سرزمین زیبای لرستان از هزاران سال پیش محل سکونت مردمی بوده که بتدریج مراحل تکامل زیستی و فرهنگی خود را پشت سر گذارده اند ؛ اما در کنار این تحولات
کد خبر: ۲۵۵۸۸
، همچنان نمادهای زندگی زیبای مردم لرستان که در مراکز دیدنی و تاریخی و لباس آنها تبلور یافته با کمترین تغییرات باقی مانده اند. لباسهای محلی مردم لرستان از جمله جلوه های ویژه محلی این سرزمین خوش آب و هوا و زیبا هستند، که یکی از جذابیت های قابل توجه گردشگری استان نیز به شمار می آیند. نگاهی به لباس مردمان لر نشان می دهد که این لباسها چگونه مطابق با شرایط زیستی آنها تهیه و پوشیده می شده اند. لباس مردان عشایر شامل شال ، ستره ، کلاه نمدی ، کپنک و گیوه می شوند. البته در بعضی از نقاط مانند ازنا و الیگودرز، چوخا و شلوار و بید نیز پوشیده می شوند؛ اما هر یک از پوشاکی که نام برده شد، کاربرد ویژه ای به شرح ذیل دارند:
شال : پارچه بلند سفیدی از جنس چلوار است که چند دور به کمر می پیچانند و در مواقع ضروری از آن استفاده می کنند. در قدیم در زمان جنگ نیز زخمها را با آن می بستند.
ستره : قبای مخصوصی است که در بعضی مواقع رسمی از آن استفاده می شود و از قدیمی ترین نوع پوشاک ایرانیان است.
کلاه نمدی : کلاه مدور بدون لبه ای است که از نمد ساخته می شود.
کپنک (یا فرجی) : یک نوع قبای پشمی محکمی است که معمولا لباس مردمی چوپانان محسوب می شود و در مواقع جنگ از آن به عنوان لباس رزم استفاده می شود ؛ زیرا ترکیب بسیار فشرده ای در ساخت آن به کار رفته است.
گیوه : نوعی کفش دست ساخت محلی است که زیره آن چرم و لاستیک ضخیمی و محکمی است که رویه آن به وسیله نخ تابیده شده ، بافته می شود.
چوخا : در منطقه ازنا و الیگودرز از چوخا نیز استفاده می شود که یک نوع قبای زیبا و موقر است . لباس زنان عشایر نیز شامل پیراهن ، کلنجه ، تره و گل و نی و گیوه می شود.
پیراهن : پیراهن زنان لر آزاد، بلند و بدون یقه است .
کلنجه : جلیقه یراق دوزی شده ای است که در بسیاری موارد رویه جلوی آن را سکه دوزی و تزیین می کنند.
تره و گل و نی : تره ، پارچه ابریشمین مخصوصی است که زنان لر به سر می بندند و به لری آن را «ساوه» می گویند. تره را در حالت عادی می بندند و برای شرکت در مراسم جشن و سور، نوعی از آن را به نام «گل و نی» که رنگین است ، روی تره می بندند. این لباسها، در کنار صنایع دستی دیگر مانند قالی ، گلیم ، چیت و جاجیم از سوغاتی های استان لرستان به شمار می آیند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها