فصل تابستان همیشه گرمازدگی را با خود به همراه دارد. گرمازدگی موقعیتی حاد و تهدیدکننده است که در این حالت، سیستم تنظیم‌کننده دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت از کار می‌افتد.
کد خبر: ۲۶۵۳۴۷

در این حالت بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می‌یابد که می‌تواند اندام‌های اصلی را تخریب کند. در گرمازدگی به دلیل دفع زیاد آب و املاح (نمک)‌ بدن دچار خستگی و ضعف مـی‌شود. گرمازدگی همچنین می‌تواند باعث گرفتگی عضلات نیز شود که با احساس درد در دست‌ها، پاها و گاهی شکم همراه است. علائم گرمازدگی شامل سردرد، گرفتگی عضلات، گیجی و بیهوشی، پوست خشک و داغ و تنفس سریع است که در صورت عدم رسیدگی به بیمار حتی می‌تواند کشنده نیز باشد. افراد مسن، افرادی که فعالیت بدنی زیاد دارند، افرادی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب هستند، افرادی که دچار بیماری مزمن خاص هستند و افراد معتاد به الکل بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارند.

نقش تغذیه

در آب و هوای گرم، بدن بیشتر از حالت عادی عرق می‌کند و به این ترتیب آب بدن از دست می‌رود. بنابراین در یک روز معمولی، یک فرد 58 کیلوگرمی باید 8 لیوان آب بنوشد. به عنوان یک قاعده کلی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر روز باید 30 میلی‌لیتر آب نوشید.

این در حالی است که مصرف مایعات در آب و هوای گرم باید افزایش یابد. اگر نوشیدن آب به مقدار زیاد امکان‌پذیر نیست، نوشیدنی‌های بدون گاز مثل آبمیوه جانشین مناسبی است.

در مقابل از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند کوکاکولا، قهوه و چای نیز باید اجتناب شود؛ زیرا کافئین ادرارآور است و باعث دفع آب از بدن می‌شود. از مصرف غذاهای چرب و داغ هم باید پرهیز کرد.

سعی کنید غذایتان کمی نمک داشته باشد تا املاحی که از طریق عرق از دست می‌رود، جبران شوند. از این‌رو برخی پزشکان دوغ و شربت آبلیموی خنک خانگی را بـهـترین راه درمان گرمازدگی در فصل تابستان عنوان می‌کنند.

فردی که دچار گرمازدگی می‌شود، بهتر است در ابتدا روی زمین بخوابد و پاهایش هم از سطح زمین بالاتر باشد. در اقدامات اولیه به این فرد بایستی به مقدار مناسبی آب داده شــود کــه بـهـتـر اسـت در صـورت امـکـان حـاوی محلول‌های نمکی ضعیف نیز باشد، مثل محلول‌هایORS یا حل کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب.

دکتر سودابه درویش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها