خورش هویج و آلو

غذایی برای تقویت چشم

مواد لازم: گوشت مرغ: 250 گرم، آلو بخارا: 100 گرم، هویج: 200 گرم، زعفران دمکرده: 3 تا 4 قاشق غذاخوری، پیاز: یک عدد متوسط، زردچوبه و نمک: به مقدار لازم، رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری، روغن گیاهی: 2 تا 3 قاشق غذاخوری.
کد خبر: ۲۷۴۷۲۹

برای تهیه خورش هویج و آلو چه کار کنیم؟

گوشت مرغ را تکه‌تکه کنید و با پیاز سرخ شده و 43 لیوان آب بگذارید تا کاملا بپزد. در این فاصله آلوها را خوب بشویید و بگذارید تا خیس بخورد. هویج‌ها را به صورت خلال ریز کنید و در یک قاشق روغن کمی تفت دهید. بعد از آن که گوشت خوب پخته شد، آلو را با کمی نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید و بگذارید حدود 20 دقیقه بپزد. سپس هویج و زعفران را به آن اضافه کنید و در آخر کمی رب گوجه‌فرنگی را نیز به خورش بیفزایید و بعد در ظرف را ببندید تا جا بیفتد. اگر طعم ترش آلو را نمی‌پسندید، می‌توانید در مرحله آخر یک قاشق شکر نیز به آن اضافه کنید.

منبعی سرشار از ویتامین A

یکی از بهترین مواد مغذی برای تقویت و سلامت چشم ویتامینA است. آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن فرم طبیعی ویتامینA است که کاروتنوئیدی است که در میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود. بررسی محققان نشان می‌دهد که میزان ویتامینA موجود در هویج تقریبا 2 برابر مقدار ویتامین A توصیه شده برای مصرف یک روز است. اگرچه هویج از دسته سبزیجاتی است که غنی از ویتامینA است، اما کمتر در غذاها استفاده می‌شود، اما امروز شما یک غذای ایرانی را یاد گرفتید که از این سبزی ارزشمند در آن استفاده شده است.

در بسیاری از بیمارانی که به دلیل خشکی چشم یا به قول پزشکان گزروفتالمی به پزشک مراجعه می‌کنند، کمبود ویتامینA وجود دارد تا جایی که عدم درمان این بیماری منجر به زخم‌های قرنیه و تورم پلک‌ها و در مواردی نابینایی می‌شود. امروزه پزشکان یکی از دلایل اصلی نابینایی را در کشورهای در حال توسعه پس از دیابت، کمبود ویتامینA می‌دانند.

اخیرا محققان دریافته‌اند کسانی که از نظر ویتامینA کمبودی ندارند، کمتر به کاتاراکت یا همان آب مروارید (کدورت عدسی چشم)‌ مبتلا می‌شوند.

ویتامینA از ویتامین‌های محلول در چربی است. اسیدهای چرب از مواد ضروری برای سلامت چشم و بینایی است. شاید باورش برای خیلی‌ها سخت باشد که چربی‌ها برای سلامت ضروری هستند؛ اما واقعیت آن است که بسیاری از اسیدهای چرب که ضروری نامیده می‌شوند، باید از طریق مواد غذایی به بدن برسند. اسیدهای چرب امگا3 (آلفا لینولنیک اسید)‌ و امگا6 (لینولئیک اسید)‌ هم در تکامل بینایی نوزادان نقش دارند و هم کمبود طولانی‌مدت آنها باعث بروز مشکلاتی در شبکیه چشم می‌شود.

علاوه بر آن این غذا شامل مقادیر فراوانی فیبر غذایی است. غذاهای حاوی فیبر غذاهای ملینی به حساب می‌آیند. خوراک‌های حاوی گوشت غذاهای کم‌فیبر و یبوست‌زا هستند و باید حتما با میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر مصرف شوند. آلو و هویج حاوی مقادیر متناسبی فیبر هستند که باعث تنظیم حرکات دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست می‌شود.

لادن هومند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها