داستان صعود - 8

جام جهانی 90 ایتالیا

23- 10/3/68، ورزشگاه آزادی تهران، تماشاگر: 55 هزار نفر ایران 3 (فرشاد پیوس 33 و 64 و محسن گروسی 42)‌ تایلند صفر
کد خبر: ۲۵۱۲۱۳

ایران: احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه، مجتبی محرمی، نادر محمدخانی، رضا حسن‌زاده، مرحوم سیروس قایقران (کاپیتان)‌، مجید نامجومطلق، سیدعلی افتخاری (68 محمدحسن انصاری‌فر)‌، محسن گروسی (62 محسن عاشوری)‌، فرشاد پیوس و کریم باوی.

پس  از 2 پیروزی ضعیف مقابل تیم ملی بنگلادش، ‌مسوولان وقت فدراسیون فوتبال ایران مهدی مناجاتی را به عنوان  سرمربی تیم ایران انتخاب کردند تا اولین حضور مناجاتی با تیم ایران مقابل تایلند در ورزشگاه آزادی رقم بخورد. با بهبود مصدومیت فرشاد پیوس، بار دیگر او همراه کریم باوی در پیشانی خط حمله تیم ملی جای گرفت و موفق شد در دقیقه 33 روی پاس افتخاری گل اول تیم ایران به ثمر  برساند. 9 دقیقه بعد یک همکاری تیمی و ارسال دقیق مطلق،  گل دوم ایران توسط گروسی وارد دروازه تایلند شد.  با شروع نیمه دوم، مصدومیت گروسی و ورود عاشوری  تبدیل به یک توفیق اجباری برای ایران شد، چرا  که عاشوری 2 دقیقه پس از ورود به میدان پاس گل سوم را به پیوس داد تا با از دست رفتن چند بخت گلزنی دیگر، تیم ایران در نهایت با پیروزی 3 بر صفر و با 4 برد متوالی برای مصاف سرنوشت‌ساز با چین آماده شود.

24- 25/4/68 ورزشگاه شن‌یانگ‌ پین،تماشاگر: 25 هزار نفر
چین 2 (لیوهای گوانگ 73 و ون‌ژیائو ژانگ 87)
ایران صفر


ایران: احمدرضا عابدزاده، محمد خاکپور، رضا حسن‌زاده، مهدی فنونی‌زاده، محمد تقوی، سیدعلی افتخاری، مجید نامجومطلق، سیدمهدی ابطحی، فرشاد پیوس (کاپیتان) (83 محمدحسن انصاری‌فر)، کریم باوی (81 محسن گروسی) و مرتضی کرمانی‌مقام.

در حالی که قرار بود این مسابقه در خردادماه برگزار شود باتوجه به ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینیره و عزای عمومی در ایران، این مسابقه با یک ماه تاخیر برگزار شد. از طرف دیگر مشکلات پیش‌آمده در اردوی خارج از کشور تیم ایران، در فاصله 3 روز پیش از این مسابقه ناگهان 4 بازیکن اصلی تیم ملی یعنی نادر محمدخانی، مرتضی فنونی‌زاده، مجتبی محرمی و مرحوم سیروس قایقران از حضور در تیم محروم شدند تا ایران بناچار و با ترکیبی دگرگون‌شده و ناهماهنگ بخصوص در خط دفاعی به مصاف چین برود. ایران به‌رغم این مشکلات بازی خوبی مقابل چین به نمایش گذاشت و حتی در نیمه نخست توسط مرتضی کرمانی‌مقام تیر دروازه چین را به لرزه درآورد، ولی ضعف دفاعی ایران کار دست این تیم داد تا با 2 گل پیاپی چینی‌ها، کار تیم‌ ایران برای صعود به مرحله بعدی با سختی و دشواری‌های زیاد روبه‌رو شود.

25- 1/5/68، ورزشگاه آزادی تهران، تماشاگر: 90 هزار نفر
ایران 3 (محسن گروسی 14، سیدعلی افتخاری 16 و فرشاد پیوس 53)
چین 2 (چائومای 64، مالین 66  پنالتی)


ایران: احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه (24 مرحوم فریبرز مرادی)، محمدحسن انصاری‌فر، رضا حسن‌زاده، مهدی فنونی‌زاده، سیدعلی افتخاری، مجید نامجومطلق، سیدمهدی ابطحی، مرتضی کرمانی‌مقام، محسن گروسی (82 کریم باوی) و فرشاد پیوس (کاپیتان).

تیم ایران در حالی گام به این میدان گذاشت که نیاز داشت حریف را حتما با تقاضای گل بالا شکست دهد تا چینی‌ها برای بازی آخر با تایلند خیال آسوده‌ای نداشته باشند.

با بهبود مصدومیت جواد زرینچه او بار دیگر به ترکیب اصلی برگشت و تیم ملی با ارائه یک نمایش صددرصد تهاجمی حریف را با حرکات زرینچه از راست و انصاری‌فر از چپ عقب راند و در همان دقیقه 14 روی شوت محکم انصاری‌فر و حرکت گروسی که باعث تغییر مسیر توپ شد به گل اول خود رسید. 2 دقیقه بعد با ضربه ایستگاهی زیبا و غیرقابل مهار افتخاری دومین گل به ثمر رسید تا امید به اردوی ایران برگردد. تشدید مصدومیت زرینچه باعث شد تا مرحوم فریبرز مرادی جانشین او شود، اما ادامه حملات ایران به جایی نرسید. با شروع نیمه دوم باز هم تیم ایران رو به جلو حرکت کرد و در دقیقه 53 فرشاد پیوس روی سانتر عالی کرمانی با ضربه سری دقیق، گل سوم را وارد دروازه چینی‌ها کرد. ایران در موقعیت جالبی قرار داشت، ولی با افت بدنی بازیکنان پس از یک ساعت بازی توفانی چین به مرور پیش کشید و ابتدا در دقیقه 64 روی یک ضربه کرنر و ضربه سر چائومای و 2دقیقه بعد با پنالتی مالین فاصله به حداقل رسید. تمام تلاش دو تیم تا پایان بازی تغییری در نتیجه حاصل نکرد و در نهایت چینی‌ها با پیروزی 2 بر صفر در بازی آخر خود مقابل تایلند از ایران پیشی گرفتند و به مرحله بعدی صعود کردند تا اولین تلاش ایران برای راهیابی به جام‌جهانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نافرجام بماند.

آرش رستم‌نمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها