به دنبال گرم شدن هوا در فصل تابستان، بساط فروش شربت، آبمیوه، آب زرشک، لواشک و انواع آلوچه در کنار برخی خیابان‌ها پهن می‌شود. اگر در این میان از عرضه غیربهداشتی این گونه مواد در معابر عمومی بگذریم، پشه‌ها، مگس‌ها و انواع حشرات موذی را دور این سفره تابستانه می‌بینیم که سلامت افراد را تهدید می‌کنند.
کد خبر: ۲۶۶۶۲۰

به احتمال زیاد همه شما آب زرشک یا آب آلبالویی که دستفروشان در لیوان‌های شیشه‌ای بزرگ محتوی یخ در گرمای عطش‌آور تابستان به دست افراد می‌دهند را دیده‌اید؟ آیا به لیوان آنها توجه کرده‌اید؟ این لیوان‌ها نه تنها در طول روز در معرض گرد و خاک و حشرات موذی هستند بلکه بعد از هر بار مصرف با دست‌های آلوده دستفروشانی که خود نیز امکان شستن دست‌هایشان را ندارند تنها در یک ظرف آب شسته می‌شوند که نه تنها این آب، آنها را تمیز نکرده بلکه آنها را به عوامل میکروبی بیشتری آلوده می‌کند.

از طرفی دیگر به مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی‌های غیربهداشتی توجه کرده‌اید؟ اگرچه این نوع نوشیدنی‌ها از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردارند و به رفع عطش و خستگی شما کمک می‌کنند اما از آن جایی که هیچ نظارتی به شیوه عرضه آنها وجود ندارد گاهی مشاهده می‌شود که انواع رنگ‌ها با مقادیر زیادی نمک در تهیه آنها به کار می‌رود و یا از یخ‌های آلوده و چندبار مصرف در هنگام عرضه آنها استفاده می‌شود که صددرصد برای سلامت مصرف‌کننده خطرآفرین هستند و در یک کلام باید جدا از مصرف آنها خودداری کرد.

موضوع دیگر، لواشک‌های قرمز و خوش‌رنگی می‌باشند که این روزها در اماکن تفریحی در زیر نور لامپ‌‌ها رنگ و لعاب بیشتری پیدا کرده و هوس‌انگیزتر می‌شوند. آیا پیش از این که وسوسه شوید و آنها را خریداری کنید، درباره سلامت آنها کمی تامل کرده‌اید؟ اگرچه لواشک‌ها به نظر ترش و خوشمزه می‌آیند و خواص غذایی آنها به میوه‌هایی که از آنها تشکیل شده، نزدیک‌تر است؛ اما اگر در تهیه و عرضه این خوراکی هم اصول بهداشتی رعایت نشود، صددرصد خطرآفرین می‌شوند. همچنین دقت داشته باشید رنگ‌هایی که گاهی با برس یا قلم‌مو به لواشک‌ها زده تا براق و زیبا شوند، بدون هیچ نظارتی استفاده می‌شوند. حتی بر فرض خوراکی و بی‌ضرر بودن این رنگ‌ها به طور قطع باید محدودیتی در میزان مصرف آنها وجود داشته باشد.

از سوی دیگر شاید به نظر برسد آلوهای ترش، اوضاع بهتری از لواشک‌ها دارند؛ اما اغلب آنها هم نشسته بوده و به مقدار زیادی از رنگ و نمک و مواد اسیدی آغشته شده‌اند و به صورت باز و بدون بسته‌بندی در معرض آلودگی‌های محیطی به همراه مهمانانی ناخوانده به فروش می‌رسند که بهتر است برای حفظ سلامت‌تان از مصرف آنها هم اجتناب کنید.

هشدار

با این حال اگر رنگ و جذابیت این خوراکی‌ها، افراد را به مصرف آنها وسوسه کند باید بدانید که احتمال ابتلای مصرف‌کنندگان به اسهال و استفراغ بالا می‌رود که بسته به قدرت مقاومت بدن از 2‌تا 8 ساعت پس از مصرف رخ می‌دهد.

بیماری‌های میکروبی، اسهال‌های خونی، حصبه و حتی گاهی عامل بیماری شبه وبا نیز ممکن است از طریق این محصولات غیربهداشتی منتقل شود. لذا بهتر است این محصولات را در قالب بسته‌بندی‌های بهداشتی که تحت نظارت وزارت بهداشت می‌باشند، تهیه نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها