درباره مجموعه تلویزیونی پلیس دریایی

حادثه در ساحل و دریا

مدتی است که پخش مجموعه تلویزیونی پلیس دریایی از شبکه پنجم سیما آغاز شده است. این مجموعه که یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های پلیسی پخش شده از شبکه تلویزیونی ZDF آلمان است، مورد توجه مخاطبان ایرانی هم قرار گرفته است. اگرچه پخش مجموعه‌های تلویزیونی پلیسی همواره با استقبال شمار زیادی از مخاطبان سریال‌های تلویزیونی همراه بوده است، اما نگاه متفاوت عوامل و دست‌اندرکاران این مجموعه به داستان‌های پلیسی سبب شده سریال پلیس دریایی در مقایسه بینندگان بیشتری را با خود همراه کند. بدون تردید یکی از وجوه تمایز این مجموعه با دیگر مجموعه‌های پلیسی، سکانس‌هایی است که در فضای ساحلی فیلمبرداری شده است. اگر تاکنون بیننده این مجموعه نبوده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم پنجشنبه‌شب‌ها ساعت 23 این مجموعه پلیسی جذاب و دیدنی را تماشا کنید و اگر به هر دلیلی موفق به تماشای آن نشدید، می‌توانید سه‌شنبه‌شب‌ها ساعت 19 بیننده تکرار این مجموعه باشید.
کد خبر: ۲۶۳۲۱۳

پلیس دریایی یک مجموعه تلویزیونی آلمانی است که نوزدهم آوریل سال 1997 میلادی برای نخستین بار از شبکه تلویزیونی ZDF آلمان روی آنتن رفت. این مجموعه یک مجموعه کارآ‌گاهی است که در آن ضمن پرداختن به داستان‌ها و ماجراجویی‌های پلیسی مختلف، نماها و مناظری از سواحل زیبا و دیدنی دریای بالتیک در شمال اروپا در کشور آلمان به تصویر کشیده شده است. این مجموعه در 12 فصل و 176 قسمت مجزای 45 دقیقه‌ای تهیه شده است. آغازگر این مجموعه تلویزیونی جملاتی است که مخاطب را با هدف و ماموریت این گروه از ماموران که حفاظت از آب‌های ساحلی کشور را به عهده دارند، آشنا می‌کند. در این جملات به مخاطب گفته می‌شود که مرزهای آبی یک کشور نه‌تنها می‌توانند محل امنی برای ورود تجار و جهانگردان باشند، بلکه می‌توانند مکان مناسبی برای وقوع جرم و جنایت نیز باشند. به منظور افزایش امنیت موجود در سطح آب‌ها، پلیس فدرال با ماموران گمرکی و دیگر افراد مسوول باید بتوانند با همکاری هم یگانی متحد را برای محافظت از مرزهای آبی کشور در برابر هرگونه خطر احتمالی تشکیل دهند که از آن به عنوان پلیس دریایی یاد می‌شود. این گروه با همکاری هم وظیفه حفاظت از مرزهای آبی هر کشور را به عهده خواهند داشت.

مجموعه پلیس دریایی با همکاری شرکت بزرگ فیلمسازی اوپال (OPAL) و شبکه تلویزیونیZDF آلمان ساخته شده است. از آغاز ساخت این مجموعه تلویزیونی 12 گروه مختلف از هنرمندان در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. با این‌‌که پخش طولانی‌مدت یک مجموعه تلویزیونی به از دست دادن طیف وسیعی از مخاطبان آن منجر می‌شود، یکی از ویژگی‌های متمایز پلیس دریایی با دیگر مجموعه‌های مشابه در این است که این مجموعه تلویزیونی با داشتن حدود 5 میلیون بیننده در هر قسمت به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های پلیسی پخش شده از شبکه تلویزیونی ZDF شناخته شده است.

تصاویر و بخش‌هایی از این مجموعه که در کشتی آلباتروس (Albatros) فیلمبرداری شده، متعلق به قسمت‌هایی از این مجموعه تا پایان فصل هفتم سریال است. کشتی آلباتروس یکی از کشتی‌های پلیس است که در حال حاضر از رده‌ خارج شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. پس از پایان فصل هفتم، قسمت‌های بعدی در کشتی‌های نوسترلیتز‌ (Nevstrelitz) و بد دوبن (Bad Duben) فیلمبرداری شده و پس از تغییر محل فیلمبرداری نام این کشتی به آلتابروس 2 تغییر یافته است. بخش‌‌هایی که در کشتی فیلمبرداری می‌شود بیشتر بسیار وقت‌گیر بوده و معمولا فیلمبرداری این سکانس‌ها با مشکلات و محدودیت‌های بسیار زیادی همراه است. یکی از این مشکلات محدود بودن فضای داخل کشتی برای اعضای گروه فیلمبرداری و عوامل ساخت و تولید این مجموعه تلویزیونی است که حضور هریک از آنها با توجه به وظایف مختلفی که به عهده دارند در تمام مراحل ساخت و تولید سریال ضروری است. از سوی دیگر، وضعیت و شرایط جوی در دریای بالتیک غیرقابل پیش‌بینی است که در نتیجه گاهی وضعیت نامساعد جوی می‌تواند مشکلات زیادی را برای گروه به همراه داشته و در روند کار آنها اختلالاتی را به وجود آورده و فیلمبرداری این سکانس‌ها را به تعویق اندازد. با توجه به این موضوع پس از آن تصمیم گرفته شد تنها سکانس‌های محدودی به فعالیت پلیس فدرال در سطح آب‌ها اختصاص ‌یابد و به این ترتیب تا حدود زیادی از این مشکلات کاسته شد. یکی از دیگر چالش‌های موجود در مراحل ساخت این مجموعه مشکلات ناشی از تاریکی و روشنی زیاد هوا در هنگام شفق شامگاهی و فلق صبحگاهی بود که کار تصویر‌برداری را با مشکل مواجه کرد. این در حالی بود که گاهی امواج‌خروشان و تلاطم دریا نیز مانع ادامه کار می‌شد. با وجود تمام مشکلات موجود شاید بتوان گفت این نخستین بار بود که عظمت نیروی دریایی آلمان در یک شبکه تلویزیونی برای مخاطبان به تصویر کشیده می‌شد.

برقراری ارتباطی موثر با مخاطب

جالب است بدانید که صحنه‌ها و سکانس‌های داخلی این مجموعه از زمان آغاز مراحل ساخت و تولید در سال 1996 در استودیوی شماره یک تصویربرداری این مجموعه در مجاورت سواحل دریای بالتیک فیلمبرداری شده است که این مکان همچنان به همان صورت باقی‌مانده است تا علاقه‌مندان بتوانند از نزدیک از محل تصویربرداری سکانس‌های مختلف پلیس دریایی دیدن کنند. اما از آنجا‌یی‌که کشتی‌های دوم که به عنوان محل فیلمبرداری قسمت جدید از فصل هشتم مجموعه پلیس دریایی انتخاب شد، در مقایسه بزرگ‌تر بودند، عوامل ساخت مجموعه تصمیم گرفتند محل فیلمبرداری صحنه و سکانس‌های داخلی را به استودیو شماره دو تصویربرداری منتقل کنند و بنابراین استودیوی بزرگ‌تری برای ادامه کار در نظر گرفته شد و از آن پس استودیوی شماره یک به عنوان محلی برای بازدید علاقه‌مندان و مخاطبان مجموعه پلیس دریایی از محل فیلمبرداری این مجموعه اختصاص یافت که همه ساله در تعطیلات تابستانی پذیرای شمار زیادی از مخاطبان است. این مجموعه پلیسی که پخش آن از شبکه تهران یا شبکه پنجم صدا و سیما نیز با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان مجموعه‌های پلیسی مواجه بوده است، مجموعه‌ای از فعالیت‌های امنیتی پلیس دریایی آلمان را که در سواحل دریای بالتیک، مرز ‌آبی این کشور، مستقر هستند به تصویر کشیده است.

در این گروه از قسمت اول مجموعه، کاپیتان هولگر اهلر به عنوان متصدی ناو استحفاظی مستقر در ساحل دریا و کاپیتان وولفگانگ بار به عنوان اعضای اصلی گارد ساحلی به ایفای نقش پرداخته‌اند و دیگر اعضای این گروه در قسمت‌های مختلف تغییر می‌کنند. سرپرستی مرکز عملیات پلیس دریایی را هرمن گروبر به عهده دارد. اگر بیننده این مجموعه تلویزیونی بوده‌اید حتما متوجه این موضوع شده‌اید که داستان اصلی پیرامون حوادثی است که پلیس دریایی در پناهگاه‌های ساحلی مستقر در سواحل دریای بالتیک و کشتی‌ها و قایق‌های اختصاصی این یگان که در سطح آب‌ها در تردد هستند با آنها مواجه می‌شد. اغلب پلیس دریایی در مواجهه با شرایطی که امنیت مرزهای آبی کشور را به خطر می‌اندازد با موفقیت‌ عمل کرده و پس از پایان یافتن یک ماجرا در قسمت‌های بعدی با ماجراجویی‌های جدیدی مواجه می‌شود. ویژگی‌ مهم این مجموعه نیز همانند دیگر مجموعه‌های پلیسی، رسیدگی به جرایمی نظیر قتل، اخاذی یا آدم‌ربایی است، با این تفاوت که رسیدگی به هریک از این اتفاقات به نوعی و با ارتکاب جرایمی نظیر قاچاق کالا و مواد مخدر، حمل و نقل پسماندهای سمی در سطح آب‌ها یا ماهیگیری و صید در مناطق ممنوعه به پلیس یا ناوگان دریایی مربوط می‌شود.

یکی از وجوه تمایز این مجموعه با دیگر مجموعه‌های پلیسی سکانس‌هایی است که در فضای ساحلی فیلمبرداری شده است

براساس جدیدترین اخبار اعلام شده از شبکه تلویزیونی ZDF آلمان، فصل سیزدهم این مجموعه تلویزیونی نیز از دسامبر سال 2009 در قالب یک مجموعه 14 قسمتی روی آنتن خواهد رفت که در ادامه قسمت قبلی ساخته شده است.

اگرچه از ابتدای ساخت مجموعه پلیس دریایی تاکنون هنرپیشه‌های مختلفی در آن به ایفای نقش پرداخته و همکاری با مجموعه تلویزیونی پلیس دریایی را در کارنامه فعالیت‌های هنری خود به ثبت رسانده‌اند، اما افرادی چون رودیگر جوزویگ، الحار گهلن، میشل چاپلر و اندروس آرنستو از جمله افرادی هستند که از قسمت‌های اول این مجموعه تاکنون همچنان به همکاری خود با این گروه ادامه داده‌اند و به عبارت دیگر سند مجموعه تلویزیونی پلیس دریایی را به نام خود ثبت کرده‌اند. علاوه بر این که پخش مجموعه تلویزیونی پلیس دریایی در کشور آلمان با استقبال چشمگیری مواجه بوده، پخش آن از شبکه‌های تلویزیونی مختلف در کشورهای روسیه، جمهوری چک، ایتالیا، لیتوانی و مجارستان نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. علاوه بر این 36 قسمت اول این مجموعه به زبان فرانسه دوبله شده که خوشبختانه مورد استقبال و رضایت شمار زیادی از فرانسه‌زبانان ساکن در سراسر دنیا قرار گرفته است.

موزه‌ای از مراحل ساخت مجموعه پلیس دریایی

جالب است بدانید شبکه تلویزیونی ZDF در یک اقدام جالب و بی‌نظیر برنامه‌ای را برای بازدید علاقه‌مندان از استودیوی ضبط و فیلمبرداری سکانس‌های داخلی مجموعه تلویزیونی پلیس دریایی در نظر گرفته است.

براساس این برنامه روزهای جمعه و شنبه در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و آگوست هر سال که مصادف با تعطیلات تابستانی است، علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 14 تا 18 بعدازظهر از این محل بازدید کنند و در صورت تعیین وقت قبلی، بازدید گروهی از این استودیو در دیگر روزهای هفته نیز امکان‌پذیر خواهد بود. در این مجموعه علاوه بر این که می‌توان از محل فیلمبرداری دیدن کرد، آخرین تصاویر مربوط به صحنه‌هایی از فیلم که در شبکه تلویزیونیZDF به نمایش درآمده است و همچنین صحنه‌های اصلی محل فیلمبرداری نیز در این استودیو وجود دارد که بازدید از آنها برای افرادی که از مخاطبان اصلی این مجموعه هستند بسیار جالب خواهد بود. همچنین قرار است در هریک از روزهای بازدید، یکی از هنرپیشه‌های اصلی این مجموعه نیز در محل حضور داشته باشد تا در صورت نیاز به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ دهد. استودیوی شماره یک از سال 1996 به عنوان محل اصلی تصویربرداری سکانس‌های داخلی پلیس دریایی در نظر گرفته شد و پس از آن با تغییر محل فیلمبرداری به استودیوی شماره 2 تصمیم گرفته شد این مکان با به نمایش گذاشتن تصاویری از پشت صحنه فیلمبرداری، لوازم و دکور صحنه نمایش، جدول زمان‌بندی شده تصویربرداری، عکس‌ها و تصاویری از مراحل ساخت فیلم و متن فیلمنامه به محلی برای بازدید علاقه‌مندان اختصاص یابد که همچنان این مکان به عنوان موزه‌ای از تاریخچه‌ تلویزیونی پلیس دریایی حفظ و نگهداری می‌شود.

اگرچه پلیس دریایی مضامین ساده‌ای از زندگی روزانه این گروه را به تصویر کشیده است، اما این مضامین به گونه‌ای روایت می‌شود که مخاطب را تا انتهای داستان با خود همراه می‌سازد. در حقیقت می‌توان گفت مجموعه پلیس ساحلی داستان زندگی پلیس نیروی دریایی و خدمه کشتی آلباتروس است که با استقرار در سواحل دریای بالتیک وظیفه حفاظت از این منطقه را به عهده دارند. کارآگاه هولگراهلر فرماندهی و سرپرستی این گروه 17 نفره از افسران پلیس و نیروهای پلیس مرزی فدرال را به عهده دارد. پس از اتحاد و ادغام نیروهای ارتش آلمان، پلیس فدرال مرزی، کنترل و محافظت از مناطق ساحلی این کشور در مجاورت دریای بالتیک را عهده‌دار شد. بعد از فسخ و از میان برداشته شدن محدودیت‌ها و قوانین منع تجارت دریایی، مسیرهای قاچاق کالا در آب‌های آزاد از کشورهای اروپای شرقی به سمت غرب، برای قاچاق اسلحه از تدارکات ارتش سرخ و قاچاق دارو و مواد مخدر از افغانستان بسرعت گسترش یافت و به این ترتیب عده زیادی از افراد سودجو به امید یافتن راهی برای بهبود سطح زندگی خود به زنجیره‌های قاچاق دارو در غرب اروپا پیوستند.

این در حالی است که سواحل زیبا و دیدنی این مناطق شمار زیادی از گردشگران را به سفر به سواحل اروپا تشویق کرده است و با توجه به اهمیت این موضوع، مسوولیت پلیس دریایی بیش از پیش افزایش می‌یابد که در نتیجه محدودیت‌هایی را در زندگی شخصی آنها به وجود می‌آورد. در مجموعه تلویزیونی پلیس دریایی می‌توانیم از نزدیک مشکلات این گروه از افراد در زندگی روزمره آنها را لمس کنیم.

سهیل امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها