بررسی آیین مسافرت در تابستان

فصل‌ داغ‌ سفر

با شروع تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان و گرم شدن هوا، مسافرت‌های تابستانی نیز آغاز می‌شود. شاید بهترین خاطرات ما از مسافرت‌های تابستانی باشد که با خانواده خود رفته‌ایم. این نوشتار به مسافران تابستانی با ارائه شیوه های سفر رفتن، روش‌های بیشتر لذت بردن از سفر را تاکید می‌کند.
کد خبر: ۲۵۹۹۱۵

کجا بروید؟

معمولا در تابستان بهتر است به مناطق خنک و کوهستانی سفر کنید تا گرمای این فصل شما را آزار ندهد. به دلیل گرمی هوا و لذت شنا در دریا، سفر به شهر‌های ساحلی نیز رونق می‌گیرد.

معمولا طبیعت در سفر حرف اول را می‌زند و این طبیعت هر منطقه است که ما را به سوی خود می‌کشد و با مطالعه و پرس و جو می‌توانیم برای هدفی که از سفر داریم بهترین مقصد را انتخاب کنیم. برای انتخاب مقصد سفر خود با توجه به فصلی که در آن هستیم تصمیم بگیرید و بکوشید هر منطقه‌ای را در زیباترین فصلش ببینید.

در این میان مسافرت‌های کم‌هزینه با مدت کمتر و مسافت کوتاه نیز می‌تواند بسیار لذتبخش باشد. در نزدیکی هر جایی که زندگی می‌کنید حتما منطقه‌ای وجود دارد که شما می‌توانید برای یک سفر کوتاه به آنجا بروید؛ مانند جنگل‌ها، چشمه‌های آب گرم، رودخانه‌ها، دل کوه‌ها و شهر‌ها و روستاهای دیدنی نزدیک به محل سکونتتان. به هر حال به تناسب زمان، هزینه و هدفی که می‌خواهید برای سفر خود بگذارید با یک انتخاب درست می‌توانید بیشترین لذت را از سفرتان ببرید.

مجهز بروید

هر کجا که می‌خواهید سفر کنید این وسایل و امکانات را به همراه داشته باشید:

1- کمک‌های اولیه شامل پماد سوختگی، پماد مخصوص گزیدگی حشرات، ضدعفونی‌کننده و وسایل پانسمان.

2- وسایل محافظت در برابر آفتاب که شامل عینک آفتابی برای مراقبت از چشم، کرم ضدآفتاب و کلاه برای مراقبت از پوست و در صورت امکان سایبان برای زمانی که قرار است مدت طولانی در فضای باز و زیر آفتاب بمانید.

3- آب آشامیدنی و خوراکی. توجه داشته باشید حتما وسیله‌ای که آب را خنک نگه می‌دارد به همراه داشته باشید تا همیشه آب آشامیدنی بهداشتی و خنک در اختیارتان باشد و در سفر از خوراکی‌هایی استفاده کنید که احتمال خراب شدنشان در گرما کم باشد و ماندگاری طولانی داشته باشد.

4- تجهیزات ماشین اعم از لاستیک زاپاس، جعبه ابزار، علامت خطر، مدارک ماشین، وسایل ایمنی مثل کپسول آتش‌نشانی و قفل فرمان و طناب.

5- لباس مناسب برای فصل تابستان، لباس‌هایی با رنگ روشن و نخی و خنک و حتی‌الامکان آستین بلند برای محافظت از آفتاب و حشرات. برای بچه‌ها نیز لباسی که در عین خنک بودن بدن آنها را بپوشاند تا در برابر زمین خوردن و گزیدگی حشرات در امان باشند.

6- اگر قصد دارید شب را در چادر بگذرانید حتما رختخواب مناسب با خود به همراه داشته باشید و از نبود حشرات و حیوانات در چادر خود مطمئن شوید و چادرتان را در جایی مطمئن برپا کنید. از امنیت منطقه اطمینان حاصل کنید و ترجیحا در جاهای خلوت چادر نزنید و از مکان‌هایی که مخصوص این کار است، استفاده کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. اگر در دل طبیعت هستید، بالای تپه‌ها و قله‌ها محل ناامنی برای برپایی چادر هستند، چراکه در برابر بادهای شدید و رعد و برق آسیب‌پذیرند، بهترین مکان جایی نزدیک رودخانه (وجود آب برای شستشو و...) و کمی بالاتر از سطح رودخانه که خطر سیل و آب‌گرفتگی نداشته باشد و جایی که با منابع طبیعی مثل درختان احاطه شده باشد تا در مقابل بادهای شدید در امان باشید. در برپا کردن آتش نیز احتیاط کنید. ابتدا جهت باد را در نظر بگیرید و مکانی را انتخاب کنید که به وسایلتان نزدیک و برای محیط اطرافتان نیز خطرناک نباشد و حتما از منقل برای درست کردن آتش استفاده کنید یا حداقل دور آتشتان از سنگ‌چین استفاده کنید تا آتش به مناطق مجاور سرایت نکند.

7- اگر بچه‌دار هستید به تناسب سن کودک خود وسایل مربوط به او را به همراه داشته باشید و اگر بچه شما شیرخوار است در نگهداری شیر دقت کنید، چراکه براحتی در گرما فاسد خواهد شد.

احتیاط کنید

احتیاط در همه جا شرط عقل است، پس وقتی به سفر می‌روید فکر نکنید که باید به همه چیز استراحت بدهید و احتیاط را کنار بگذارید و فقط به راحتی خود فکر کنید، چراکه یک بی‌احتیاطی ممکن است کل سفر شما را از بین ببرد. زمینه‌هایی که باید در آن احتیاط کنید به این شرح است:

1- تبهکاران و خلافکاران: در سفر مراقب اموال و پول خود باشید، چراکه افراد سوءاستفاده‌گر همیشه در کمین‌اند. اگر در شب سفر می‌کنید حتی‌الامکان در جاهای خلوت و گردنه‌ها توقف نکنید و برای کارهای ضروری به جاهای پرتردد و مطمئن بروید. اگر از ماشین پیاده می‌شوید از قفل بودن درها مطمئن شوید. مراقب بچه‌ها باشید و نکات ایمنی را به آنها گوشزد کنید، مثل این که با غریبه‌ها حرف نزنند و از کسی خوراکی نگیرند. حواستان به وسایل و فرزندان خود باشد و آنها را به حال خود نگذارید. از هر جا که می‌خواهید بروید مطمئن شوید چیزی را جا نگذاشته‌اید.

2- رانندگی و ایمنی وسیله نقلیه: برخلاف همه که در سفر فکر می‌کنند باید تندتر و باسرعت‌ برانند، باید بدانید اگر می‌خواهید لذت ببرید، به چند دلیل آرام و مطمئن برانید.

اولا شما به سفر می‌روید تا از طبیعت لذت ببرید و نیمی از این طبیعت در راه سفر شما وجود دارد و اگر تند برانید نه شما و نه همراهانتان از این طبیعت لذت نخواهند برد. دلیل دوم، ایمنی جان شماست. شما مسوول جان همراهان خود در سفر هستید و اگر لحظه‌ای به این مساله بیندیشید متوجه می‌شوید با یک لحظه غفلت، جان چندین نفر را به خطر خواهید انداخت.

دلیل سوم، مسافران دیگری هستند که در راه ممکن است با بی‌احتیاطی و سرعت زیاد خود، جان آنها را به خطر بیندازید. ممکن است شما باعث تصادف ماشین‌های دیگر شوید. پس آرام برانید و به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید. راجع به ایمنی وسیله نقلیه خود نیز اطمینان حاصل کنید و پیش از سفر وسیله نقلیه خود را معاینه فنی ببرید تا از آماده بودن آن برای سفر مطمئن شوید.

3- بهداشت یک امر واجب در سفر است. مراقب گرمازدگی باشید، زیاد زیر آفتاب و گرما نمانید، بخصوص پس از خوردن غذا. لباس مناسب بپوشید. زیاد آب بنوشید و هرگاه احساس گرمای زیاد کردید به نحوی خود را خنک کنید و به سایه بروید. یکی از راه‌های خنک کردن، خیس کردن یک دستمال نخی و گذاشتن آن روی صورت است.

حواستان به غذایی که می‌خورید باشد. به دلیل گرمای تابستان غذا زود خراب می‌شود و خوردن آن باعث مسمومیت غذایی می‌شود. اگر می‌خواهید بیرون از خانه غذا بخورید از جایی مطمئن غذا تهیه کنید و از سفارش دادن غذاهایی که در آن تخم‌مرغ است مثل سالاد الویه یا غذاهایی که امکان دارد آن را چندین بار گرم و سرد کرد مثل خورش جلوگیری کنید و از سالادهای فصل و... رستوران‌ها حتی‌الامکان استفاده نکنید، چراکه مطمئن نیستید سبزیجات آن (اعم از کاهو، کلم، خیار، گوجه و هویج) را بخوبی شسته‌اند یا نه و ترجیحا از ماست‌های بسته‌بندی شده همراه غذا استفاده کنید.

اگر می‌خواهید در خانه غذا بخورید از سلامت مواد مطمئن شوید و حتما به طور کامل و با دقت غذا بپزید، مثلا اگر می‌خواهید کباب درست کنید پس از اطمینان از سلامت گوشتی که تهیه کرده‌اید از پخته شدن کامل آن و به اصطلاح مغز پخت شدن آن اطمینان حاصل کنید. از خوردن تخم‌مرغ نیم‌پز (عسلی) بپرهیزید. سعی کنید به اندازه‌ای غذا بپزید که اضافه نیاید، اما اگر خواستید در وعده بعدی غذا را دوباره استفاده کنید حتما آن را در یخچال نگه دارید و برای گرم کردن آن را باید حد اقل تا دمای 74 درجه سانتی‌گراد و به طور یکنواخت (طوری که همه جای غذا گرم شود) گرما دهید و از خوردن غذایی که تا 3 روز حتی در یخچال مانده خودداری کنید.

وقتی به سفر می‌روید فکر نکنید که باید به همه چیز استراحت بدهید و احتیاط را کنار بگذارید و فقط به راحتی خود فکر کنید چراکه یک بی‌احتیاطی ممکن است کل سفر شما را از بین ببرد

از خوردن غذاهای محلی که از سلامت آنها مطمئن نیستید، بپرهیزید و از نوشیدن شیر تازه دوشیده شده دام‌ها یا ماست محلی خودداری کنید، چراکه ممکن است میکروب‌هایی مثل تب مالت و... به همراه داشته باشند. اگر می‌خواهید غذاهای محلی منطقه‌ای را بخورید، از بومی‌ها نشانی یک رستوران تمیز و بهداشتی محلی را بپرسید، چراکه آنها به منطقه خود اشراف بیشتری دارند و برای این که مطمئن شوید، می‌توانید از چند نفر سوال کنید. یادتان باشد افراد هر منطقه به نوع خوراک و آب و هوای آن منطقه عادت کرده‌اند و ممکن است اگر شما نیز بخواهید از همان غذا استفاده کنید، دچار مشکل شوید. اگر با رستورانی متخلف و غیر بهداشتی روبه‌رو شدید حتما به ماموران بهداشت آن منطقه گزارش دهید تا به همسفران خود کمک کرده باشید.

هر چه در سفر‌های تابستانی سبک‌تر غذا بخورید بیشتر سالم می‌مانید. از غذاهایی مثل نان و پنیر و خیار و گوجه یا آب و دوغ و خیار در سفر غافل نشوید، چراکه سالم‌ترین غذا‌ها و لذتبخش‌ترین غذاها همین‌ها هستند، بخصوص در تابستان که هرچه غذای پرکالری‌تر و چرب‌تری بخورید، گرما بیشتر اذیتتان می‌کند و احتمال مسمومیت بیشتر می‌شود.

مراقب آب آشامیدنی خود باشید. از هر جایی آب ننوشید و آب سالم زیاد بنوشید، چون در گرما با نوشیدن، آب از دست رفته توسط تعریق را به بدنتان برمی‌گرداند و به سلامت شما کمک شایانی می‌کند. دقت کنید که برای سالم شدن آبی که به آن مشکوک هستید جوشاندن آب به مدت 5 دقیقه و استفاده از قرص‌های هالوژن که مخصوص ضدعفونی کردن آب هستند می‌تواند به شما کمک کند، اما باز مطمئن‌ترین راه تهیه آب معدنی و بهداشتی است. اگر خواستید برای خنک شدن آب آشامیدنی خود از یخ استفاده کنید حتما یخ را از جاهای مطمئن و بهداشتی بخرید و بکوشید آب خنک تهیه کنید تا مجبور به تهیه یخ غیربهداشتی نشوید.

از سمی نبودن میوه‌ها و سبزیجات و قارچ‌های وحشی که پیدا می‌کنید مطمئن شوید و از آنها نخورید؛ چراکه بعضی از گیاهان سمی بسیار خطرناک و مهلک‌اند. از چیدن و نشسته خوردن میوه‌ها از درخت‌ها هم خودداری کنید، چراکه بیشتر باغ‌های میوه سمپاشی می‌شوند و این سم جز با شستن از بین نخواهد رفت و راه رفتن حشرات و خزنده‌هایی مثل حلزون و زالو و مگس هم روی میوه‌ها باعث ایجاد میکروب می‌شوند. بهترین میوه‌ها برای مصرف در مسافرت آنهایی هستند که پوستشان کنده می‌شود مثل موز و پرتقال و هندوانه که به رفع تشنگی نیز کمک می‌کند.

اگر جایی می‌روید که رودخانه یا دریا وجود دارد و می‌خواهید آب تنی کنید اول از همه به علامت‌های هشداردهنده دقت کنید. به هیچ وجه در سدها و رودخانه‌های خروشان شنا نکنید، چرا که ماهر ترین شناگرها نیز ممکن است غرق شوند. حتما در مکان‌هایی که برای شنا در نظر گرفته شده‌اند، آب‌تنی کنید و به هشدارهای نجات غریق دقت کنید. اگر فرزندانتان لب ساحل دریا یا رودخانه مشغول بازی هستند حتما به آنها هشدارهای لازم را بدهید و خودتان نیز مراقب آنها باشید.

مساله آخر، حیوانات‌اند. در هر منطقه‌ای که می‌روید از قبل اطلاعات زیست‌محیطی آن را به دست بیاورید. بعضی مناطق دارای حیوانات یا حشرات خاصی هستند که باید راه مقابله با آنها را بلد باشید تا خطری شما را تهدید نکند. چه بسا حیواناتی که به چشم شما بی‌آزارند، اما گزنده خطرناکی هستند یا چه بسیار حیوانات بی‌آزاری که شکل ترسناکی دارند. هرچه بیشتر راجع به محیط زیست محلی که می‌خواهید بروید اطلاعات بیشتری داشته باشید، در طبیعت ایمن‌تر سفر می‌کنید. اگر در جنگل‌ها یا کوه‌ها چادر می‌زنید مراقب حیوانات درنده و خزنده باشید.

4-‌ خرید: در خرید کردن از مناطقی که نمی‌شناسید بسیار دقت کنید. اول از همه در خرید خوراکی به سمت خوراکی‌های استاندارد و تاریخ دار بروید. از خرید خوراکی‌هایی که به صورت باز به فروش می‌رسند یا مارک ناشناسی دارند، بپرهیزید. دوم، در خرید سوغاتی دقت کنید تا جنس‌های قلابی و بی‌کیفیت نخرید. از خرید وسایل برقی حتی با کمترین قیمت بخصوص از دستفروش‌ها خودداری کنید، چرا که در صورت خراب بودن امکان بازگشت و تعویض کم است و احتمال دارد متضرر شوید. برای خرید سوغاتی به سراغ جنس‌هایی بروید که مخصوص آن منطقه باشند. صنایع دستی منطقه و خوراکی‌های قابل نگهداری از بهترین سوغاتی‌ها هستند. یادتان باشد برای خرید کردن اول از قیمت مطمئن شوید و بعد خرید کنید.

در کل احتیاط همه جانبه در سفر می‌تواند به بهتر بودن اوقات شما در آن کمک کند و از اتفاقات بد احتمالی جلوگیری کند تا سفرتان را خاطراتی خوش فرا گیرد.

فرهنگ مسافرت

اصولا در زندگی، هر فعالیت اجتماعی که ما انجام می‌دهیم دارای فرهنگ خاص خود است. سفر نیز فرهنگی دارد که با رعایت کردن آن می‌توانید هم خود را از سفرتان راضی کنید و هم میزبانتان را. بر این اساس ما فرهنگ سفر را احترام به چند چیز تعریف می‌کنیم که در ادامه می‌آید.

1-‌ احترام به منطقه: وقتی مسافری به شهر شما می‌آید مسلما دوست ندارید به محل زندگی شما آسیب بزند و از خود تنها خرابی به جا بگذارد. پس مراقب منطقه‌ای که به آن سفر کردید باشید. خانه‌ها و بناهای تاریخی به دست مسافران امانت است و در آینده دوباره شما و فرزندانتان می‌خواهید از آن دیدن کنید. به تجهیزاتی که در اختیار شماست مثل شیرآلات و دستشویی‌ها و مکان‌هایی که در پارک‌ها مثل آلاچیق‌ها برای شما در نظر گرفته شده آسیب نرسانید. تجهیزات بازی و ورزش و منقل‌های آتش برای درست کردن کباب و... امکاناتی است که شما باید در عین استفاده صحیح از آنها مراقبت کنید تا بتوانید در آینده دوباره از آن بهره کافی ببرید.

2-‌ احترام به قومیت‌ها و مردم محلی: هر منطقه‌ای در کشور ما دارای آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود است. شما به عنوان شخصی که از خارج از این منطقه به آن سفر کرده‌اید، به عنوان غریبه شناخته می‌شوید و موظفید به فرهنگ آن منطقه احترام بگذارید. تمام مناطق کشور مردمانی مهماندوست و مهمان نواز دارد، اما اگر شما بخواهید فرهنگ آن منطقه را نادیده بگیرید و یا از آن بدتر به سخره بگیرید، ناخودآگاه مردم آن منطقه نیز در برابر شما حالتی دفاعی گرفته و از حضور شما در آن منطقه استقبال نمی‌کنند.

3-‌ احترام به طبیعت: بر هیچکس پوشیده نیست که طبیعت در برابر انسان بسیار آسیب‌پذیر و ضعیف است و اگر انسان این موجود دوپا مراقب طبیعت نباشد طولی نمی‌کشد که زمین را سراسر خشکی دربر می‌گیرد و نشانی از گیاهان و حیوانات گوناگون نمی‌ماند. شما باید از چند نوع آلودگی در طبیعت بپرهیزید. اول آلودگی محیطی که اعم از آشغال ریختن یا ایجاد آلودگی هواست. از درست بودن وسیله نقلیه خود مطمئن شوید تا هوا را آلوده نکنید. آشغال خود را در طبیعت نریزید.

گاهی مردم فکر می‌کنند آشغال میوه را به دلیل این‌که تجزیه پذیرند می‌توانند در طبیعت رها کنند، اما بر خلاف چنین اندیشه غلطی، این آشغال‌ها تا تجزیه شدن موجب ایجاد ترشیدگی، انواع کپک‌ها، ایجاد بوی نامطبوع و جمع کردن حشرات موذی در طبیعت می‌شوند و چهره طبیعت را نیز زشت می‌کنند و آلودگی دیداری نیز درست می‌کنند. از ریختن آشغال در رودخانه‌ها و دریاها بپرهیزید و آشغال‌های خود را درون طبیعت نریزید تا از طبیعت لذت کافی ببرید و از آلودگی‌ها دور باشید. دومین آلودگی، آلودگی صوتی است. هر منطقه دارای محیط زیستی مخصوص به خود است. با ایجاد آلودگی صوتی، شما به این محیط زیست ضربه می‌زنید و باعث فراری دادن یا عصبانی شدن و ترسیدن حیوانات آن منطقه می‌شوید.

در ضمن اگر لحظه‌ای صدای ضبط ماشین‌تان را که درهایش را باز گذاشته‌اید و صدای آن را تا آخر زیاد کرده‌اید، قطع کنید و به صدای طبیعت گوش دهید متوجه می‌شوید خود را از چه موسیقی دلنشینی محروم کرده‌اید. پس وقتی به دل طبیعت می‌روید بگذارید طبیعت شما را احاطه کند نه شما طبیعت را. مساله سوم، احترام به حیوانات آن منطقه است. شما وظیفه دارید مراقب حیوانات باشید و به خودشان و محیط زندگیشان آسیبی وارد نکنید. از شکار کردن حیوانات جدا خودداری کنید و لانه‌های آنها را خراب نکنید و به فرزندانتان هم آموزش دهید که از حیوانات مواظبت کنند.

4-‌ احترام و کمک به مسافران دیگر: اگر مسافری به کمک شما احتیاج دارد به او کمک کنید تا خودتان نیز هنگام مشکل یاری شوید. اگر دسته جمعی به مسافرت می‌روید مراعات همسفرهای خود را بکنید تا به همه خوش بگذرد. در کارها تقسیم کار داشته باشید تا به یک یا چند نفر فشار نیاید و تنها به فکر خوش گذشتن و راحتی خودتان نباشید. اگر جایی مجبورید که منتظر نوبت خود شوید حقوق دیگران را رعایت کنید.

5-‌ احترام به قانون: بعضی‌ها فکر می‌کنند چون به سفر می‌آیند تا استراحت کنند می‌توانند برای راحتی خود قوانین را هم زیر پا بگذارند. اولا ممکن است در مکانی که سفر می‌روید قوانینی باشد که شما ندانید، مثل قوانین زیست‌محیطی که اول از همه باید با آنها آشنا شوید و بعد آنها را رعایت کنید.

ثانیا تمام قوانینی را که در منطقه خود و در زندگی خود رعایت می‌کنید در سفر نیز رعایت کنید، بخصوص قوانین راهنمایی و رانندگی و قوانینی که برای ایمنی جان شماست. شنا کردن ممنوع یا اعلام خطر‌های دیگر را جدی بگیرید.

بکوشید در سفر گذشت کردن را بیاموزید. گذشت در برابر طبیعت، گذشت در برابر همسفرانتان و گذشت در برابر بچه‌ها. وقتی از سفر برمی‌گردید باید با خودتان دستاوردهای روحی زیادی آورده باشید. سفر باید به شما آرامش دهد و جسمتان را نیز تاحدی ورزیده‌تر کند. به بچه‌های خود نیز آموزش‌های لازم را بدهید و آنها را با دانستنی‌های سفر آشنا کنید.

بکوشید وقتی به منطقه‌ای سفر می‌کنید از تمام جاذبه‌های آن استفاده کنید و نکات تاریخی و فرهنگی آن منطقه را بیاموزید و به اطلاعات خود و فرزندانتان بیفزایید. یادتان باشد برای این‌که در سفر پخته شوید باید بکوشید و صرفا با رفتن به سفر و بازگشتن ممکن است هیچ چیز به شما اضافه نشود. پس دقت کنید که از سفرتان بهره کافی ببرید.

حدیث میرزایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها