رونمایی از دستگاه حفاری دریایی در کیش

دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس پس ازتعمیر ،نوسازی و تجهیز به تاسیسات جدید روز چهارشنبه در مراسمی در اسکله بندرگاه جزیره کیش رونمایی ‌شد.
کد خبر: ۲۸۵۴۵۰
به گزارش ایرنا، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم گفت: فرصت های انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی در این منطقه آزاد فراهم شده و بهره برداری از سکوی حفاری دریایی شهید مدرس در کیش بسترهای مناسبی را برای انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف نفت و گاز در این منطقه ایجاد کرده است.

اسدالله کریمی افزود: در سند چشم انداز توسعه جزیره کیش غیر از گردشگری انجام سرمایه گذاری و فعالیت های صنعتی و تولیدی پیش بینی شده و حضور ده ها شرکت خارجی نفتی در این منطقه آزاد نشان دهنده جایگاه مهم اقتصادی آن است.

وی بیان کرد: وجود مخازن گازی در اطراف جزیره کیش انجام سرمایه گذاری های مختلف در بخش استخراج گاز را در این منطقه ضروری کرده است و سازمان منطقه آزاد کیش برای توسعه اقتصادی در این منطقه بستر های لازم را در این زمینه فراهم کرده است.

دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس، برای حفاری 17 حلقه چاه گاز در پارس شمالی توسط شرکت نفت و گاز پارس مورد استفاده قرار می گیرد.

ازجمله موارد بازسازی کیفی و ارتقای این دستگاه می توان نصب گرداننده فوقانی (تاپ درایو)، نصب دو دستگاه چرثقیل با تناژ بالا، نصب دستگاه تصفیه گل و سیال حفاری ، ارتقای توان دکل حفاری از 750 هزار به یک میلیون پوند، تعمیرات اساسی شیرهای فوران گیر، تعویض و نصب دراورکس و نصب سامانه های مخابراتی را نام برد.

نوسازی 65 درصد کل دستگاه به وزن 650 تن، تعویض تمام کابل های الکتریکی، نصب ماشین آلات جدید شامل ژنراتور موتورها و برق اضطراری، اتاق کنترل، تجهیزات ایمنی پیشرفته، اتاق های خوابگاهی و اردوگاهی، تعویض موتورها و نصب دستگاه آب شیرین کن، ارتقا باند هلی کوپتر و رنگ آمیزی 100 درصدی دستگاه، از دیگر موارد انجام شده روی این دستگاه حفاری دریایی است.

با تحقق بخش عمده از بازسازی کیفی و ارتقای دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس، این دستگاه موفق به اخذ گواهینامه DNV با آخرین روش‌های جدید در دریا مطابق با استانداردهای بین المللی شده است.

این دستگاه هم اکنون به یکی از پیشرفته ترین دستگاه های حفاری دریایی تبدیل وقادر است برای سالهای متمادی در پهنه نیلگون خلیج فارس همه برنامه های حفاری مورد نیاز واحدهای متقاضی را انجام دهد.

دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس در چارچوب قراردادی به مبلغ نزدیک به89 میلیون یورو میان شرکت ملی حفاری ایران (NIDC) با شرکت نفت و گاز پارس (POGC)برای حفاری 17 حلقه چاه نفت و گاز در میدان گازی پارس شمالی فصل جدید فعالیت خود را در خلیج فارس آغاز خواهد کرد.

این دستگاه با نرخ روزانه یک صد هزار دلار در خلیج فارس می تواند با کارکردی 18 ماهه تمام هزینه های بازسازی، نوسازی و ارتقای کیفی خود را بر آورده سازد.

شرکت ملی حفاری ایران هم اکنون علاوه بر دستگاه حفاری شهید مدرس، دو دستگاه حفاری ملکی دیگر به نام های دستگاه حفاری شهید رجایی و مورب (ابوذر) در خلیج فارس در اختیار دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها