مربیان جوان در کوره لیگ نهم حرفه‌ای

جوانان نیمکت نشین

آنهایی که فوتبالیست حرفه‌ای بوده‌اند و هیجان و جذابیت آن را درک کرده‌اند، خیلی دوست دارند که پس از دوران بازیگری هم در دنیای فوتبال بمانند تا از این رشته پرهیجان دور نشوند. در این شرایط فکر می‌کنید چه سمتی بهتر از سرمربی بودن است تا هم از هیجان دور نباشید و هم در ویترین چشم هواداران فوتبال قرار بگیرید. شاید باور نکنید که حضور در این رشته ورزشی چه جذابیت‌هایی دارد. باید حتما آن را تجربه کنید، البته ما هم تجربه حضور در این سطح را نداریم، اما چون با اهالی فوتبال تماس مستمر داریم، به خوبی از حال و هوای فوتبالیست‌ها و مربیان باخبر هستیم. در این شماره گزارشی درباره سرمربیان جوان حاضر در لیگ ایران می‌خوانید و اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که جوزپه گواردیولا، سرمربی جوان بارسلونائی اسپانیا را باید سرآمد مربیان جوان دنیا بدانیم.
کد خبر: ۲۷۴۱۸۹

منصور ابراهیم‌زاده؛محبوب‌ترین چهره اصفهانی‌ها

نگاه به سن و سال منصور ابراهیم‌زاده نکنید. او جزو مربیان جوان لیگ برتر محسوب می‌شود. ابراهیم‌زاده دومین سالی است که به عنوان نفر اول روی نیمکت یک تیم باشگاهی در سطح اول فوتبال ایران می‌نشیند. البته او در رده ملی هم یک بازی سرمربی تیم ملی ایران بود که آن روزها هم تیم ملی مشکلات خاص خودش را داشت.

سرمربی ذوب‌آهن اصفهان در گذشته همواره دستیار بود، اما سعید آذری مدیرعامل وقت باشگاه ذوب‌آهن فصل گذشته به ابراهیم‌زاده اعتماد کرد و او هم انصافا جواب اعتماد آذری را به خوبی داد. ذوب‌آهن فصل قبل یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی به دست آورد تا منصور ابراهیم‌زاده کارنامه درخشانی از خود به جای بگذارد و به محبوب‌ترین چهره اصفهانی‌ها در لیگ هشتم حرفه‌ای تبدیل شود.

ذوب‌آهن در فصل جدید هم کارش را با قدرت شروع کرده است. ذوبی‌ها که اسکلت فصل گذشته‌شان را حفظ و چند بازیکن جدید هم به خدمت گرفته‌اند، یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی در لیگ نهم حرفه‌ای محسوب می‌شوند، اما آیا ابراهیم‌زاده می‌تواند توقعات مدیران و هواداران ذوب‌آهن را در فصل جدید برآورده کند؟

حمید استیلی؛ گل‌زن قرن آسیا

حمید استیلی ازجمله بازیکنانی است که حضور در سطح اول فوتبال ایران، آسیا و دنیا را تجربه کرده است. بازیکن توانمندی که با پرسپولیس و تیم ملی میادین بزرگ و معتبر بین‌المللی را دیده و در آنها حضور داشته است و اتفاقا زننده گل قرن آسیا هم محسوب می‌شود.

در لیگ نهم حرفه‌ای استیلی که در سال‌های گذشته همواره دستیار بوده، با استیل‌آذین گام به مسابقات گذاشته است. استیلی که دستیار مربیان بزرگی همچون علی پروین، آری هان، دنیزلی و افشین قطبی بوده، حالا به عنوان نفر اول روی نیمکت تیمی می‌نشیند که با هزینه میلیاردی بسته شده است. اتفاقا استیلی و استیل‌آذین یک وجه مشترک دارند. استیلی برای اولین بار است که طعم سرمربیگری را می‌چشد و استیل‌آذین هم برای اولین بار است که حضور در لیگ برتر ایران را تجربه می‌کند. با توجه به هزینه‌ای که استیل‌آذین در فصل جدید داشته، توقعات از استیلی خیلی بالاست، اما آیا او می‌تواند انتظارات را برآورده کند؟

داوود مهابادی؛ رویای مربیگری

مهابادی در دوران بازیگری‌اش هیچ گاه بازیکن بزرگی نبود و در سطح اول فوتبال ایران قرار نگرفت، اما به نظر می‌رسد او رویاهایش را در مربیگری جستجو می‌کند.

او دو فصل قبل در راه‌آهن دستیار اکبر میثاقیان شد و توانست این تیم را در لیگ برتر حفظ کند، اما محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل راه‌آهن مطابق سنت همیشگی‌اش عمل نکرد و او را در لیگ هشتم حرفه‌ای هم حفظ کرد. اتفاقا مهابادی لیگ هشتم حرفه‌ای را هم خوب شروع کرد و در اولین بازی خود آن هم خارج از خانه موفق شد ملوان بندر انزلی را شکست دهد ولی چند هفته بعد مهابادی از کار برکنار شد و جای خودش را به محمود یاوری باتجربه داد تا راه‌آهن در لیگ برتر ماندنی شود.

عبدالصمد مرفاوی؛ با کمترین حاشیه

سرمربی استقلال تهران دومین سال حضورش را به عنوان سرمربی پشت‌سر می‌گذارد و جالب این که او دوباره در استقلال و باز هم جانشین امیر قلعه‌نویی شده است.

مرفاوی که همواره دستیار حرف‌گوش‌کنی بوده و کمترین حاشیه را داشته، در دوره اول مربیگری‌اش در استقلال عملکرد خوبی داشت، اما به دلیل مشکلاتی که برایش به وجود آوردند، در هفته‌های پایانی لیگ، قهرمانی را از دست داد و به مقام چهارم رسید تا نمره قبولی بگیرد، اما همین شخص در فصل جدید موفق شد با شکست دادن سپاهان که امیر قلعه‌نویی هدایت آن را به عهده دارد، شروع رویایی در لیگ داشته باشد تا چشم‌ها را به خود خیره کند.

استقلال در فصل جدید بازیکنان و کادر فنی خوبی دارد، اما صمد مرفاوی می‌تواند از این پتانسیل استفاده کرده و با آبی‌پوشان تهرانی موفق شود یا مثل دوره گذشته حضورش در استقلال ناکام خواهد ماند؟ نکته قابل توجه این‌که استقلال در فصل جدید باید در 3 جام مهم شرکت کند، اما آیا مرفاوی تا پایان کار در این فصل در جمع آبی‌پوشان تهرانی خواهد ماند؟ در حال حاضر امیر واعظی آشتیانی اعتقاد خاصی به مرفاوی دارد و از او کاملا حمایت می‌کند، اما این حمایت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

خداداد عزیزی؛ برای جذاب شدن لیگ

برای جذاب شدن هر لیگی، یک دانه خداداد عزیزی کافی است. خداداد فصل گذشته هدایت دو تیم پیام خراسان و استقلال اهواز را به عهده داشت که اولی به لیگ یک سقوط کرد، اما دومی را در لیگ برتر حفظ کرد.

خداداد فصل گذشته دست به کار بزرگی زد. استقلال اهواز که یکی از مدعیان سقوط بود و نگه داشتن آن در لیگ برتر هم کار سختی بود، در نهایت با هدایت خداداد در لیگ برتر ماندنی شد، اما به نظر می‌رسد کار عزیزی سخت‌تر از فصل قبل است چون جو اهواز کاملا بر علیه اوست مگر این‌که خداداد هرچه سریع‌تر 4 ــ 3 تا نتیجه خوب بگیرد تا در این شهر ماندنی شود.

خداداد نشان داده که اصول مربیگری را خوب می‌داند، اما آیا همین توانایی برای دوام آوردن در تیمی مثل استقلال اهواز کافی است. عزیزی در فصل جدید هم می‌تواند سوژه خوبی برای خبرنگاران باشد، البته اگر این بار هوس نکند با کتک‌کاری از خجالت خبرنگاران درآید.

فراز کمالوند؛ سال سخت و پراضطراب

فراز کمالوند چند سالی هست که در لیگ یک کار می‌کند، اما امسال با تراکتورسازی تبریز به لیگ برتر آمده تا توانایی‌هایش را نشان دهد.

شانسی که کمالوند آورده این است که ناصر شفق، مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تبریز اعتقاد خاصی به او دارد. باور کنید اگر شفق رئیس فدراسیون فوتبال بود،‌ کمالوند هم سرمربی تیم ملی می‌شد. همین اعتقاد باعث می‌شود تا کمالوند دلگرمی زیادی داشته و فعلا از جایگاهش در تراکتورسازی مطمئن باشد.

حمید درخشان؛ با پیکان

حمید درخشان هم با توجه به سن و سال بالایی که دارد، اولین حضورش به عنوان سرمربی را در لیگ برتر با پیکان قزوین تجربه می‌کند. درخشان در یک مقطع کوتاه هم سرمربی پرسپولیس بود، اما سال‌هاست که از آن روزها می‌گذرد.

درخشان ازجمله کسانی است که همواره مدعی بوده باید سرمربی پرسپولیس باشد، ولی هیچ‌گاه به خواسته خودش نرسیده است. حالا او هدایت یک تیم لیگ برتری را به عهده دارد و باید ثابت کند که ادعایی که همواره در مورد پرسپولیس داشته، چندان بی‌ربط نبوده است.

علیرضا منصوریان؛ دو حالت دارد

چند ماه پیش خبری در مطبوعات منتشر شد مبنی بر این‌که منصوریان به آلمان رفته تا در کلاس مربیگری سطح بالایی شرکت کند. حالا که می‌گویند او سرمربی پاس همدان است، نامش به عنوان سرمربی رد نشده است، چون مدرک مربیگری ندارد. قضیه دو حالت دارد، یا منصوریان در آن زمان به کلاس مربیگری نرفته یا این‌که اگر هم رفته نتوانسته مدرک بگیرد و مردود شده است. به هر حال او این روزها دنبال گرفتن مدرک مربیگری است تا رسما به عنوان سرمربی پاس همدان معرفی شود.

آنهایی که منصوریان را از نزدیک می‌شناسند، معتقدند که او خیلی زرنگ و باهوش است، اما باید ببینیم این هوش و ذکاوت در دوران مربیگری چقدر به منصوریان کمک می‌کند. کسی که در دوره بازیگری‌اش یکی از بازیکنان بزرگ فوتبال ایران محسوب می‌شد، می‌تواند در دوران مربیگری هم مربی بزرگی شود؟ کمی صبر کنید. جواب تمامی سوالات را می‌گیرید.

مهدی نوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها