وداع با خواندن مجانی

شاید اندک اندک و پس از دو دهه اینترنت رایگان و شاید بهتر است گفته شود محتوای رایگان سایت‌های خبری باید خود را برای مواجهه با بزرگترین انقلاب در حوزه اطلاع‌رسانی آنلاین که در چارچوب آن سایت‌های خبری برای محتوای خود پول طلب می‌کنند، آماده کنیم.
کد خبر: ۲۷۴۳۹۵

 روبرت مردوخ، غول رسانه‌ای 78 ساله آمریکایی ‌ استرالیایی که میلیاردها دلار از بابت سرمایه‌گذاری در صدها روزنامه، شبکه تلویزیونی و ایستگاه رادیویی ثروت کسب کرده و از این رهگذر در زمره ثروتمندترین مردان دنیا قرار گرفته است،‌ می‌گوید در حال بررسی احتمال دریافت وجه برای عرصه اینترنتی محتوای روزنامه‌هایش به کاربران اینترنت است.

مردوخ که اذعان دارد با اینترنت بیگانه است و حتی برای استفاده از تلفن همراه مشکل دارد بر این باور است که وب‌سایت‌های خبری باید برای عرضه اطلاعات خود از مخاطبان‌شان پول دریافت کنند. او اخیرا طی نشستی با سردبیران روزنامه‌های تحت تملکش گفته بود «روزنامه‌نگاری مدرن و با کیفیت رایگان نیست که به رایگان در اختیار مخاطبان قرار گیرد.»

این اظهارات آن هم در شرایطی که بسیاری از رسانه‌های مکتوب برای ادامه حیات دست‌وپا می‌زنند قطعا برای دست‌اندرکاران روزنامه‌های دیجیتال خبر خوبی است اما سوال اینجاست که مخاطبان این رسانه‌‌ها حاضر خواهند شد برای استفاده از محتوای نشریات آنلاین پول پرداخت کنند؟

شرکت رسانه‌ای «نیوز» که مردوخ مالک آن است به زودی با وضع تعرفه بر استفاده از محتوای سایت‌های تحت تملکش آینده اینترنت را در معرض آزمونی بزرگ قرار می‌دهد.

تا این مقطع فعالان رسانه‌های آنلاین امیدوار بودند از طریق جذب آگهی برای وب‌سایت‌های خود بتوانند هزینه فعالیت‌های اینترنتی خود را تامین کنند اما تجربه نشان داده فضای سایبر و آگهی‌‌دهندگان رابطه چندان خوبی با هم ندارند و به استثنای غول‌های دنیای مجازی چون گوگل، یاهو و ام‌اس‌ان قریب به اتفاق سایت‌ها قادر به کسب درآمد از طریق جذب آگهی نیستند. مردوخ این بار به میدان آمده تا این مشکل را حل کند. او می‌رود تا پایه‌گذار خط سیری باشد که تنها یک نام می‌توان بر آن نهاد: «وداع با اطلاع‌رسانی رایگان در اینترنت.»

رضا سادات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها