که بر اساس پیش‌بینی‌ها این برخورد باعث بلند شدن ستونی از غبار به ارتفاع 6 کیلومتر می‌شد و درخشش آن با استفاده از تلسکوپ‌هایی در نیمکره غربی زمین قابل رویت بود، اما این اتفاق نیفتاد و مهندسان علت آن را ساختار محل برخورد اعلام کردند. اینک دانشمندان بی‌صبرانه در انتظار تحلیل داده‌های دریافتی به سر می‌برند و از سوی دیگر مردم و دانشمندان همزمان در انتظار انتشار تصاویری هستند که تلسکوپ فضایی هابل از این برخورد گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها