تغذیه سالم

الگوی صحیح تغذیه در خانواده

از آنجا که کیفیت تغذیه‌ای هر فرد در دوران کودکی و نوجوانی، سلامت عمومی او را در دوران بعد به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ لذا از مهم‌ترین وظایف والدین توجه به تغذیه فرزندان از همان دوران کودکی است که معمولا فرهنگ و عادات آن در خانه شکل می‌گیرد و در آینده تثبیت می‌شود؛ ولی جای تاسف است که امروزه برخی رفتارها و عادات غلط تغذیه‌ای خانواده‌ها در آینده، آسیب‌های جدی به سلامت فرزندان وارد می‌کند. در این رابطه بارها دیده‌ایم خانواده‌هایی را که ادعا می‌کنند از تغذیه خوبی برخوردارند و از‌ آنچه می‌خورند، لذت می‌برند و بدن سالمی دارند؛ ولی وقتی به حقیقت تغذیه آنها پی برده می‌شود، مشخص می‌شود که نوع تغذیه آنها بسته به ذائقه آنها بوده و انتخاب مواد مصرفی صرفا براساس طعم بوده و نه خواص آنها.
کد خبر: ۲۸۰۷۱۱

پرسش اینجاست که ما از ارزش تغذیه‌ای مناسبی پیروی می‌کنیم؟ اگر این گونه است، پس چرا به محض ورود به میانسالی روزانه باید ده‌ها قرص ببلعیم تا سرپا بمانیم؟!

در این زمینه بیشتر کارشناسان علوم غذایی اتفاق نظر دارند که امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و مشغله زیاد، فرهنگ تغذیه‌ای خانواده‌ها به سمت مصرف محصولات صنعتی خصوصا تنقلات فانتزی چیپس، پفک، بیسکویت، کیک و... گرایش یافته است.

تنقلات بی‌ارزشی که جایگزین خوراکی‌های سنتی طبیعی شده و با طعم، رنگ و بوی خوشایند خود نه‌تنها فرزندان بلکه والدین را نیز شیفته خود کرده‌اند. در این رابطه برخی والدین معتقدند که از طریق این تنقلات می‌توانند کودکان بداشتهای خود را به سر ذوق آورده و آنها را وادار به خوردن کنند. از همه بدتر آن که آنها به گمان این تصور اشتباه به یکباره اقدام به خرید انواع زیادی از این تنقلات کرده و خود نیز برای تشویق همراه فرزندشان به خوردن این خوراکی‌ها می‌پردازند.

تاسفبارتر آن که برخی والدین به دلیل مشغله روزانه که وقت کمتری برای طبخ غذا دارند، یک وعده اصلی غذای روزانه را به خوردن این نوع تنقلات اختصاص می‌دهند و به گمان آن که با خوردن این نوع تنقلات سیر شده و دیگر تمایلی به صرف غذای اصلی ندارند بسیار ابراز خرسندی نیز می‌کنند.

در این رابطه باید گفت از نظر تغذیه‌ای دو نوع سیری برای افراد وجود دارد؛ سیری بزرگ و سیری سلولی. در سیری بزرگ، فرد از غذاهایی استفاده می‌کند که مواد غذایی ضروری بدن در آن وجود نداشته و در واقع فاقد ارزش تغذیه‌ای هستند. این نوع غذاها تنها به صرف کالری بالا خاصیت سیرکنندگی کاذب داشته، بنابراین فرد بعد از مدت زمان کوتاهی به سوءتغذیه دچار می‌شود، ولی در عوض در سیری سلولی همان طور که از نامش پیداست، شخص به گونه‌ای تغذیه می‌کند که تک‌تک احتیاجات سلول‌های بدن وی برآورده می‌شود. لذا در این گونه سیری فرد با مصرف موادی که حاوی میزان متناسب پروتئین، چربی، کربوهیدرات و انواعی از ویتامین‌ها و املاح معدنی است به نیاز سلولی خود پاسخ داده و به معنای واقعی سیر می‌شود. بنابراین پرواضح است که افراد با مصرف مکرر تنقلات فانتزی که فاقد ارزش تغذیه‌ای هستند، دچار کمبود تغذیه‌ای و عوارض ناشی از آن خواهند شد.

از سوی دیگر، مشکل خانواده‌های ایرانی آن است که بچه‌ها را خیلی به خوردن تشویق می‌کنند. آنها اغلب به این نکته توجه ندارند که تنها باید مواد مغذی مناسب به کودکان برسد. علت این رفتار غلط هم این است که بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند کودک چاق سالم‌تر است.

بد نیست بدانید چاقی می‌تواند یک عامل زمینه‌ساز برای بیماری‌های قلبی باشد. چاقی کودکان خطر فشار خون بالا، دیابت و سطح بالای کلسترول را در آینده برای آنها به وجود می‌آورد. همچنین چاقی کودکان موجب بلوغ زودرس دختران می‌شود و بلوغ زودرس زمینه ابتلا به سرطان را در آنها به وجود می‌آورد.

‌ فاخره بهبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها