بررسی تیم‌های لیگ برتری

استیلای متمولان

با پایان یافتن فصل نقل و انتقالات تیم‌های لیگ برتری، حالا 18 تیم حاضر در دوره نهم این رقابت‌ها در آستانه آزمونی دیگر قرار گرفته‌اند؛ آزمونی که به نوعی می‌تواند عملکرد مدیریت باشگاه‌ها را زیر ذره‌بین ببرد تا مشخص شود هر کدام از آنها در فرصت استراحت پایان فصل تا چه حد در راه ترسیم فضای آینده تیم‌شان کوشیده‌‌اند و اصولا چه مقدار از برنامه‌ها و تفکرات این مدیران موفق و چه مقداری اشتباه و ناموفق بوده است.بی‌تردیدشرایط مالی باشگاه‌ها در شیوه عملکرد مدیرانشان نقشی بسیار مهم و تاثیرگذار ایفا می‌کند. بالطبع در این مقوله، جنگ بین دارا و ندار، ابزار بسیار مناسب‌تری در اختیار مجموعه‌های متمول قرار می‌دهد و اعتراضات مطرح شده در فصل نقل و انتقالات از بابت ریخت و پاش برخی تیم‌های دولتی و صرف هزینه‌های زیاد صنعتی‌ها هنگام یارگیری هم در همین راستا انجام شد، ولی در این مجال قصد پرداختن به هزینه‌های باشگاه‌ها و تحلیل این رویداد در تقابل 15 تیم دولتی، نظامی و صنعتی با 3 تیم خصوصی حاضر در لیگ نهم را نداریم، بلکه با مروری به روند تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات و بررسی بضاعت فعلی آنها به استقبال لیگ نهم می‌رویم، هر چند پیشداوری‌‌های انجام شده در مورد قدرت تیم‌ها مسلما در جریان رقابت‌ها و براساس شرایط روز دچار تغییرات عدیده‌ای خواهد شد و بسیاری از آنها ممکن است نقش بر آب شوند، ولی به هر حال این هم از جذابیت‌های فوتبال است. در اینجا صحبت ما اتفاقات نیست بلکه بررسی داشته‌ها برای یک دوره جدید از لیگ برتر است.
کد خبر: ۲۷۱۳۸۷

1- استقلا‌ل

لیگ هشتم و فصل مربوط به آن برای آبی‌های پایتخت کاملا تلخ و شیرین بود. ناکامی در لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی در کنار قهرمانی لیگ، مجموعه‌‌ای از اضداد را برای استقلال ساختند که در نهایت منجر به تشدید اختلافات میان مدیرعامل و سرمربی تیم شد تا واعظی آشتیانی به شکلی محترمانه عذر امیر قلعه‌نویی را بخواهد؛ هر چند بعدها اختلافات آنها اوج گرفت و مجموعه رفتاری هر دو طرف شکل غیرمحترمانه به خود گرفت، ولی هر چه بود عبدالصمد مرفاوی به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب شد، مردی که در اولین دوره سرمربیگری استقلال در لیگ ششم نتوانست اعتماد و رضایت هواداران این تیم را جلب کند و حالا فرصت مجددی نصیبش شده تا در کنار اریش روته مولر آلمانی به اهداف خود برسد، اما با توجه به قهرمانی فصل گذشته کار او بسیار دشوار به نظر می‌رسد.استقلال در زمینه جذب بازیکن در این فصل کاملا موفق عمل کرده است و در تمامی پست‌ها بجز دفاع چپ تخصصی، نفرات کارآمدی جذب کرده، ولی عمده نگرانی طرفداران این تیم به همان نداشتن تجربه و کارایی کافی مرفاوی برمی‌گردد. موردی که شاید در پایان لیگ نهم کاملا تغییر کند.

نفرات جدید: حنیف عمران‌زاده، محمد محمدی، امیرحسین صادقی، مهرشاد مومنی، کیانوش رحمتی، سیدمهدی سیدصالحی و غلامرضا عنایتی.

نفرات جدا شده: پیروز قربانی، ابراهیم تقی‌ پور، میثم منیعی، اشکان نامداری، میلاد نوری، علی علیزاده و علیرضا عباسفرد.

نفرات باقیمانده از فصل قبل: وحید طالب‌لو، خسرو حیدری، هاشم بیگ‌زاده، پژمان منتظری، بیژن کوشکی، هادی شکوری، مهدی امیرآبادی، امیررضا روانخواه، حسین کاظمی، فابیو جانواریو، مجتبی جباری، سیاوش اکبرپور، فرهاد مجیدی و آرش برهانی.

2ــ ذوب‌آهن
 ثبات برای جبران حسرت

به رغم تغییرات عدیده مدیریتی، تیم فوتبال ذوب‌آهن بخش عمده‌‌ای از توان فصل گذشته خود را حفظ کرد و با ابقای منصور ابراهیم‌‌زاده و بقیه اعضای کادر فنی امیدوار است بتواند ناکامی خود را در کسب قهرمانی لیگ گذشته آن هم در آخرین گام جبران کند و برای نخستین بار فاتح لیگ برتر باشد؛ البته ذوب‌‌آهن تقویت چندانی نداشته، ولی حفظ تمام نفرات کلیدی که مسلما ثبات و هماهنگی بیشتری نسبت به بقیه تیم‌ها را نصیب ذوب‌‌آهن هم در هفته‌های اول خواهد کرد می‌تواند در صورت تداوم، کلید موفقیت این تیم اصفهانی باشد.

نفرات جدید: شهاب‌الدین گردان، آندره بزنار، جلال امیدیان و محمد قاضی.

بازیکنان جدا شده: عیسی ایندوی، حیدر عبید جاسم، کرلین دوس سانتوس، شاهین خیری و مجید باجلان.

نـفـرات بـاقیمانده از فصل گذشته: عباس قاسمی،‌ محمد صلصالی، حسن اشجاری، احمد محمدپور، سیدمحمد حسینی، محمدعلی احمدی، محمدباقر صادقی، مصطفی صالحی‌نژاد، محمد منصوری،‌ بابک رضی، سینا عشوری، علیرضا حدادی‌فر، ایگور کاسترو، کیوان امرایی، قاسم حدادی‌فر، بابک چهرازی، محمدرضا خلعتبری، اسماعیل فرهادی، حمیدرضا باجلوند و کیوان امرایی.

3ــ مس کرمان
تغییرات فراوان با حاشیه‌های مالی

برای تیمی که با کسب عنوان سوم لیگ گذشته راهی آسیا شده بود، تغییراتی در راستای تقویت تیم متصور می‌شد، ولی شرایط طوری پیش رفت که مسی‌ها حدود نیمی از بدنه تیم خود را تغییر دادند و البته مشکلات مالی که حتی باعث تعطیلی مقطعی اردو شد و تیم را تا مرز انحلال پیش برد، باعث شد نارنجی‌پوشان کرمانی جـزو پـرسـروصـداتـریـن در فـصل نقل و انتقالات باشند. مس در حال حاضر مجموعه‌ای از نفرات خوب و ارزشمند است، ولی گمان می‌‌رود به خاطر تغییرات زیاد حداقل در هفته‌های آغازین لیگ، آن تیم هماهنگ فصل گذشته نباشد در عین حال تجربه پرویز مظلومی روی نیمکت این تیم را نباید نادیده گرفت.

نفرات جدید: عباس محمدی، سامان صفا، شهاب شهدادنژاد، پیروز قربانی، مسعود زارعی، میثم منیعی، فابیو جیوا نینی، امیرحسین یوسفی، موید خالد سلیم، محمدرضا ترابی، قاسم دهنوی و علی سامره.

نفرات جدا شده: سیدمهدی رحمتی، حسن هوری، مرتضی ابراهیمی، امیرحسین صادقی، جلال امیدیان، مجید خدابنده‌‌لو، رسول نویدکیا، یاشا خلیلی و مهدی کیانی.

بازیکنان باقیمانده از فصل گذشته: مجتبی انصافی، حمید غنی‌‌زاده، مصطفی سیفی، احمد امیرکامدار، فرزاد حسین‌خانی، فرزاد آشوبی، روح‌الله بیگدلی، ادینیولو سیانو، پائولو زالدرون، مهدی رجب‌زاده و فراز فاطمی.

4ــ سپاهان
پرستاره با ژنرال

سپاهان جزو باشگاه‌هایی است که در مظان اتهام ریخت و پاش زیاد مالی در فصل نقل و انتقالات قرار دارد و تقریبا بخش عمده‌ای از اهالی فوتبال نمی‌‌توانند بپذیرند که بعضی نفرات جدید این تیم مثل رحمتی، حسینی و آل‌نعمه با رعایت سقف تعیین شده از سوی وزارت صنایع به این تیم پیوسته باشند، ولی به هر حال امیر قلعه‌نویی که با دلخوری و پس از قهرمانی لیگ هشتم از استقلال جدا شد، در نقش سرمربی جدید این تیم قصد دارد ضمن کم کردن از نفرات پرتعداد سپاهان با مجموعه‌ای پرستاره گام به لیگ نهم بگذارد و اولین فردی شود که در نقش سرمربی و در حالی که هیچ کس دیگری به 2 عنوان قهرمانی در لیگ برتر دست نیافته، در امر قهرمانی هت‌تریک کند. در حال حاضر با مردود شدن هادی عقیلی در تست باشگاه فرایبورگ آلمان و بازگشت او به سپاهان، تنها دغدغه قلعه‌نویی، وضعیت خط حمله این تیم است. جایی که محمود کریمی اعلام بازنشستگی کرده، هادی اصغری به پاس رفته و ابراهیم توره، خرید جدید این تیم هنوز در تمرین‌ها حاضر نشده است.

بازیکنان جدید: سیدمهدی رحمتی، سیدجلال حسینی، احمد آل‌نعمه، ‌مهدی کریمیان، شاهین خیری و ابراهیم توره.

نفرات جدا شده: عباس محمدی، جلال اکبری، امیرهوشنگ سعادتی، ژاک الونگ الونگ، فرشاد بهادرانی، عبدالوهاب ابوالهیل، ابراهیم لوینیان، حامد کیانی، رسول خطیبی، محمود کریمی و هادی اصغری.

بازیکنان باقیمانده از فصل گذشته: رحمان احمدی، حمید عزیززاده، هادی عقیلی، محسن بنگر، هادی جعفری، آرماندو دسا، جواد ماهری، محرم نویدکیا، احمد جمشیدیان، احسان حاج‌صفی، حسین پاپی، بهمن طهماسبی، مهدی جعفرپور و عماد رضا.

5ــ پرسپولیس
پرسر و صدا و بی‌جادوگر

پس از فصل مصیبت‌بار گذشته و ناکامی مطلق تیم پرستاره پرسپولیس در تمام عرصه‌ها، عباس انصاری‌فرد با هماهنگی سازمان تربیت بدنی دست به پالایش گسترده‌ای در جمع نفرات تیمش زد و قبل از مشخص شدن سرمربی جدید که طی پروسه‌ای عجیب و طولانی مدت قرعه فال به نام زلاتکو کرانچار کروات درآمد، تقریبا تمام انتخاب‌های خود را برای نفرات جدید انجام داد. شاید پر سر و صدا‌ترین حرکت در باشگاه پرسپولیس فرآیند تمدید قرار داد با علی کریمی باشد که آن هم نافرجام ماند. در این میان به نظر می‌رسد مجموعه تیمی قرمزها هر چند کم ستاره‌تر از فصل گذشته باشد، ولی در عوض بیشتر شکل و شمایل یک تیم منطقی را داشته باشد؛ البته شروع دیرهنگام تمرین‌ها و جذب دیرهنگام‌تر سرمربی در کنار نبود هافبک دفاعی ــ تخصصی، دغدغه‌هایی است که حداقل تا شروع لیگ نهم طرفداران این تیم را آزار خواهد داد تا مبادا با شروعی ضعیف باز هم تیم محبوبشان به حاشیه برود.

نفرات جدید: محمدحسین ناهیجی، شیث رضایی، جلال اکبری، ابراهیم شکوری، سامان آقازمانی، میثم بائو، مهدی شیری، محمد پروین، تیاگو فراگو، سعید حلافی، عادل کلاه‌کج، حوار ملامحمد، اشپیتم آرفی، مجتبی زارعی، وسلی برازیلیا و اکبر صغیری.

نفرات جدا شده: مهدی واعظی، مسعود زارعی، رحمان رضایی، فرانک آتسوی، مازیار زارع، پژمان نوری، بهادر عبدی، ایوان پتروویچ، علی کریمی، فرهاد خیرخواه، ابراهیم توره و علیرضا واحدی نیکبخت.

بازیکنان باقیمانده از فصل گذشته: میثاق معمارزاده، علیرضا حقیقی، علیرضا محمد، سپهر حیدری، نبی‌‌الله باقری‌ها،‌مجتبی شیری، کریم باقری، محمد منصوری، ضیاء نیک‌نفس، مهران فرضیات، حسین بادامکی، حمیدرضا علی‌‌عسگر، هادی نوروزی، محسن خلیلی و محمد الهایی.

6 ــ صبای قم تیمی با تغییرات زیاد

در حالی که سردار کریم ملاحی در بدو انتقال صباباتری به استان قم و تبدیل آن به صبای قم نقش مدیرعامل را ایفا می‌کرد، درست پس از گذشت یک فصل بار دیگر سردار شهریاری به عنوان مدیرعامل و عباس مرادی به عنوان سرپرست به صبای قم برگشتند و محمدحسین ضیایی هم یک بار دیگر به جای فیروز کریمی که براساس مسائل منشور اخلاقی به لیگ یک تبعید شده، سرمربیگری این تیم را به عهده گرفت. صبا در فصل نقل و انتقالات، عملکرد متوسطی داشته و در ازای خروج و از دست دادن تنی چند از بازیکن‌های خود چند خرید مناسب هم داشته است. به نظر می‌رسد صبا توان حضور بین تیم‌های بالای جدولی را مثل 2 فصل گذشته داشته باشد، ولی این که آنها پتانسیل قهرمانی داشته باشند یا نه باید منتظر شروع لیگ و بازی‌ها و اتفاقات دوره نهم باشیم.

نفرات جدید: مهدی واعظی، سهراب بختیاری‌زاده، ابوالفضل حاجی‌زاده، جابر انصاری، داوود حقی، احمد تقوی و عباس محمدرضایی.

بازیکنان جدا شده: المیر تولیا، شیث رضایی، عادل کلاه‌کج، مصطفی حقی پور، مهدی خیری و غلامرضا رضایی.

نفرات باقیمانده از فصل گذشته: مرتضی اسدی، ارشاد یوسفی، مرتضی کاشی، علیرضا قدیری، محسن بیات، حمید سرآبادانی، حمیدرضا فرزانه، امیرحسین فشنگچی، محمد همرنگ، محمد نوری، مصطفی مهدی‌زاده، محسن یوسفی، شهرام شفیعی، محسن بیاتی‌نیا و فریدون فضلی.

7ــ فولاد خوزستان
خطرناک با لوکا

هر چند فولاد در لیگ هشتم همراه با مجید جلالی عملکرد مناسبی داشت، ولی مدیران باشگاه ترجیح دادند بار دیگر و آن هم پس از 5 سال لوکا بوناچیچ را به عنوان سرمربی خود انتخاب کنند تا با استفاده از تجربیات چند سال حضورش در لیگ ایران بتواند تیم قرمزپوش خوزستانی را در حد یک مدعی جلوه‌گر کند. فولاد که از هفته‌های آخر لیگ هشتم انتخاب خود را انجام داده بود طبق سلیقه بوناچیچ یارگیری کرده و با توجه به مجموعه نفراتش می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین تیم‌ها برای مدعیان دیگر باشد.

بازیکنان جدید: حسین آشنا، جواد شیرزاد، علی حمودی، سید مـحـمـد علوی، جابا موجیری، عبدالوهاب ابوالهیل، ابوالفضل بهادرانی، مسعود آرمون، پیام حاجی‌‌نجف، مهدی چمن‌آرا، لفته حمیدی و امیر خدامرادی.

نفرات جدا شده: کارلوس آلبرتو فرناندز، سهراب بختیاری‌زاده، علی بداوی، احمد آل‌نعمه، اسماعیل شریفات، کریم شاهرودی، غـلامرضا عیدی‌زاده، پژمان جمشیدی، سانورو داسیلوا، رضا مردانی، مجاهد خدیراوی، رضا طاهری، حجت چهارمحالی، لوسیانو والنته و محمد قاضی.

بازیکنان باقیمانده از فصل گذشته: خالد شحیطاوی، جلال کاملی‌مفرد، ایوب والی، سعید مرادی، سعید رمضانی، سیامک سرلک، نادر احمدی، حجت زادمحمود، محمدرضا ذوالفنون، سجاد فیض‌اللهی و بختیار رحمانی.

8ــ پیکان قزوین
ریسک خطرناک برای خروج از سایه

برای حمید درخشان که پس از مدت‌ها سایه‌نشینی عزم خود را جزم کرده تا به سطح اول فوتبال ایران برگردد، تیمی چون پیکان می‌تواند یک ریسک پرخطر باشد چون به طور مشخص باشگاه پیکان متاثر از مشکلات مالی کارخانه ایران خودروست و نفرات جذب شده این تیم از لحاظ کیفی نمی‌توانند چشم‌انداز خیلی روشنی پیش روی این تیم قرار دهند، البته در این میان کیفیت بازیکنان باقیمانده و توان مربیگری حمید درخشان می‌تواند بخشی از این پیشداوری‌ها را تغییر دهد.

نفرات جدید: مسعود غلامعلی‌زاد، علی غلام، مجید خدابنده‌لو، محمدرضا امینی، آرمان قاسمی‌‌نژاد، میلاد فراهانی، روح‌الله عطایی، ایمان رزاقی‌راد، سعید دقیقی و علیرضا عباسفرد.

بازیکنان جدا شده: حسن رودباریان، محمد محمدی، میثم خسروی، میثم امیری، ‌مجتبی سرآسیابی، میلاد زیندپور، مرتضی عزیزمحمدی، سیدمهدی سیدصالحی و ایمان حیدری.

نفرات باقیمانده از فصل گذشته: حسن مرادی، حسین معمار، مهدی تاجیک، سعید لطفی، علی باقری، حسن اسلامی، حمید هدایتی، محمود پوراسدالله، محمدرضا طهماسبی، میثم رضاپور، علی سلطانی، علی قربانی، امیر میربزرگی و جهانگیر عسگری.

9ــ مقاومت سپاسی
آغاز عصر بدون شاغلام

جانشینی غلامحسین پیروانی که از شروع لیگ برتر بی‌وقفه هدایت زردپوشان شیرازی را به عهده داشت هم برای داوود مهابادی جوان و کم‌تجربه در عرصه مربیگری سخت است و هم برای مسوولان باشگاه، کنار آمدن با این قضیه. مقاومت به علت مشکلات مالی سنتی خود نتوانست ستاره‌ای در فصل نقل و انتقالات جذب کند، ولی به نظر می‌رسد مجموعه فعلی این تیم چنانچه با عدم اشتباهات مهابادی همراه شود، پتانسیل بقا در لیگ برتر را داشته باشد.

نفرات جذب شده: سیروس سنگچولی، میثم امیری، علی‌محمد دهــقـان، بـهـنـام افـشـه، سـعـیـد چـاه‌‌جـویی، مـحمدرضا پورمحمد، محمدجواد زارعی، رضا حقیقی، مهدی نظری و مصطفی چترآبگون.

نفرات جدا شده: مسعود همامی، جمال عباسی، هادی ایمانی، هادی رمضانی، مهدی شجاعیان، رضا خالقی‌فر، محمدباقر زعفرانی و محمود مقیمی.

بازیکنان باقیمانده از فصل گذشته: محمدرضا امین صنایعی، مـحـسـن نـیـسـانـی، مـصـطفی صبری، میرهانی هاشمی، سیامک کوهنورد، محمد پورمند، صادق کرمی، حمید جوکار، علی ممبینی، محمود محمدی، شهرام گودرزی، امین متوسل‌‌زاده، ایمان موسوی، حمید شجاعیان و سروش رفیعی.

10ــ سایپا کرج
تیمی به دلخواه مایلی‌‌کهن

محمد مایلی‌کهن که عملا در نیمه فصل دوم لیگ هشتم تیم بحران‌زده و پر ستاره سایپا را از خطر سقوط رها کرد، در فصل نقل و انتقالات، مطابق عادت دیرینه‌اش از حجم ستاره‌های تیمش کاست تا فضای کاری دلخواه خود را به دست آورد و در این میان البته جـوانـگـرایـی هم رکن غیرقابل انکار و اجتناب‌ سیستم کاری مایلی‌کهن بوده و خواهد بود.

نفرات جدید: مرتضی ابراهیمی، سعید قزلکچی، مرتضی ایزدی، سـعـیـد نـیـک‌سیرت، داریوش یزدانی، سیدعلی حسینی، سعید یوسف‌زاده، مهدی خیری، جان نگودی و رضا خالقی‌فر.

بازیکنان جدا شده: سیدجلال حسینی، کاظم برجلو، علو ترائوره، حسین کعبی، کیانوش رحمتی، عباس آقایی، عیسی ترائوره و صابر میرقربانی.

بازیکنان باقیمانده از فصل گذشته: ابراهیم میرزاپور، وحید شیخ‌ویسی، حبیب دهقانی، مجید ایوبی، رضا محمودی، سیدحسین حـسینی، جواد آشتیانی، محمد ضیایی‌پور، امید شریفی‌نسب، علیرضا کاووسی، ابراهیم صادقی، سعید بیگی، امین منوچهری و کریم انصاری‌فر.

11- راه‌آهن
پرتغییر مثل برادر بزرگ‌تر

گویا محمدحسن انصاری‌فرد خیلی دوست دارد که دقیقا همانند برادر بزرگ‌ترش رفتار کند. همان طور که حاج عباس تغییرات وسیعی در پرسپولیس انجام داده، محمدحسن هم بخش‌ عمده‌ای از مجموعه راه‌آهن، از کادر فنی گرفته تا بازیکنان را تغییر داد تا زردپوشان تهرانی وضعیت کاملا نامشخصی نسبت به بقیه حریفان داشته باشند. شناخت کافی نداشتن از ارنی برندتس، سرمربی جدید و هلندی راه‌آهن بر پیچیدگی اوضاع می‌افزاید. باید دید با این همه تغییر، راه‌آهن چه فرجامی در لیگ نهم خواهد داشت.

بازیکنان جدید: فرشید کریمی، مسعود همامی، مسلم مبارک، جواد کشتکار، محمود مقیمی، محسن زاهدی، حسین کوشکی، مجید باجلان، صالح سدیر، میلاد زندپور، عیسی ترائوره، کمال کامیابی‌نیا، فرید عابدی و ایمان حیدری.

نفرات جداشده: حسین آشنا، نادر غبیشاوی، علی محمود دهقان، احمد تقوی، داوود حقی، امیر آبوچا، بهنام بیرانوند، آلوارو پینتوس، سهراب انتظاری، امین ترکاشوند، هاملت میختاریان و مجتبی زارعی.

بازیکنان باقی‌مانده از فصل گذشته: علیرضا نورمحمدی، ابوذر رحیمی، محسن میرابی، حسین پاشایی، ابراهیم کریمی، مجید نورمحمدی و حامد نورمحمدی.

12 ــ پاس همدان
باز هم دریغ از پارسال

در نگاه اولیه افت کیفیت پاس همدان و طبیعتا سیر نزولی این تیم در لیگ نهم هم ادامه خواهد داشت، چون هم وینکو از این تیم جدا شده و هم کفه ترازوی نقل و انتقالات بیشتر به سمت نفرات خروجی سنگینی می‌کند، چرا که نسبت به نفرات جذب شده، نامدارتر و کارآمدتر به نظر می‌رسند، ولی شاید هم علیرضا منصوریان در اولین تجربه مربیگری خود با همراهی سوادان گمالوویچ بتواند خط بطلانی بر این پیشداوری اولیه بکشد.

نفرات جدید: سید جلیل احمدی، همت عابدی‌نژاد، سعید بیات، پویا سیف پناهی، علیرضا جمالی، هادی رمضانی، روزبه شــاه‌عـلــی‌دوســت، مـجـیــد حـیــدری، یــدالـلــه اکـبــری، مــرتـضــی عزیزمحمدی، منصور احمدزاده و هادی اصغری.

بازیکنان جدا شده: سامان صفا، جواد شیرزاد، حنیف عمران‌زاده، ابوالفضل حاجی‌زاده، سید محمد علوی، محمدرضا مامانی، اصغر طالب‌نسب، مصطفی چترآبگون، محمد غلامی و مهرشاد مومنی.

نفرات باقیمانده از فصل گذشته: سوشا مکانی، سید مهدی اسلامی، امیر خورج، وحید علی‌آبادی، مصطفی یوسف‌علیزاده، حامد عصار، اویس کرد جهان، مجید غلام‌نژاد، مهرداد کریمیان، پوریا قیدر، امیر ابوالحسنی، وریا غفوری، علی جمالی، شهباز ارگنیف و مقداد قبا خلو.

13ــ ملوان
مثل همیشه با چاشنی پژمان

گرچه گفته می‌شود شرایط باشگاه ملوان به علت رفتن زیر پوشش منطقه آزاد انزلی از لحاظ مالی نسبت به گذشته بهتر شده است، ولی در عمل و در یارگیری این تیم چنین چیزی خیلی قابل لمس نیست. ملوان تقریبا همان رویه سال‌های گذشته را در پیش گرفته با این توضیح که با بازگشت پژمان نوری، امید تاحدودی به میانه میدان این تیم برگشته است. آنچه از شرایط بر می‌آید ملوان برای نقل و انتقالات نیمه فصل، برنامه ویژه‌ای دارد چون 3 سهمیه لیگ برتری خود را برای آن موقع نگه داشته است.

نفرات جدید: سجاد بیرانوند، حسن جعفری، پژمان نوری، حسین قنبری، حسین ابراهیمی و آدریانو آلوز.

بازیکنان جداشده: مسعود غلامعلی‌زاد ــ آلن باسیچ، علی حداد، مـهدی چمن‌آرا، ابراهیم صادقی، محمد چمن‌دوست، محمد علی‌امیری، سعید یوسف‌زاده، تومسیلا واستانیچ، محسن گیاهی، امیر خدامرادی.

نفرات باقیمانده از فصل گذشته: رضا حاج‌ابویی، هادی تامینی، بابک پورغلامی، سعید سالارزاده، فیلیپه دسوزا، علیرضا رمضانی، محمد نزهتی، مهران جعفری، سید جلال رافخایی، محمد حیدری، آرمین رحیم‌زاده و آرش سوسریان.

14 ــ استقلال اهواز
چشم‌ها به سوی خداداد

برای استقلال اهواز که از لحاظ مالی قدرت رقابت با تیم‌های صنعتی و متمول را ندارد، حفظ خود در لیگ برتر می‌تواند یک اولویت مهم باشد. کاری که حالا با حضور خداداد عزیزی در راس کادر مربیگری این تیم می‌تواند برای هفتمین سال متوالی انجام شود؛ البته آبی‌های اهوازی در لیگ ششم تا آستانه قهرمانی لیگ برتر پیش رفتند، ولی در حال حاضر با بضاعت موجود این تیم حضور در میانه جدول می‌تواند مهم‌ترین کار شاگردان خداداد باشد.

نفرات جدید: نادر غبیشاوی، محسن ارزانی، دیه‌گو ماکسیمو، فرانک آستوی، رضا معقولی، محمد مطوری، اسماعیل شریفات، احمد مقدسی‌پور، میلاد میداوودی، امیر خلیفه‌اصل و جواد رزاقی.

سپاهان جزو باشگاه‌هایی است که در مظان اتهام ریخت و پاش زیاد مالی قرار دارد و تقریبا بخش عمده‌ای از اهالی فوتبال نمی‌توانند بپذیرند که بعضی نفرات جدید این تیم با رعایت سقف تعیین شده از سوی وزارت صنایع به این تیم پیوسته باشند

بازیکنان جداشده: کورش مرادی، احمد کاظم، علی انصاریان، علی یحیی‌نژاد، رضا جلالی ثابت، محمد آقامحمدی، هیثم کاظم، محسن رسولی، ساحل ساسانی، امیر وزیری و محمدناصر شکرون.

نفرات باقیمانده از فصل گذشته: حمیدرضا بابایی، عبدالله تـوحـیـدی‌مهر، حسین ماهینی، جاسم صادقی، مهدی دغاغله، عبدالهادی حنیفر، حمیدرضا رجبی، افشین کمایی، خیرالله ویسی، مصطفی بیژنی و محمد فعال.

15 ــ ابومسلم
شمارش معکوس

تیمی که مدیرعاملش می‌خواست هریستو استویچکوف و ژان تیگانا را به عنوان سرمربی به خدمت بگیرد به ناصر پورمهدی و اولین تجربه سرمربیگری او قناعت کرد. ابومسلمی‌ها که فصل گذشته به زحمت در لیگ برتر ماندنی شدند باتوجه به وضعیت مالی و نفراتی که جذب کرده‌اند، مدعی جدی سقوط از لیگ نهم است مگر این‌که اتفاق جدیدی بیفتد.

نفرات جدید: خلدون ابراهیم، مجتبی سرآسیابی، مجید غلامی، پژمان جمشیدی، فرشاد بهادرانی، ابراهیم لوینیان، میلاد نوری، روح‌الله بهرامی، محمدحسن رجب‌زاده، لویر صلاح‌حسن.

نفرات جداشده: شهاب گردان، مهدی ثابتی، جان دی‌نگودی، جواد رزاقی، سعید چاه‌جویی، احمد مقدسی‌پور، میثم بائو و عرفان اولروم، احسان خرسندی و سید داوود سید عباسی.

بازیکنان باقیمانده از فصل گذشته: وحید عسگری، عبدالجبار مومونی، امجد شکوه‌مقام، معین عباسیان، علی حقدوست، سعید خــانــی، یــونـس شـاکـری، جواد ضیغمی، رضا ناصحی، داوود دانش‌دوست و مصطفی شهرکی.

16 ــ استیل‌آذین
نیمه کهکشان با جادوگر

گرچه خیلی زود است که بخواهیم در مورد تیم تازه‌وارد و سرخپوش لیگ نهم قضاوت کنیم ولی حداقل در شرایط فعلی استیل‌آذین بهترین یارگیری ممکن را میان تمام تیم‌های لیگ برتری داشته است و اصلا در قواره تیمی که هدفش بقا در لیگ باشد نیست، البته استیل‌آذین به‌رغم جذب چندین ستاره نامدار هنوز به علت عدم توازن نیروها در خطوط سه‌گانه‌اش نمی‌تواند روی کاغذ یک مدعی قهرمانی باشد، ولی به هر حال تیمی که علی کریمی دارد، می‌تواند کلی حوادث غیرمترقبه خلق کند. باید دید حمید استیلی در اولین تجربه سرمربیگری خود چه خواهد کرد؟

نفرات جدید: علی نظرمحمدی، کاظم برجلو، ایوان گراتسوویچ، مـحـمـدعـلـی عـشـوری‌زاد، حـسـن کـعبی، حامد کاویانپور، امیر شاپورزاده، محمداسماعیل نظری، فریدون زندی، میثم خسروی، علی کریمی، محمد غلامی و افشین چاووشی.

نفرات جداشده: اصغر کرم‌اللهی، سعید نیک‌سیرت، ژاک ویلیام، بدرا آلوجا کیته، قاسم پوراسدالله و مرتضی ایزدی.

بازیکنان باقیمانده از فصل گذشته: مهدی محمدی، نقی شـاهـمرادی، ابراهیم اسدی، حمید شرفی، علی آذری، حمید نشاط‌جو، رضا نوروزی و علی طهماسبی.

17 ــ تراکتورسازی
غیر بومی‌ترین تراکتور تاریخ

بالاخره پس از 7 سال مفارقت از سطح اول فوتبال ایرانی، پرطرفدارترین باشگاه شمال غرب ایران موفق شد بار دیگر به لیگ برتر برگردد. قرمزپوشان تبریزی که اصلا نمی‌خواهند دوباره دسته اول برگردند برای بقا حسابی خود را تقویت کرده‌اند.فقط مشکل اینجاست که مسوولان باشگاه برخلاف شعار بومی‌سازی خود عمل کرده و تمام نفرات جدید خود را از غیربومی‌ها انتخاب کرده‌اند تا کمتر بازیکنی در این تیم شناسنامه تبریزی داشته باشد.

نفرات جدید: مهدی ثابتی، محمد نصرتی، علو ترائوره، محمد ابراهیمی، اسماعیل غروی، مهرداد پولادی، عباس آقایی، محمدباقر زعفرانی، لئوناردو پیمنتا، عرفان اولروم، سید صابر میرقربانی و حسن رودباریان.

بازیکنان جداشده: گئورگ کاسپاروف، جوا آزودو، کارلوس داسینگا، علی عبادی، مهدی رفیعی، احمد سعیدی، روح‌الله عطایی و مسعود ابطحی.

نفرات باقیمانده از فصل گذشته: میلاد نصرتی، علیرضا جلیلی، مهدی کیانی، علی میرشفیعیان، مصطفی اکرامی، مجتبی ترشیز، رامین محمدپور، محسن حسینی، امیر محبی و مسعود ابراهیم‌زاده.

18 ــ شاهین پارس جنوبی
تازه‌وارد‌های ناشناس

این فلسفه که تیم‌های تازه‌وارد باید در سال اول برای بقا و نیفتادن بجنگند، حداقل در مورد شاهین پارس جنوبی مصداق دارد؛ تیمی نـاشـنـاخته که در فصل نقل و انتقالات هم خریدهای چندان چشمگیری انجام نداده تا همه‌چیز به تاکتیک تیمی و هماهنگی‌های درون زمین بستگی پیدا کند که البته آن هم باتوجه به تغییرات زیاد خیلی هم در دسترس نمی‌نماید.با مجموعه‌ای که شاهین بوشهر در اختیار دارد آزمون سختی پیش روی حمید کللی‌فر، سرمربی بومی این تیم قرار دارد.

نفرات جدید: ایوان پتروویچ، حبیب هوشیار، محسن ایران‌نژاد، مهدی کیانی، محسن حمیدی، بهادر عبدی، مجتبی روشنگر، اوبا سـانـدی، عـبـاس پورخسروانی، محمداحمد پوری، امیرحسین محمدی، سعید عطیه و لوسیانو والنته.

نفرات جداشده: علی ذلکی، مصطفی نجمی‌زاده، دژان شیچ، عباس مرداسی، یاسر میرفندرسکی، مجید طباطبایی، سجاد مشایخ، سعید خلیلی و سعید پیرسراندیپ و امیر وزیری.

بازیکنان باقیمانده از فصل گذشته: سلیمان پناهی، هادی شفیعی، حمید محمدی، رضا بازیاری، جمال حق‌شناس، رضا سلیمانی و عبدالله کرمی.

آرش رستم‌نمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها