کد خبر: ۲۶۳۳۶۰

یکی از اثرات میوه‌ها و سبزیجات خام بودن آنهاست. بهتر است یک وعده از سبزیجات مصرفی در طول روز به صورت خام بوده و شامل سبزیجات برگ سبز باشد. سبزیجات سبز برگ‌دار، مانند کلم و کلم دلمه‌ای از نظر تغذیه‌ای، بتاکاروتن، اسید فولیک و آهن به خاطر دارا بودن ویتامینC اهمیت زیادی دارند.

بهتر است سبزیجات را همیشه با پوست پخته و مصرف کنید. چون ویتامین‌های آن بیشتر حفظ می‌شوند. بویژه در مورد سبزیجات با برگ سبز تیره حرارت زیاد فولامین موجود در سبزیجات را از بین می‌برد. ویتامین‌ها و املاح معدنی که از سبزی‌های خام خارج می‌شود خیلی آسان جذب و هضم بدن می‌شود و دیگر نگران از بین رفتن ویتامین‌ها و املاح معدنی در اثر پختن نخواهیم بود.

یادآوری این نکته ضروری است افرادی که مبتلا به سوءهاضمه یا ناراحتی‌های دستگاه گوارش هستند، میوه‌های خام را خوب تحمل نمی‌کنند از این‌رو به محض این که میوه‌ای را با پوست خام مصرف می‌کنند شکم آنها نفخ کرده و گاز فراوانی در روده‌های آنان جمع شده و موجب تشنج و درد شدید می‌شود. هنگام مصرف و پوست کندن پرتقال تا جایی که می‌توانید سفیدی پوست را باقی بگذارید، این قسمت دارای مقدار فراوانی ویتامین کمپلکس است.

بهتر است سیب را با پوست مصرف کنید البته قبل از مصرف آن را کاملاً بشویید. به‌طور متوسط سیب دارای اثر کاهش‌دهنده چربی خون است. همچنین می‌توان به سالاد به جای سس سالاد یا سس پنیر، نخود و لوبیای پخته اضافه کرد.

سالادهای سبزی را بلافاصله بخورید، در غیر این صورت روی آنها را بپوشانید و در یخچال قرار دهید. توصیه می‌شود روزانه حداقل یک واحد از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین را طول روز مصرف کنید.

سبزیجات و میوه‌ها در هنگام آبیاری تماس با خاک و کود حیوانی، چیدن و بسته‌بندی، آلوده شده و انسان با خوردن آنها بیمار می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت‌های غذایی، انواع بیماری‌های روده‌ای، انگلی و از بین بردن موجودات ریز بیماری‌زا سبزی و میوه‌جات را پیش از مصرف اول با کمی ماده شوینده مانند ماده ظرفشویی کاملا بشویید و سپس با ماده پرکلین ضدعفونی کنید.

آشنایی با راه‌های پیشگیری از بروز آلودگی‌ها و مسمومیت‌های غذایی و نتایج آلوده‌کننده میوه و سبزیجات از نظر بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است. بعضی از میوه‌ها و سبزیجات که سمپاشی شده‌اند چنانچه پیش از مصرف خوب شسته و تمیز نشوند ممکن است به محض خوردن باعث مسمومیت شوند.

بنابراین لازم است آنها را قبل از مصرف با آب سالم شسته و ضدعفونی کرد. چنانچه بعضی از سبزیجات آلوده حاوی گل هستند پس از شستشو پوست آنها را نازک بتراشید مانند هویج. سبزیجات را شسته نگهداری کنید. در این صورت تمایل به مصرف آنها حتی در صورت عدم وقت کافی امکان‌پذیر است.

سالاد شامل انواع سبزیجات و برخی از میوه‌ها می‌تواند تأمین کننده ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشد. به طور کلی سالاد کم کالری است و توصیه می‌شود در صورت اضافه وزن هر روز مقدار زیادی سالاد بخورید.

انواع سالاد از نظر ویتامین و پتاسیم و منگنز عالی هستند. کاهو یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده سالاد است. برخی از سالادها را می‌توان به عنوان ناهار سبک یا شام دیروقت و بخش اصلی یک وعده غذا یا به صورت پیش‌غذا یا یک ته‌بندی به سر سفره برد. در پیش‌وعده‌ها همراه با غذا از سالاد فصل شامل سبزیجات خام استفاده کنید.

این کار به افزایش مقدار ویتامین دریافتی و نیز به زود سیر شدن شما کمک می‌کند. با گوجه‌فرنگی، هویج، کلم، فلفل دلمه‌ای، کاهو و خیار که کم کالری نیز می‌باشند سالادی تهیه کرده و برای این که به ذائقه شما خوش آید به آنها ماست یا آبلیمو اضافه کنید. همچنین می‌توانید به سالاد خود به جای سس سالاد نخود و لوبیا پخته اضافه کنید.

خوردن نان سبوس‌دار مانند سنگک با این سالادها باعث می‌شود که معده شما پر شود. انواع غذاها را با سبزیجات تزیین کنید و سعی کنید از انواع آنها در برنامه غذایی خود استفاده کنید. میوه را قبل از غذا و هنگامی که معده خالی است میل نمایید. نکته بسیار مهم در مورد مصرف میوه‌های حاوی آب طبیعی این است که همیشه 20 دقیقه تا نیم ساعت قبل از خوردن غذای اصلی مانند ناهار و شام آنها را بخورید.

مصرف میوه بعد از غذا مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

به طور مثال اگر شما پس از خوردن یک ساندویچ بلافاصله یک برش طالبی یا هندوانه بخورید طالبی و هندوانه مستقیم می‌خواهند وارد روده شوند ولی ساندویچ مانع آنها می‌شود. در طول این مدت تمام موادغذایی و میوه در معده باقی می‌ماند و تخمیر شده و به اسید تبدیل می‌شود.

توصیه می‌شود میوه‌جات را یا قبل از غذا یا 3 تا 4 ساعت بعد از غذا میل کنید.

منبع: سایت اطلاع‌رسانی خانواده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها