دنیای متفاوت دختر ها و پسر ها

مرز بین آبی و صورتی

کد خبر: ۲۴۹۱۷۰

تفاوت دختر و پسر

دختر‌ها ظریف و شکننده‌اند، اما پسرها قوی‌اند. دخترها باید کار خانه یاد بگیرند، اما پسرها باید به کارهای مکانیکی و الکتریکی و... وارد شوند. دخترها باید به زیبایی خود برسند، اما پسرها باید به قدرت بدنی خود فکر کنند. دخترها باید با عروسک بازی کنند، اما پسرها با ماشین و آچار و پیچ‌گوشتی. اینها تمام باورهای غلطی است که از زمان‌های قدیم وجود داشته و متاسفانه با عوض شدن فرهنگ جامعه هنوز در عمق افکار جامعه این باورها وجود دارد.

جدا از تفاوت‌هایی که در فرهنگ‌های مختلف برای دختر‌ها و پسرها قائلند سراغ تفاوت‌های علمی این دو جنس با هم می‌رویم. بر اساس تحقیقات انجام شده اولین تفاوت در دختر و پسر کروموزومY در پسرهاست که این کروموزوم آنها را در موقع تولد آسیب‌پذیرتر از دخترها می‌کند و معمولا مرگ و میر در نوزادان پسر بیشتر از نوزادان دختر است. از لحظه تشکیل نطفه تا پایان مرگ، رشد و تحول در زن و مرد متفاوت است. در دوره درون رحمی، جنین پسر خیلی سریع‌تر از جنین دختر رشد می‌کند. قد و وزن جنین‌های پسر نیز از جنین‌های دختر بیشتر است، اما میزان چربی بدن دختران از همان دوره جنینی بیشتر از پسران است. پس از تولد نیز تفاوت‌هایی میان 2 جنس مشاهده می‌شود. برای مثال، از تولد تا 2 سالگی، از نظر قد، وزن و اندازه دور سر، تفاوت‌هایی میان دختر و پسر وجود دارد. تشکیل دندان در دخترها زودتر از پسرها صورت می‌گیرد. دختر بچه‌ها زودتر از پسر بچه‌ها می‌نشینند، می‌خزند و راه می‌روند. دخترها از پسرها زودتر سخن می‌گویند. تفاوت‌های پسران و دختران در سنین بالاتر بیشتر می‌شود. برای مثال، میانگین قد دختران از 6 سالگی تا دوره بلوغ، معمولاً کمتر از پسران است، اما در سن بلوغ، دختران جلوتر از پسران هستند و پس از بلوغ، مجدداً پسران از این نظر بر دختران برتری دارند. از سنین پایین تا دوره بلوغ، پسران سنگین وزن‌ترند، اما در سنین بلوغ، به دلیل زودرسی بلوغ در دختران، وزن آنها بیشتر می‌شود و پس از بلوغ دوباره پسران برتری دارند.

دختران از نظر ویژگی‌هایی مثل توجه به بازی‌ها و میزان همکاری، در تمام مراحل بالاتر از پسران هستند. نوع بازی های دو جنس نیز متفاوت است. دختر بچه‌ها تمایل به بازی با دختر بچه‌های کوچک‌تر از خود را دارند، اما پسر بچه‌ها تمایل به بازی با اسباب‌بازی؛ حتی نحوه شروع بازی نیز در آنها متفاوت است. دختر بچه‌ها معمولاً بازی را با محبت و دوستی و پسر بچه‌ها با پرخاشگری شروع می‌کنند. حتی میزان مرگ و میر نیز بین 2 جنس متفاوت است. میزان مرگ و میرمردان از زنان بیشتر است، زیرا جنس نر آسیب‌پذیرتر از جنس ماده می‌باشد. به همین دلیل، تعداد بیوه زنان بیشتر از تعداد بیوه مردان است. زنان در هوش کلامی و مردان در هوش عملی برتری دارند. بیشتر دختران در حد وسط قرار دارند، اما به طور معمول، بدترین و بهترین نمرات متعلق به پسرهاست. میزان عقب ماندگان ذهنی و افراد باهوش هم در میان پسران و مردان بمراتب بیشتر از دختران و زنان است.

به طور کلی، دختر و پسر از نظر حواس پنجگانه با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. حس شنوایی دخترها در همه دوران زندگی بهتر از پسرها است و شاید به همین دلیل، زنان بیشتر از مردان صحبت می‌کنند، یعنی زنان به محرک‌های شنوایی بهتر و بیشتر از مردان واکنش نشان می‌دهند.

نقش‌پذیری جنسی

نقش‌پذیری جنسی، یادگیری رفتار و عملکردهایی است که متناسب با جنسیت فرد است. کودکان از وقتی متوجه جنسیت خود می‌شوند شروع به الگوبرداری از والد هم جنس خود می‌کنند. دخترها از مادرها تقلید می‌کنند و پسرها از پدرها. در این بین نقش آموزش والدین به فرزند مهم است چرا که رفتار آنها تعیین‌کننده رفتار فرزندشان است. پس در ابتدا باید والدین روی رفتار خود دقیق باشند و از طرف دیگر این والدین هستند که برای کودک لباس و اسباب‌بازی می‌خرند و او را به سمت نقش‌های جنسی سوق می‌دهند. مثلا معمولا والدین از دختر خانواده می‌خواهند که در کارهای خانه کمک کند و از پسر خانواده در کارهای بیرون خانه و تعمیر وسایل و خرید کمک می‌گیرند. در فعالیت‌های مختلف معمولا پدر و پسر باهم هستند و دختر و مادر باهم. کودک فکر می‌کند تمام کارهایی که والد هم‌جنسش می‌کند در آینده ، وظیفه اوهمان است.

چیزی که مهم است این است که ما باید در فرزندمان رضایت از جنسی که دارد را ایجاد کنیم. مثلا اگر در خانه به پسرمان خیلی آزادی ‌دهیم و دخترمان را صرفا به این دلیل که دختر است محدود کنیم او همیشه آرزو می‌کند که‌ ای‌کاش پسر بود. اگر دخترتان را حمایت تام و کمال کنید و از پسرتان بخواهید بدون حمایت روی پای خودش بایستد تنها به این دلیل که پسر است او را از پسر بودنش پشیمان می‌کنید.

افراط و تفریط

برای این‌که بتوانید نقش خود را به عنوان والدین در نقش‌دهی جنسی به فرزندانتان خوب ایفا کنید باید از افراط و تفریط بپرهیزید. شما نباید افراط کنید، به این معنی که بین دختر و پسر بودن یک خط پررنگ بکشید و دختر و پسر را از فعالیت‌هایی که مربوط به جنس مخالفش است محروم کنید. مثلا اگر یک پسر بچه خواست غذا پختن را یاد بگیرد یا خیاطی را تجربه کند شما نباید جلوی او را بگیرید و به او بگویید اینها کار دخترهاست و بعکس اگر دختر شما خواست وسیله‌ای را تعمیر کند نباید او را مسخره کنید. تفریط هم به این معنی است که از دخترتان توقع نداشته باشید عین پسرها باشد و اگر از پس کار پسرانه‌ای برنیامد او را سرزنش نکنید و بعکس از پسرتان هم توقع این‌که مثل دختر‌ها رفتار کند را نداشته باشید. مقایسهکودکان با هم کار بسیار اشتباهی است و مقایسه دختر و پسر با هم در خانه، کاری بمراتب اشتباه‌تر است. شما باید توانایی‌های فرزندتان را تشویق کنید و بدانید هر کودکی با هر جنسی توانایی‌های مخصوص به خود را دارد. بهتر است به جای این‌که دنبال تلقین نقش خاصی به فرزندتان باشید به دنبال کشف استعدادها و علایق او باشید.

انسان متعادل انسانی است که بتواند از پس زندگی خود بر بیاید و جنسیت تنها بخشی از آن است. شما باید فرزندتان را مقاوم و دارای توانایی زندگی بار بیاورید و در این بین بنا به دختر یا پسر بودن آنها، نقش‌های رفتاری دختری پسری را به آنها آموزش دهید، منتها بدون تعصب و بی‌عدالتی و افراط و تفریط و همیشه به یاد داشته باشید که دختر و پسر به یک اندازه احتیاج به مراقبت، تربیت، هزینه، وقت و انرژی دارند پس خود را با جنسیت فرزندتان گول نزنید چرا که بعضی‌ها فکر می‌کنند مثلا اگر فرزندشان دختر است راحت‌ترند؛ چرا که بیشتر حرفشان را می‌پذیرد، در حالی که جامعه امروزه به اندازه‌ای برای دخترها خطرناک و پرچالش هست که دختران هم به آموزش‌های لازم برای وارد شدن به جامعه نیازمندند.

به هر حال شما به عنوان والدین کودک اول از همه او را انسانی خوب، بعد فردی مفید و بعد دختر یا پسر خوبی تربیت کنید؛ چرا که انسانیت و مفید بودن ربطی به جنسیت ندارد و شما می‌توانید بدون تاکید بر جنسیت فرزندتان نکات کلیدی زندگی را به او بیاموزید.

در نظر داشته باشید که در عین تمام این تربیت‌ها دختر باید یک دختر و پسر نیز باید یک پسر باشد، اما بهترین و ایده‌آل‌ترین والدین کسانی هستند که بتوانند رفتار کردن متعادل در موقعیت‌های مختلف را به فرزندانشان یاد دهند. مثلا اگر جایی نیاز بود که یک دختر مثل پسرها رفتار کند و قوی‌تر عمل کند باید بتواند و بعکس جایی که ممکن است یک پسر لطافت و احساس یک دختر را داشته باشد بتواند و در عین حال هویت خود را حفظ کند. بین دختر و پسر بودن مرز مشخصی وجود ندارد پس دنبال خط‌کشی بین رفتارهای فرزندانتان نگردید و در پی یاد دادن درست زیستن به آنها باشید. دختری که روحیات پسرانه دارد اگر وظایفش را خوب آموخته باشد، می‌تواند به همان اندازه مادر خوبی باشد که یک دختر با روحیه دخترانه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها