مهاجمی انفجاری به نام فرناندو تورس

پسربچه‌ مرد شده است!

دوران سرافکندگی اسپانیایی‌ها به پایان رسیده است. آنها همیشه از عدم موفقیت در رده ملی ناراحت بودند، ولی حالا می‌توانند به تیم و بازیکنانشان افتخار کنند. دلیل اصلی موفقیت اسپانیا در سال‌های اخیر توجه ویژه به پرورش صحیح بازیکنان از رده‌های سنی پایین است.
کد خبر: ۲۶۴۵۰۷

فرناندو تورس، ستاره گلزن تیم ملی اسپانیا و لیورپول نمونه کاملی از بازیکنانی است که از رده‌های سنی پایین ملی‌پوش بوده و بعد از کسب افتخار در رده‌های نوجوانان و جوانان، اکنون به مرد کلیدی و سرنوشت‌ساز اسپانیایی‌ها تبدیل شده است.

ال‌نینو یا پسربچه لقبی است که به دلیل درخشش در سن پایین برای فرناندو تورس در نظر گرفته‌اند. او دومین فصل موفقیت‌آمیز خود را در آنفیلد پشت سر گذاشت و با درخشش در جام کنفدراسیون‌ها فصل خوبش را تکمیل کرد.

داستان تبدیل شدن فرناندو تورس به یکی از بهترین مهاجمان کنونی جهان، داستانی باور نکردنی است. او در یک مقطع چند ساله جهشی خیره‌کننده داشته و بسیاری را متعجب کرده است. تورس از تابستان 2007 که از اتلتیکو مادرید به لیورپول پیوست، روزهای باشکوهی را پشت سر گذا شته است.

24 گلی که او در فصل اول حضورش در لیورپول به ثمر رساند، بیشترین تعداد گلی بوده که یک تازه‌وارد به لیگ جزیره تاکنون به ثبت رسانده است. در ضمن این نخستین بار در یک دهه اخیر بوده که یک بازیکن لیورپولی مرز 20 گل در یک فصل را پشت سر گذارده است.

در پی این توفیق جالب توجه، فرناندو تورس در رقابت‌های یورو 2008 گل قهرمانی اسپانیا در برابر آلمان زد و تیمش را بعد از 44 سال به قهرمانی جام ملت‌های اروپا رساند. او در انتخاب مرد سال فوتبال 2008 که توسط مجله ورلد ساکر برگزار شد، سومین بازیکن برتر سال 2008 جهان لقب گرفت.

دومین فصل حضور تورس در ورزشگاه آنفیلد با وجود مصدومیت شدیدی که نصیبش شد، روزهای خاطره‌انگیزی برای وی داشت. او طی 24 بازی که در لیگ به زمین رفت، زننده 14 گل شد. نکته بارز فصل برای او، زدن گل‌های باارزش به تیم‌های رئال‌مادرید و منچستریونایتد بلافاصله بعد از پایان دوران مصدومیتش بود. هواداران لیورپول معتقدند اگر تورس آسیب نمی‌دید، لیورپول می‌توانست جلوتر از منچستریونایتد به قهرمانی لیگ برتر برسد.

نباید فراموش کنیم که فرناندو تورس در لالیگا هم روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. وقتی او در پیراهن اتلتیکو مادرید بازی می‌کرد، تنها مهاجمانی چون ساموئل اتوئو و داوید ویا او را در صدر جدول گلزن‌ها به خطر می‌انداختند. او 2 بار عنوان آقای گلی لالیگا را به خود اختصاص داد و در همه فصولی که برای اتلتیکو مادرید بازی کرد، بهترین گلزن تیمش لقب گرفت. محبوبیت تورس تا به آنجاست که در آخرین دور تمرینات تیم ملی اسپانیا در دور انتخابی رقابت‌های جام جهانی، او با اسکورت ویژه پلیس به محل تمرین آمد. حقیقت این است ما معمولا خیلی زود فراموش می‌کنیم که اوضاع قبلا چگونه بوده است.

تردید

زمانی که رافائل بنیتس، مربی والنسیا بود از این موضوع ناراحت بود که به قول خودش دستور خرید کاناپه می‌داد، آنها برایش لامپ می‌خریدند! این جمله اشاره به این موضوع دارد که به رافا بنیتس در والنسیا آزادی عمل داده نمی‌شد تا بازیکنان مورد نظرش را بخرد. او در آنفیلد همواره بر سر این موضوع که همه کاره لیورپول باشد، با روسای باشگاه جنگیده است و توانسته همه امور باشگاه را شخصا به عهده بگیرد.

در مقابل خریدهایی نظیر خوسمی، فرناندو مورینتس، مارک گونسالس و رابی‌کین که همگی ضعیف و بدون کیفیت لازم برای درخشش در لیورپول از آب در‌آمدند، رافابینتس یک جواب محکم در آستین دارد: فرناندوتورس. دیگر همه به این موضوع معترف هستند که تورس یک استثناست. اویک قهرمان ذاتی است.

در زمان خرید تورس از اتلتیکو مادرید، سرالکس فرگوسن از کسانی بود که به درخشش این اسپانیایی در لیگ برتر اطمینان نداشت. جان توشاک، مربی کهنه‌کار ولزی که خود زمانی از ستارگان گلزن لیورپول بود هم، نظری مشابه فرگوسن داشت: اگر لیورپول نظر مرا بخواهد، می‌گویم به هیچ وجه خرید تورس را توصیه نمی‌‌کنم.

انفجار

اهالی مطبوعات هم نظری شبیه فرگوسن و توشاک داشتند؛ آنها معتقد بودند که تورس از آن دست مهاجمانی نیست که بشود از او انتظار حدود20 گل در هر فصل داشت. تیترهای آنها را در زمان ورود تورس به آنفیلد، کلماتی چون اسفناک، شکست و فاجعه تشکیل می‌داد.

تورس قبلا هرگز نتوانسته بود در یک فصل 20 گل به ثمر برساند. بهترین رکورد شخصی او 19 گل در فصل 2004 -  2003 بود که 6 گل از مجموع گل‌هایش از روی نقطه پنالتی حاصل شده بود. البته در حقیقت او توانایی زدن گل‌های فوق‌العاده را داشت، اما رسانه‌ها بیشتر روی موقعیت‌هایی که او از دست می‌‌داد، مانور می‌دادند. این که او در تیمی مثل اتلتیکو مادرید بازی می‌کرد هم موضوع دیگری بود که باعث می‌شد چندان مورد علاقه رسانه‌های اسپانیایی نباشد. این رسانه‌ها بارسلونا و رئال‌مادرید را دوست دارند.

اظهارات قبلی جان توشاک را از نظرگذراندید. بد نیست ببینیم حالا نظر این مرد کار کشته که در اسپانیا هم مربیگری کرده راجع به تورس چیست، او می‌گوید: وقتی او را در پیراهن اتلتیکو مادرید می‌دیدم، هرگز گلزن متبحر کنونی لیورپول را نمی‌دیدم. تورس مبدل به یک گلزن بزرگ شده است. اکنون هواداران اتلتیکو هم بیش از گذشته افسوس می‌خورند، چون آنها می‌دانستند تورس بازیکن خوبی است،‌ اما دیگر نه اینقدر خوب! ژابی آلونسو، هم باشگاهی تورس در لیورپول می‌گوید: او در لیورپول به یکباره منفجر شد! باید اعتراف کنم تورس مرا متعجب کرده است.

این‌طور به نظر می‌رسد فوتبالی که در لیگ برتر اجرا می‌شود نسبت به ‌آنچه در لالیگا به نمایش در می‌آید، بیشتر به سبک بازی او می‌خورد. او سریع، بی‌پروا و پر قدرت است و در لیگ برتر راحت‌تر فعالیت می‌کند. تورس به وضوح از بازی در فضای لیگ برتر لذت می‌برد.

تورس در حال حاضر کمی جلوتر از گذشته بازی می‌کند. او کاملا نزدیک به آخرین مدافع حریف می‌جنگد و یک شماره 9 واقعی را به تصویر می‌کشد. گل اول او به رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا نشان کاملی از یک مهاجم کامل داشت. زمانی که او با گام‌هایی سریع و بلند در پی یک توپ بلند دوید و بعد با کنار زدن بازیکن تنومندی چون په‌په وارد محوطه جریمه و بعد منطقه شش قدم شد و گل زد، کسی نبود که تورس را یک مهاجم استثنایی نداند. مثالی دیگر در تایید این موضوع گلی بود که تورس بتازگی در مرحله انتخابی رقابت‌های جام جهانی به تیم ملی ترکیه زد. تاثیر‌گذاری تورس در آن بازی بسیار کم بود تا این که ویسنته دل بوسکه به بازیکنانش گفت توپ را سریع‌تر ردوبدل کنند و پاس‌های کوتاه را بیشتر به کار گیرند. با این تغییر تاکتیکی به یکباره تورس به یک خطر دائمی تبدیل شد. مارکوس سنا، هافبک دفاعی ویارئال‌ و تیم ملی اسپانیا می‌گوید: مربی از ما خواسته بود در نیمه اول بیشتر بازی مستقیم را در دستور کار قرار دهیم و این نوع بازی موجب شد تورس از جریان بازی خارج شود. در ادامه بازی وضعیت تغییر کرد و تورس ستاره ما شد. بعضی بازیکنان که اسپانیا را به مقصد انگلیس ترک می‌کنند، شکست می‌خورند، اما تورس کاملا با محیط لیگ برتر تطبیق پیدا کرده است.

پیشرفت

با مربیگری رافائل بنیتس که تورس او را بهترین مربی دوران ورزشی‌اش می‌داند، این اسپانیایی هدفگیری دقیق‌تری پیدا کرده است. شاید او را کمتر در بازی ببینید، اما کاملا موثر بازی می‌کند. خود تورس هم به تغییر نوع بازی‌اش در لیورپول نسبت به زمان حضورش در اتلتیکومادرید اعتقاد دارد: در اتلتیکو من بیشتر از روی غریزه‌ام بازی می‌کردم و براساس آنچه به نظرم می‌رسید جلو می‌رفتم، اما در لیورپول چیزهای زیادی راجع به حرکت‌هایم و وضعیت قرار گرفتنم در زمین آموخته‌ام.

در زمان خرید تورس از اتلتیکو مادرید سرالکس فرگوسن از کسانی بود که به درخشش این اسپانیایی در لیگ برتر اطمینان نداشت

تورس در اتلتیکو شرایطی متفاوت داشت. او در 19 سالگی کاپیتان اتلتیکومادرید شد و وقتی تیم نتیجه نمی‌گرفت، او کسی بود که وظیفه داشت تیمش را به مسیر موفقیت برگرداند. در واقع مسوولیت‌های او در اتلتیکومادرید بسیار زیاد بود. کایتانو روس، فوتبال‌نویس مجله ال‌پائیس می‌گوید: بنیتس با برداشتن فشار مسوولیت از دوش تورس به او کمک بزرگی کرد. اکنون او با آرامش خاطر، بهتر از گذشته دروازه‌ها را باز می‌کند.

ژابی آلونسو با این موضوع موافق است و اضافه می‌کند: فرناندو به یک یا دو شانس احتیاج دارد تا کار را تمام کند. قبلا او به موقعیت‌های بیشتری نیاز داشت. اکنون همه در کنار او هستند. او اطمینان و یاری دیگر بازیکنان را به خوبی حس می‌کند.

محبوبیت

در پی این تغییرات در نوع بازی تورس، وضعیت او در تیم ملی هم تغییر کرده است. در زمان برگزاری جام جهانی 2006 نظرسنجی نشریه مارکا نتیجه‌ای حیرت‌آور داشت: 80 درصد مردم معتقد بودند تورس نباید در ترکیب اصلی قرار گیرد. الان او نسبت به 3 سال پیش بسیار محبوب‌تر شده است. خوان کاسترو، نویسنده مارکا می‌گوید: در اتلتیکو، تورس آنچنان محبوب عام نبود. او تنها محبوب هواداران اتلتیکو بود، اما در لیورپول او شخصیتی جدید پیدا کرده است.

تغییر نگرش

تورس در کودکی تحت تاثیر پدربزرگش همراه او به ورزشگاه ویسنته کالدرون می‌رفت. او هر روز با پیراهن اتلتیکومادرید به مدرسه می‌رفت و با وجود صدای اعتراض دوستانش که هوادار رئال‌مادرید بودند، به کارش ادامه می‌داد.

او در 16 سالگی اولین بازی‌اش را برای اتلتیکومادرید انجام داد و 3 سال بعد کاپیتان این تیم شد. تورس از بسیاری جهات خود اتلتیکومادرید بود. به همین دلیل انتقاد کردن از تورس راحت‌ترین کار ممکن بود. رئال‌مادریدی‌ها به او پوزخند می‌زدند، او را دست می‌انداختند و سعی می‌کردند تا آنجا که می‌توانند او را کوچک بشمارند. اگر او کارهایی را که در اتلتیکومادرید انجام داد، در رئال‌مادرید هم به انجام می‌رساند، به یک بازیکن بی‌نظیر مبدل می‌‌شد. بعد از گلی که تورس در جام جهانی 2006 به اکراین زد یک ستون‌نویس مادریدی نوشت: من دیگر هرگز به او نخواهم خندید. با این حال وقتی تورس در اتلتیکو به مشکل خورد، این قول شکسته شد.

در 10 باری که او با پیراهن اتلتیکومادرید مقابل رئال ایستاد، هیچ گاه در سمت پیروز میدان نبود. او در این بازی‌ها فقط یک گل زد و هرگز در سانتیاگو برنابئو توپ را به تور حریف سفیدپوش نرساند. وقتی او در این فصل با پیراهن لیورپول دروازه رئال را گشود، هیچ کس به اندازه هواداران اتلتیکومادرید شادمان نشدند. با وجود موفقیت‌های تورس هیچ گاه مطبوعات بارسلونا و مادرید او را مستحق دریافت جایزه مرد سال اروپا ندانستند. روزنامه‌های مادریدی ایکر کاسیاس و روزنامه‌های بارسلونا، ژاوی را نامزد این جایزه معرفی کردند.

در 2 سال اخیر نوع نگرش رسانه‌های اسپانیایی به تورس تغییر کرده است. این صحیح که آنها دوست ندارند تورس را بالاتر از ستارگان رئال و بارسلونا بدانند، اما با نگاه ملی به قضیه نگاه می‌کنند. مارتین آینستین، گزارشگر بخش اسپانیایی شبکه معتبر ESPN می‌گوید: تورس نماد اسپانیاست و نه یک باشگاه. او کسی است که پرچم اسپانیا را آن سوی آب‌ها به اهتزاز درآورده و یک قهرمان ملی است و همه به او افتخار می‌کنیم. تکرار گل‌های او در شبکه‌های تلویزیونی و انتشار اخبار موفقیت‌هایش در میادین مختلف باعث غرور اسپانیایی‌هاست.

اکنون دیگر او را به خاطر رنگ پیراهنش مسخره نمی‌کنند. گلی که او در فینال یورو 2008 به ینس لمن زد، در آرم بسیاری از برنامه‌های ورزشی اسپانیا جایی ویژه دارد. اسپانیایی‌ها این گل را مهم‌ترین گل تاریخ فوتبال کشورشان می‌دانند. بعد از این قهرمانی، زمانی که میلیون‌ها نفر در مادرید جمع شده بودند تا در جشن قهرمانی اسپانیا شرکت کنند، په‌په‌رینا میکروفون را گرفت و بازیکنان را یک به یک معرفی کرد. وقتی نوبت به معرفی فرناندو تورس رسید، گفت: شماره 9 می‌پوشد، پسربچه، پسر اسپانیا، فرناندو تورس!

مزدک میرزایی
منبع: world Soccer

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها