طی سال‌های اخیر با توجه به شیوع چاقی و عوارض جبران‌ناپذیری که به دنبال این بیماری ایجاد می‌گردد، نگاه مردم به موضوع چاقی بسیار فراتر از حفظ تناسب اندام شده است.
کد خبر: ۲۸۲۹۲۶

همان طور که می‌دانیم چاقی می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، افزایش چربی‌های خون، افزایش فشار خون و ده‌ها بیماری مزمن دیگر شود، اما نکته قابل تامل آن است که خیلی از ما تصور می‌کنیم عوارض خطرناک چاقی در سنین میانسالی و پیری به سراغ ما می‌آید و در نتیجه در کودکی و جوانی افزایش وزن و چاقی را جدی نمی‌گیریم.

شواهد علمی حاکی از آن است که چاقی از طریق ایجاد پلاک‌های کلسترول باعث سخت شدن رگ‌های خونی می‌گردد. مطالعات اخیر نشان می‌دهند ایجاد پلاک‌های کلسترولی که می‌تواند زمینه سکته قلبی و مغزی را فراهم نماید حتی از سنین کودکی در مبتلایان به چاقی آغاز می‌شود.

بر این اساس پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند از آنجا که ایجاد این نوع از آسیب‌های عروقی پیش‌رونده بوده و خیلی زود نیز آغاز می‌شود، ممکن است کودکان چاق نسبت به والدین خود طول عمر کوتاه‌تری داشته باشند.

در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله علمی گردش خون چاپ شده، پژوهشگران از امواج اولتراسون برای تعیین پلاک‌های کلسترول در شریان کاروتید و رگ‌های بزرگ گردن که خون اکسیژن‌دار را به مغز حمل می‌کنند، در 446 فرد 10 تا 24 ساله استفاده کردند. با استفاده از شاخص‌های استاندارد، 182 نفر در گروه با وزن طبیعی، 136 نفر در گروه چاق بدون دیابت و 128 نفر در گروه چاق مبتلا به دیابت طبقه‌بندی شدند.

نتایج این مطالعه نشان داد افراد چاقی که به دیابت مبتلا نبودند نسبت به شرکت‌کنندگان در مطالعه که وزن طبیعی داشتند، پلاک کلسترولی بیشتری را در عروق خونرسان اصلی مغز داشتند. علاوه بر این افراد مبتلا به چاقی و دیابت بدترین وضعیت را در زمینه تصلب شرائین و انسداد عروق خونی دارا بودند.

ارزیابی‌های آماری به دست آمده از این مطالعه نشان داد که هم چاقی و هم دیابت، از فاکتورهای خطر اصلی برای ایجاد پلاک‌های انسدادی عروق خونی به شمار می‌روند. از آنجا که پروسه ایجاد پلاک‌های تنگ‌کننده عروق خونی از سنین کودکی و نوجوانی در افراد مورد مطالعه آغاز شده، تشخیص سریع چاقی و دیگر فاکتورهای خطر که تاثیر قوی بر افزایش حمله قلبی و سکته مغزی در آینده دارند، دارای اهمیت اساسی می‌باشد.

نکته عملی: شیوع پیش رونده چاقی اکنون نسل جدید را از سنین کودکی و نوجوانی مبتلا کرده است. نکته مهم‌تر آن است که مطالعات اخیر نشان می‌دهد برخلاف تصور شیوع عوارض چاقی در مبتلایان نوجوان بسیار زودرس می‌باشد. بر همین اساس گرفتگی عروق خونی که زمینه‌ساز سکته‌های مغزی و قلبی بوده و یکی از عوارض جدی تهدیدکننده زندگی ناشی از چاقی می‌باشد، می‌تواند از سنین کودکی آغاز شده و لذا باید برای داشتن نسل آینده سالم درمان چاقی را از کودکی و نوجوانی جدی بگیریم.

دکتر حمیدرضا فرشچی
متخصص تغذیه و فوق‌تخصص دیابت و چاقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها