وقتی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده و همسر هیلاری رودهام کلینتون، وزیر امور خارجه کنونی این کشور روز 4 اوت (3 مرداد)‌ به ظاهر به طور ناگهانی و در سفر از پیش اعلام نشده وارد پیونگ‌یانگ، پایتخت کره‌شمالی شد مقامات این کشور که انتظار او را می‌کشیدند برایش فرش قرمز پهن کردند و استقبال شایسته‌ای از او به عمل آوردند.
کد خبر: ۲۷۲۴۱۳

پس از آن که کلینتون یک روز بعد به همراه نورا لینگ و اونا لی، دو خبرنگار کره‌ای‌تبار تبعه آمریکا که به اتهام ورود غیرقانونی به خاک کره‌شمالی به تحمل 12 سال حبس با اعمال شاقه محکوم شده بودند خاک این کشور را ترک گفت خیلی‌ها اعتقاد داشتند هیچ‌کس بهتر از او قادر به اجرای این ماموریت نبود.

کلینتون در میانه دور اول ریاست‌جمهوری‌اش اعلام کرده بود قصد فراخواندن نیروهای آمریکایی از کره‌جنوبی را دارد اما وقتی اظهارات او با واکنش تند اعضای کنگره مواجه شد و حتی اعتراض دمکرات‌های میانه‌رو کپیتول‌هیل را برانگیخت از موضع خود عقب‌نشینی کرد.

همین تصمیم ناکام کافی بود تا کلینتون پس از خروج از کاخ‌سفید و سپردن سکان هدایت آمریکا به جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا چند بار از سوی کیم ایل‌سونگ، رهبر کره‌شمالی برای دیدار از این کشور دعوتنامه دریافت کند.

روابط آمریکا و کره‌شمالی برای اولین بار پس از پایان جنگ کره در دوران زمامداری کلینتون در مسیر بهبود حرکت کرد و مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه دولت کلینتون که در سال 2000 میلادی به پیونگ‌یانگ رفت همچنان عنوان عالی‌ترین مقام آمریکایی که به کره‌شمالی سفر کرده است را در انحصار خود دارد.

دو طرف در اواخر دوران ریاست‌جمهوری کلینتون به امضای توافق‌نامه توقف فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی نزدیک شده بودند اما پایان دوران زمامداری کلینتون فرصت امضای این توافق‌نامه را از او گرفت و بوش، خلف کلینتون حاضر به پیگیری مذاکرات دولت قبلی آمریکا با پیونگ‌یانگ نشد.

روابط آمریکا و کره‌شمالی پس از آن که بوش در اولین نطق وحدت ملی خود در ژانویه 2002 میلادی در کنگره آمریکا از کره‌شمالی در کنار ایران و عراق به عنوان «محور شرارت» یاد کرد بیش از هر زمانی در گذشته به سردی گرایید. سطح روابط دو طرف در ماه می سال‌جاری میلادی با آزمایش هسته‌ای جدید کره‌شمالی و به دنبال آن چندین مورد آزمایش موشکی به پایین‌ترین سطح ممکن سقوط کرد.

شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به این اقدامات قطعنامه 1874 را به تصویب رساند که متضمن تشدید تحریم‌های کره‌شمالی و صدور مجوز بازرسی بین‌المللی کشتی‌ها و هواپیماهایی است که وارد قلمرو کره‌شمالی شده یا از آن خارج می‌شوند.

کانال نیویورک

هرچند شخص کلینتون و مقامات کره‌شمالی همچنان اصرار دارند سفر او به پیونگ‌یانگ و ملاقاتش با مقام ارشد کره‌شمالی از جمله شخص کیم کاملا اتفاقی بوده است لیکن هنوز پای کلینتون به پیونگ‌یانگ نرسیده بود که یکی از اعضای کنگره آمریکا در اظهاراتی رمز‌آلود از هماهنگی‌های به عمل آمده برای آزادی خبرنگاران کره‌ای‌تبار تبعه آمریکا توسط «کانال نیویورک» خبر داد.

روز جمعه گذشته و به فاصله یک روز پس از بازگشت کلینتون به همراه خبرنگاران آزاد شده آمریکایی به لس‌آنجلس، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به شرط عدم افشای هویتش به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت: ‌هماهنگی‌های لازم قبلا انجام شده بود. او بدون ارائه توضیح بیشتر در این زمینه افزود: در غیاب این هماهنگی کلینتون هیچگاه به پیونگ‌یانگ نمی‌رفت.

به ظاهر مقامات کره‌شمالی این مساله را از طریق کانال‌های ارتباطی خود در آمریکا و به احتمال زیاد توسط دفتر نمایندگی این کشور در سازمان ملل به اطلاع آمریکایی‌ها رسانده بودند که شرط آزادی دو آمریکایی بازداشت شده اعزام چهره سیاسی عالیرتبه‌ای به پیونگ‌یانگ است.

رقابت برای رفتن به کره‌شمالی

کلینتون تنها چهره‌ای نبود که وزارت امور خارجه آمریکا برای انجام این ماموریت در نظر گرفته بود بلکه در ابتدا نام‌های زیادی مطرح شد.

در این فهرست نام‌هایی چون استفان بوث‌‌‌ورث، نماینده ویژه آمریکا در امور سیاستگذاری در قبال کره‌شمالی و همچنین جان‌کری، سناتور دموکرات ماساچوست و نامزد پیشین احراز ریاست‌جمهوری آمریکا به علاوه فرانک جانوزی، از کارکنان کمیته روابط خارجی سنا به چشم می‌خورد بی‌آن‌که حرفی از عزیمت کلینتون به پیونگ‌یانگ در میان باشد.

بسیاری از کارکنان ‌ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گویند شخص هیلاری کلینتون علاقمند بود ال‌گور، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دوران زمامداری کلینتون که در حال حاضر جانشین مدیرعامل شرکتی رسانه‌ای است که دست بر قضا خبرنگاران آمریکایی بازداشت شده از کارکنانش هستند را به پیونگ‌یانگ بفرستد، اما درست در آخرین ساعات قبل از قطعی شدن این تصمیم کره‌شمالی، فهرستی از افراد مورد نظرش برای انجام این سفر را ارائه کرد که نام ال‌گور در آن نبود اما نام بیل‌کلینتون قرار داشت.

منبع: nbc

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها