لیگ نهم حرفه‌ای! به زودی استارت می‌خورد تا 18 تیم حاضر در مسابقات 34 هفته به جان هم بیفتند و رقابت کنند تا مقام قهرمانی را به دست آورند. هرچند که برگزاری لیگ برای فوتبال ما عملا خاصیتی ندارد، اما حداقل موضوع این است که ما خبرنگاران از آن لذت می‌بریم چراکه در دل لیگ سوژه‌های زیادی نهفته است. اسم لیگ‌مان را حرفه‌ای گذاشته‌ایم، اما بدون تعارف آماتور هم نیستیم و هیچ کدام از قواعد حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنیم. البته ابزار و امکانات آن را نداریم که بتوانیم لیگ حرفه‌ای برگزار کنیم. به همین دلیل فقط اسم لیگ‌مان را حرفه‌ای گذاشته‌ایم. این که می‌گوییم برگزاری لیگ عملا خاصیتی برای فوتبال ما ندارد هم حرف بی‌ربطی نیست. چراکه عملا شاهد هستیم در طول چند سال گذشته لیگ ما فقط حاشیه و جنجال داشته و حتی یک پدیده جدید که در سطح ملی باشد را تحویل نداده است. هدف از برگزاری لیگ کشف استعدادها و بازیکنان جوان است که در خدمت تیم ملی قرار بگیرند، اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است و بجز 2 سال قبل که فرزاد آشوبی در پرسپولیس چهره شد و درخشید، هیچ بازیکن دیگری از دل لیگ ما بیرون نیامد. البته در لیگ نهم حرفه‌ای باید شاهد اتفاقات جدیدی باشیم. سازمان لیگ برنامه ای به نام منشور اخلاقی را راه انداخت که احتمالا‌ در فصل جدید هم حاشیه ساز خواهدبود. حالا این که اعمال این منشور اخلاقی چه تاثیری در رشد و پیشرفت فوتبال ما خواهد داشت، باید آن را در طول برگزاری مسابقات ببینیم. به هر حال بازیکنانی که در سایه فوتبال دولتی قرار گرفته‌اند و از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند، باید هم به لحاظ اخلاقی الگوی جوانان این مملکت باشند و با منشور اخلاقی احتمالا‌ الگو خواهند شد.
کد خبر: ۲۷۰۹۷۶

مهم‌ترین نکته ای که در مورد بازی فولاد‌ و راه آهن می‌توان گفت این که هر دو تیم نسبت به فصل قبل مربیان خود را عوض کرده‌اند و اتفاقا هر دو تیم در فصل جدید با مربیان خارجی وارد لیگ می‌شوند.

ذوب‌آهن - سایپا

یکی از جذاب‌ترین بازی‌های لیگ نهم حرفه‌ای همین بازی است. جایی که شاگردان منصور ابراهیم‌زاده میزبان شاگردان محمد مایلی‌کهن هستند. ذوب‌آهن حالا در لیگ ایران یک تیم معمولی نیست چراکه در فصل قبل یک مقام قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی به دست آورده، به همین دلیل تیم‌های دیگر با احترام و انگیزه بیشتری مقابل آن قرار می‌گیرند. شاید تنها مشکل ابراهیم‌زاده این باشد که انگیزه سابق را به تیمش تزریق کند چراکه ممکن است بازیکنانش اشباع شده باشند. در مقابل سایپا یک تیم جدید نسبت به سال گذشته است. بسیاری از مهره‌های کلیدی این تیم به خاطر مسائل مالی از سایپا جدا شده‌اند و محمد مایلی‌کهن بازیکنان جوان و جویای نام را به خدمت گرفته تا با آنها در لیگ نهم حرفه‌ای از اعتبار خودش و سایپا دفاع کند. مهم‌ترین خرید سایپا برای فصل جدید داریوش یزدانی است. به هر حال انتظارات از ذوب‌آهن در فصل جدید بالا است و طبیعی است چنین تیمی در خانه‌اش لیگ را با قدرت شروع کند، اما آیا سایپا به ذوب‌آهن چنین اجازه‌ای می‌دهد.

پاس همدان - استیل‌آذین

بارزترین نکته این بازی را باید در مربیان آن جستجو کرد. حمید استیلی و علیرضا منصوریان برای اولین بار به عنوان سرمربی روی نیمکت یک تیم می‌نشینند. استیلی سال‌ها تجربه دستیاری دارد، اما منصوریان در اولین سال مربیگری‌اش کار بسیار سختی در پیش دارد. پاس همدان طبق سنت سال‌های گذشته یک سری بازیکن جوان را به ترکیب خودش اضافه کرده و یدالله اکبری تنها اسم بزرگی است که به این تیم رفته است، اما استیل‌آذین که همواره سر و صدای زیادی اطرافش وجود دارد بازیکنانی مثل حسین کعبی، امیر شاپورزاده، فریدون زندی و کاظم برجلو را به تیم خود اضافه کرده است. استیل‌آذین برای اولین بار در لیگ برتر حاضر می‌شود و باید حاصل دستپخت حمید استیلی را ببینیم، اما در طرف مقابل پاس همدان تیم آبدیده‌ای است که از کادر فنی و مدیریت باتجربه‌ای برخوردار است. حضور منصور پورحیدری بار تجربی این تیم را بالا برده است.

پیکان قزوین - مقاومت سپاسی شیراز

حمید درخشان در فصل جدید جایگزین اصغر مدیرروستا در پیکان شده و داوود مهابادی هم هدایت مقاومت سپاسی را بر عهده گرفته است. نکته جالب این که مهابادی جای کسی را گرفته که یک دهه هدایت مقاومت را بر عهده داشت و اتفاقا نتایج خوبی هم با این تیم گرفته بود. غلام پیروانی اسطوره مقاومت است که محبوبیت خاصی در بین مردم شیراز و هواداران این تیم دارد و همین مساله کار مهابادی را سخت‌تر می‌کند. نکته جالب این که مهابادی برای دومین بار جای اکبر میثاقیان را گرفته است. او دو فصل قبل در راه‌آهن جای میثاقیان را گرفت و سرمربی این تیم شد. در روزهای اول نقل و انتقالات هم میثاقیان سرمربی فصل جدید مقاومت سپاسی معرفی شد، اما بنا به دلایلی از حضور در لیگ برتر محروم شد و به لیگ یک رفت تا مهابادی برای دومین بار جایگزین او شود. بازی پیکان و مقاومت بازی ناشناخته‌ای است؛ چراکه دو تیم با ترکیب متفاوتی نسبت به سال گذشته مقابل یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد.

شاهین پارس جنوبی - ملوان بندر انزلی

ناشناخته‌ترین بازی لیگ در بوشهر برگزار می‌شود. محمد احمدزاده را همگی به خوبی می‌شناسیم، اما شاهین پارس جنوبی برای اولین بار در لیگ برتر بازی می‌کند و یک تیم کاملا ناشناخته در مجموعه لیگ برتر است.

تیمی که معروف‌ترین بازیکن آن ایوان پتروویچ است که از پرسپولیس به این تیم رفته و محمد احمدپوری آقای گل لیگ یک فصل قبل را هم به خدمت گرفته است. از طرفی ملوان بندر انزلی مشکلات مالی سال‌های گذشته را ندارد و به همین دلیل توانسته پژمان نوری را از پرسپولیس با مبلغ بسیار خوبی به تیم سابقش برگرداند. احمدزاده که همواره از مشکلات مالی می‌نالید، حالا که مشکلات مالی تیمش تمام شده، باید نتایج بهتری نسبت به سال‌های قبل بگیرد. شاید تنها نکته جالب این دیدار، تقابل دو بازیکن فصل گذشته پرسپولیس یعنی ایوان پتروویچ و پژمان نوری باشد. بازیکنانی که بدبین‌ترین هواداران پرسپولیسی هم فکر نمی‌کردند که در این فصل از این تیم جدا شوند، اما عباس انصاری‌فرد آنها را حفظ نکرد.

استقلال اهواز - ابومسلم خراسان

جذاب‌ترین نکته این دیدار تقابل خداداد عزیزی با تیم سابق خود و مشهدی‌هاست. خداداد که همچنان از حضور روی نیمکت مربیگری محروم است و به عنوان دوست مدیرعامل هدایت استقلال اهواز را برعهده دارد، به مصاف تیم سابق خود و شهرش می‌رود. ابومسلم هم که در طول یک سال اخیر با مشکلات مالی زیادی دست به گریبان بوده، با ناصر‌ پورمهدی وارد لیگ می‌شود که همواره دستیار بوده و امسال به عنوان سرمربی از شروع فصل، لیگ را آغاز می‌کند. قطعا این بازی حواشی جذابی می‌‌تواند داشته باشد. اصلا مگر می‌شود خداداد عزیزی جایی باشد و حاشیه آنجا نباشد. از طرفی پورمهدی تلاش بسیار زیادی دارد تا بازیکنانش وارد مسائل‌ حاشیه‌ای نشوند و به کارهای تاکتیکی مدنظرش در زمین بپردازند. این بازی در اهواز دستخوش حوادث زیادی خواهد بود.

صبای قم - تراکتورسازی تبریز

صبای قم با ترکیب جدید مدیریتی و کادر فنی، لیگ نهم حرفه‌ای را آغاز می‌کند. کریم ملاحی جای خود را به سردار شهریاری داده و فیروز کریمی که نمی‌تواند در لیگ برتر مربیگری کند و به داماش گیلان رفته، جای خودش را به محمدحسین ضیایی داده است، اما بازیکنان صبای قم نسبت به فصل قبل تغییر چندانی نداشته‌اند و اسکلت این تیم برای فصل جدید حفظ شده و تیم با جذب چند مهره تقویت شده است، اما تراکتورسازی تبریز که بعد از 8 سال به لیگ برتر صعود کرده است، یک تیم کاملا پرسروصدا در فصل جدید خواهد بود. تیمی که محمد نصرتی، حسن رودباریان، عباس آقایی و علیرضا نیکبخت واحدی را به خدمت گرفته است، نمی‌تواند یک تیم معمولی باشد. فراز کمالوند هم که اولین تجربه مربیگری‌اش در لیگ برتر را پشت سر می‌گذارد، قطعا آرزوهای زیادی با تراکتورسازی در لیگ نهم حرفه‌ای دارد. تراکتورسازی از تازه‌ واردهای لیگ است، اما بر خلاف شاهین پارس جنوبی و استیل آذین که یکی دو سالی است تشکیل شده‌اند، این تیم سابقه و قدمت بسیار زیادی در لیگ ایران دارد. در مورد این تیم باید این نکته را هم گفت که تراکتورسازی پس از استقلال و پرسپولیس، بیشترین هوادار را در فوتبال ایران دارد و به همین دلیل انتظارات از این تیم بشدت بالاست.

بیرون افتاده

هر چقدر هم عباس انصاری‌فرد در برابر دوربین‌های خبرنگاران با چهره‌ای سرد و خنثی خودش را نشان داد، هر چقدر به هواداران تیمش قول داد علی کریمی ستاره محبوب پرسپولیس را در این تیم نگه می‌دارد، اما بالاخره هفته گذشته همه چیز بین کریمی و انصاری‌فرد برای این فصل تمام شد تا یکی از پرحاشیه‌ترین بحث‌های قبل از آغاز رقابت‌های لیگ برتر بین علی کریمی و عباس انصاری فرد شکل گرفته باشد. ستاره کم‌حرف پرسپولیس تا پیش از بازگشتش به فوتبال باشگاهی ایران آنقدر بی‌حاشیه بود که حتی دعوت نشدنش به تیم ملی هم نتوانست خبرساز باشد، اما همه خبرسازی‌هایی او از بازگشتش به تیم محبوبش در فصل پیش رقابت‌ها آغاز شد. بازی‌های خوب او در تیم سرخپوش پایتخت و همچنین فشار رسانه‌ها علی دایی را مجبور کرد تا نام او را در میان ملی‌پوشان اعلام کند، اما همان روز، خداحافظی کریمی از فوتبال ملی او را خبرسازترین چهره ورزش ایران کرد، اما بازی‌های خوب او ادامه پیدا کرد و در تیم ملی تحت هدایت قطبی خوش درخشید. همزمان لیگ هشتم با ناکامی پرسپولیس به اتمام رسید تا بحث ماندن یا نماندن کریمی در پرسپولیس با وجود تمام سردرگمی‌های مدیرعامل سوژه رسانه‌ها در ایام تعطیلات لیگ باشد تا بالاخره کریمی پوشیدن لباس پرسپولیس را به لقایش بخشید؛ هرچند قول داد دوباره روزی به این تیم باز خواهد گشت. نزد هواداران متهم ردیف اول این جدایی کسی نیست جز انصاری‌فرد که قرارداد پیشنهادی کریمی به پرسپولیس را با قرارداد ننگین ترکمنچای مقایسه کرد، اما وقتی پیش‌نویس قرارداد توسط روزنامه‌ها منتشر شد و هواداران متوجه شدند که حق با ستاره محبوب قرمزپوش بوده است، کریمی ترجیح داد سکوت کند و قضاوت را به عهده تماشاگران و هواداران پرسپولیس بگذارد.

مس کرمان - پرسپولیس

بازی هفته اول لیگ در کرمان یکی از جذاب‌ترین بازی‌های لیگ نهم است. جایی که پرویز مظلومی و شاگردانش باید به مصاف پرطرفدارترین تیم ایران بروند.

مس کرمان در فصل جدید با به خدمت گرفتن ستاره‌هایی چون علی سامره و پیروز قربانی در کنار میثم منیعی آرزوهای زیادی در سر دارد. مهدی رجب‌زاده، عباس محمدی و فرزاد آشوبی هم ستاره‌های تاثیرگذار این تیم در فصل جدید هستند. مس کرمان که نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم به شمار می‌رود، به گفته مدیران و کادر فنی‌اش قصد دارد در لیگ نهم حرفه‌‌ای یکی از مدعیان قهرمانی باشد. تیمی که سابقه چندانی از حضور در سطح اول فوتبال ایران ندارد، اما با سرمایه‌گذاری بسیار خوبی که داشته، توانسته به یکی از بهترین تیم‌های ایران تبدیل شود و حالا تمام تیم‌های حاضر در لیگ برتر با احترام خاصی به آن نگاه می‌کنند. حضور علی سامره در مس کرمان نکته قابل تاملی است. او که فوتبالش را در این تیم شروع کرده و به مدارج عالی در فوتبال هم رسیده است، با انگیزه رسیدن به آقای گلی و حضور مجدد در تیم ملی فصل جدید را شروع خواهد کرد.

اما پرسپولیس در فصل جدید حال و هوای دیگری دارد. پس از ماه‌ها تلاش مدیران باشگاه، در نهایت زلاتکو کرانچار کروات هدایت این تیم را برای فصل جدید برعهده گرفته است. یک نام بزرگ و مطرح در دنیای فوتبال محسوب می‌شود. هرچند او تازه کارش را با پرسپولیس شروع کرده، اما از مربیان بزرگ انتظار می‌رود که تاثیر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن هم بگذارند. در پرسپولیس فصل جدید ستاره‌هایی مثل اشپیتیم آرفی، میثم بائو، جلال اکبری، مهدی شیری و شیث رضایی حضور دارند که جایگزین ستاره‌های جدا شده‌ای همچون مازیار زارع، پژمان نوری و علیرضا نیکبخت شده‌اند. البته پرسپولیس یک سری بازیکن جوان هم به خدمت گرفته که باید کارایی آنها را در طول فصل دید. محسن خلیلی آقای گل دو فصل قبل فوتبال ایران که فصل قبل را به دلیل مصدومیت از دست داد هم آماده و سرحال برای حضور در لیگ نهم حرفه‌ای است. ترکیب جدید کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس برای همگان ناشناخته است، اما چیزی که مسلم است، پرسپولیس همیشه پرسپولیس است و به واسطه نام بزرگ و اعتباری که دارد، همواره مدعی قهرمانی بوده و هست.

جذاب‌ترین نکته این دیدار تقابل علی سامره و محسن خلیلی است. دو بازیکن که در گذشته آقای گل فوتبال ایران بوده‌اند و حالا در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند تا به آرزوهای خود در فصل جدید برسند. البته رویارویی فرزاد آشوبی که در گذشته بازیکن پرسپولیس بوده و پیروز قربانی و میثم منیعی که از استقلال به مس آمده‌اند، مقابل پرسپولیس هم در نوع خود جالب توجه خواهد بود. تقابل پرویز مظلومی که شناخت کاملی از فوتبال ایران، مس کرمان و پرسپولیس دارد، مقابل زلاتکوکرانچار که تازه وارد ایران شده و شناخت کاملی از فوتبال ایران، پرسپولیس و مس کرمان ندارد هم در نوع خود بسیار جالب توجه خواهد بود.

استقلال تهران - سپاهان اصفهان

جنگ واقعی در ورزشگاه آزادی است. جایی که امیر قلعه‌نویی با سپاهان به مصاف تیم سابق خود یعنی استقلال تهران می‌رود. این بازی با حساسیت و حاشیه‌های بسیار زیادی همراه خواهد بود. نکته قابل توجه این که تماشاگران استقلال از حضور در استادیوم برای دیدن این بازی محروم هستند و همین مساله تا حدود بسیار زیادی حاشیه‌های بازی را کم می‌کند، اما اگر هواداران استقلال اجازه دیدن این بازی را داشتند، قطعا صحنه‌های به یادماندنی در این دیدار رقم می‌خورد.

اختلافات فصل گذشته امیر واعظ آشتیانی، مدیرعامل استقلال و امیر قلعه‌نویی در نهایت به جدایی قلعه‌نویی از استقلال انجامید. همین اختلافات باعث شد طرفین در هفته‌های گذشته مصاحبه‌های جنجالی علیه یکدیگر کرده تا هنوز لیگ شروع نشده، حساسیت‌های این دیدار زیاد شود. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که استقلال و سپاهان در یک جو عادی به مصاف یکدیگر بروند.

استقلال با جذب رضا عنایتی، سیدمهدی سیدصالحی و امیرحسین صادقی و حفظ مجتبی جباری تلاش کرده تا خط دفاع، هافبک و حمله خود را قدرتمند ساخته تا در لیگ نهم حرفه‌ای از قهرمانی‌اش در فصل گذشته دفاع کند. اسکلت فصل گذشته این تیم هم حفظ شده است تا آبی‌پوشان تهرانی از اعتبار خود در لیگ قهرمانان آسیا هم دفاع کنند.

عبدالصمد مرفاوی که سابقه بازی و مربیگری در استقلال دارد، هدایت آبی‌پوشان در فصل جدید را به عهده گرفته که اریش روته مولر آلمانی هم در این راه او را کمک و همراهی می‌کند. صمد که در دوره قبلی سرمربیگری خود در استقلال در هفته‌های پایانی تجربه تلخی داشت، تلاش می‌کند تا در دوره جدید کاری‌اش اشتباهات گذشته را تکرار نکند و از اعتبار خودش و استقلال دفاع کند.

اما سپاهان با سرمایه‌گذاری عظیمی که در فصل جدید داشته، آرزوهای بسیار بزرگی دارد. در حال حاضر تمام علاقه‌مندان به فوتبال، سپاهان را مدعی اول و اصلی قهرمانی می‌دانند. این تیم با جذب ستاره‌هایی مثل سیدمهدی رحمتی، سید جلال حسینی، احمد آل‌نعمه و ابراهیم توره و به خدمت گرفتن امیر قلعه‌نویی گام بلندی برای رسیدن به مقام قهرمانی در لیگ و حضور شایسته در آسیا برداشته است. قلعه‌نویی با شناخت کامل به مصاف تیمی می‌رود که سال‌ها در آن بازی کرده و هدایت آن را به عهده داشته است. قطعا این دیدار برای قلعه‌نویی حساسیت بسیار بالایی داشته و تمام تلاش خود را می‌کند تا در این بازی حیثیتی پیروز از میدان خارج شود.

مهدی نوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها