jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۲۷۸۲۶۲   ۱۵ شهريور ۱۳۸۸  |  ۱۹:۱۵

پژوهشگران ژنی را کشف کرده اند که در صورت حذف شدن ، از چاقی در موشهایی که رژیم غذایی پرچرب دارند، پیشگیری می کند.

به گزارش ایرنا ، آلن سالتیل مدیر موسسه علوم حیات دانشگاه میشیگان گفت: ژن IKKE به عنوان مرکز کنترل اصلی برای چاقی در حیوانات آزمایشگاهی عمل می کند. در صورتی که این ژن غیرفعال شود، موش حتی اگر غذاهای پرچرب هم بخورد باز هم لاغر می ماند.

اگر ارتباط این ژن با چاقی در انسان اثبات شود، این ژن و پروتیینی که می سازد می تواند در تهیه دارویی برای درمان چاقی ، دیابت و عوارض ناشی از آنها کاربرد داشته باشد.

سالتیل نویسنده این تحقیق که در شماره چهار سپتامبر مجله سلول منتشر شده می گوید: ما سایر ژنهای مرتبط با چاقی را بررسی کردیم اما این اولین ژنی است که در صورت حذف شدن، از افزایش وزن در حیوان جلوگیری می کند.

در این مطالعه 45 درصد کالری دریافتی در رژیم غذایی برخی موشها از چربی ها بود. گروه دیگر موشها رژیم غذایی معمولی حاوی 5.4 درصد چربی خوردند.این رژیم های غذایی از سن هشت هفتگی تا 14 یا 16 هفتگی موشها ادامه یافت.

ژن IKKE کیناز پروتیین می سازد. کینازهای پروتیین، آنزیم هایی است که سایر پروتیین ها را خاموش یا روشن می کند. کیناز پروتیین IKKE ظاهرا پروتیین ها را هدف قرار می دهد که به نوبه خود ژنهایی را که سوخت و ساز بدن موش را تنظیم می کند کنترل می نماید.

هنگامی که موشهای معمولی رژیم غذایی پرچرب خوردند، میزان کیناز پروتیین IKKE بالا رفت، سرعت سوخت ساز کاهش و در نتیجه حیوان افزایش وزن پیدا کرد. در این جا، کیناز پروتیین به منزله ترمزی برای سوخت و ساز بدن عمل می کند.

موشهایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند ظاهرا به علت حذف ژن IKKE وزن اضافه نکردند و امکان سوزاندن بیشتر و سریعتر کالری بجای ذخیره آنها به صورت چربی در آنها فراهم شد.

اکنون محققان در جستجوی مولکول های کوچکی هستند که از فعالیت کیناز پروتیین IKKE جلوگیری کند. این مولکول ها می تواند در تهیه دارو بکار آید.

در صورت موفقیت آمیز بودن این تحقیقات، دست یابی به درمانهای جدید برای چاقی و دیابت تا یک دهه آینده میسر خواهد شد.