بزرگ شدن کودک برای والدین بسیار جالب و اغلب مهم است. یکی از نگرانی‌های همیشگی والدین نیز این است که آیا کودک آنها رشد مطلوبی دارد یا خیر. صرف نظر از طول قد کودک یا وزن او رشد حرکتی نیز بسیار مهم است. در بدو تولد حرکات نوزاد فقط به یک سری تکان‌خوردن‌های ناهماهنگ و غیرارادی محدود است،اما او کم‌کم و تا 18 ماهگی، مهارت‌هایی را به طور ناخودآگاه یاد می‌گیرد.
کد خبر: ۲۶۳۴۴۱

اگر به دست‌های کودکتان پس از تولد دقت کنید، می‌بینید که او آنها را دائما به صورت یک مشت محکم جمع می‌کند، به طوری که اگر انگشت دستتان را داخل مشت او کنید، آن را محکم می‌چسبد.

در حقیقت تمام کودکان با مهارت گرفتن اشیا به دنیا می‌آیند این رفلکس تا حدود 6 تا 8 هفته که کودک پس از آن قادر به باز‌وبسته کردن انگشتان دست‌هایش می‌شود، ادامه دارد. در این مرحله می‌توانید اسباب‌بازی‌های سبک را به دستش بدهید تا او به آنها چنگ زده و در دست خود نگاهشان دارد. کودک زمانی دست‌هایش را کشف می‌کند و کمی به آنها توجه نشان می‌دهد که کم‌کم شروع به باز کردن مشت‌هایش می‌کند و تازه این موقع است که او به وجود انگشتان دست پی برده و با باز و بسته کردن و چنگ زدن آنها، احساسشان می‌کند.

پس از 3 ماهگی

کودک از 3 ماهگی بخوبی با دست‌هایش آشنا شده و آنها را می‌شناسد، حتی موقعیت مکانی انگشتان دست را تشخیص داده و می‌داند که کارشان چیست. گرچه حرکات دست‌های کودک در قاپیدن و نگهداری اسباب‌بازی‌های آویزان و متحرک هنوز تا حدودی ناهماهنگ و نامتعادل است. در این مرحله، دست‌های کودک کم‌کم راه خود را به سوی دهان نیز پیدا می‌کند. در حدود 4 ماهگی، کودک دست‌هایش را بخوبی می‌شناسد و یاد می‌گیرد چطور آنها را به کار بیندازد و کجا از آنها استفاده کند.

6 ماهه‌ها

در 6 ماهگی کودک بلند کردن اسباب‌بازی و در دست گرفتن آنها را بخوبی یاد گرفته است، اگر به حرکات دستش توجه کنید می‌بیند که او انگشتان دستش را باز می‌کند و وقتی اسباب‌بازی را لمس کرد، انگشتان دستش را دور آن حلقه کرده و جمع می‌کند، پس یاد گرفته که اجسام را چگونه از زمین بلند کند. علاوه بر آن، بخوبی یاد گرفته که اشیا را در دستانش به گردش درآورده و از این دست به آن دست بدهد حتی با دستش اسباب‌بازی‌ها را از روی زمین بردارد.

تولد یکسالگی

حرکات دست در سنین ما بین 13 تا 15 ماهگی وارد مرحله جدیدی می‌شود. در این مرحله کودک از انگشتان دستش برای برداشتن اجسام بسیار ریز مثل تیله استفاده می‌کند. او کم‌کم می‌تواند لباس‌هایش را خودش بپوشد و دکمه‌هایش را ببندد، مداد را در دست بگیرد، کشوها را باز و بسته کند و به مرور با قاشق و چنگال غذا بخورد.توجه داشته باشید ماه‌هایی که ذکر شد متوسط جامعه است. برخی کودکان زودتر به این مراحل می‌رسند و برخی نیز به طور طبیعی دیرتر موفق به انجام آن می‌شوند. البته اگر شک کردید دلبند شما توانایی خاصی را کسب نکرده پزشک اطفال می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. در هر صورت تمرین با کودک می‌تواند پیشرفت او را جلو بیندازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها