گزارش ویژه از علل حوادث رانندگی در سفرهای برون شهری

پرسه مرگ در جاده‌ها

نوروز هر سال با دغدغه‌ای بزرگ همراه است؛ تصادف و سوانح جاده‌ای. همین دغدغه است که مسوولان نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها و سازمان‌هایی را که وظیفه امداد و نجات را بر عهده دارند بر آن می‌دارد هر ساله حتی پیش از شروع ایام تعطیل برنامه‌های ویژه‌ای را به اجرا در آورند و از سویی رسانه‌ها برای هشدار و آموزش بسیج می‌شوند. علی‌رغم تمامی این تلاش‌ها جاده‌ها همچنان قربانی می‌گیرد و نوروز را برای بسیاری از خانواده‌ها به دوره سوگواری برای عزیزان از دست رفته تبدیل می‌کند. امسال هم مرگ در جاده‌های کشور ضیافتی برای خود بر پا کرده بود البته این ضیافت شوم کم رنگ‌تر از سال گذشته بود و آمارها نشان می‌دهد با وجود افزایش سفر تعداد قربانیان سوانح رانندگی به نسبت سال گذشته کاهش داشت.
کد خبر: ۲۴۴۵۵۰

از نگاه آمار

سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی میگوید: بررسی‌ها نشان از کاهش حوادث و تلفات رانندگی دارد.

وزیر بهداشت نیز به آمار روزهای نخستین سال استناد و خاطر نشان می‌کند: مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در 5 روز نخست نوروز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 16 درصد کاهش یافته است. کاهش مرگ و میر جاده‌ای درحالی صورت می‌گیرد که سفرهای نوروزی امسال در مقایسه با سال قبل 15 درصد افزایش داشته است.

بنا به آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی در تعطیلات نوروزی سال گذشته رقم مرگ‌های جاده‌ای به دو هزار و 14 نفر رسید که این میزان نسبت به سال قبل‌تر، 2/3 درصد رشد داشت ولی امسال با توجه به تلاش پلیس راه برای آموزش هر چه بهتر فرهنگ ترافیک این آمار کاهش یافت.

سرهنگ حسین علیشاهی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور آمار تلفات جاده‌ای تا نیمه اول نوروز را این طور تشریح می‌کند: از 25 اسفند تاکنون بر اثر حوادث رانندگی به طور میانگین روزانه 20 نفر کشته و 80 نفر مجروح شدند و در این مدت زمانی به طور میانگین هر روز در حدود چهار تا پنج هزار تصادف اتفاق افتاده که بیشتر آنها خسارتی بودند.

وی ادامه می‌دهد: بیشترین حوادث رانندگی در جاده‌های کم ترافیک و فرعی اتفاق افتاده است‌‌ و بیشترین علل وقوع حوادث جاده‌ای سرعت‌های غیرمطمئنه و غیرمجاز، ‌ انحراف به چپ‌های نابجا و عدم توجه به جلو از سوی راننده بوده است.

در همین حال رئیس ستاد عملیات بحران وزارت بهداشت روز جمعه 7 فروردین ماه را پرحادثه‌ترین روز می‌داند و می‌گوید: به علت بازگشایی ادارات و بازگشت مسافران نوروزی، آمار تصادفات طی این روز نسبت به روزهای آغازین تعطیلات بیشتر بود به گونه‌ای که در آن روز 19 حادثه مهم ترافیکی در کل کشور رخ داده که 30 کشته و 94 مصدوم بر جای گذاشت.

تصادف خونین

در میان تصادفات نوروزی یک حادثه بیش از دیگر حوادث تاسف‌انگیز و خبر ساز شد. در این حادثه که روز 8 فروردین ماه در همدان به وقوع پیوست 18 نفر از مسافران یک اتوبوس کشته و 20 تن مجروح شدند.

سردار محمد رویانیان، رئیس پلیس راهور ناجا در این باره می‌گوید: 49 درصد مرگ و میر تصادفات رانندگی در کشور را کامیون‌ها و اتوبوس‌ها تشکیل می‌دهند و باید شرکت‌های مقصر در تصادفات رانندگی تعطیل و رانندگان بی‌تفاوت، بی‌مسوولیت و بی‌صلاحیت به عنوان قاتل معرفی شوند. شرکت‌های تعاونی بار و مسافر باید مسوول عواقب و پیامدهای سهل‌انگاری رانندگان خود باشند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه برخی شرکت‌های بار و مسافر برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیستند و با بی‌مبالاتی خود جان مردم را در جاده‌های کشور به خطر می‌اندازند.

او جزییات این سانحه خونین را این طور توضیح می‌دهد: یک دستگاه اتوبوس متعلق به شرکت تعاونی 11 تهران کرمانشاه در مسیر خود با اشکال ترمز مواجه شد و راننده بدون توجه به اعتراض مسافران و درخواست اعزام یک اتوبوس سالم برای جابجایی مسافران، به حرکت خود ادامه داد و در سرازیری اسدآباد به سمت شهر اسدآباد ترمز اتوبوس به کلی خالی شد و موجب مرگ 18 تن و زخمی شدن 20 تن دیگر شد.

برخورد با متخلفان

در حالی که کارشناسان با جمع‌آوری علل وقوع تصادفات مرگبار همواره به شهروندان برای دقت در رانندگی هشدار می‌دهند هنوز برخی افراد به این توصیه‌ها بی‌توجه هستند و همین بی‌احتیاطی باعث رخ دادن اکثر سانحه‌هاست.

سرهنگ علیشاهی عامل انسانی را مهترین دلیل تصادفات رانندگی عنوان می‌کند و می‌گوید: در75درصد موارد خطای انسانی عامل تصادفات رانندگی است. سایرعوامل مانند نوع اتومبیل‌‌، ‌‌مهندسی راه‌‌ و عوامل دیگر فقط در حدود 25‌درصد در ایجاد تصادفات می‌توانند موثر باشند.

به همین سبب است که نیروی انتظامی با رانندگان متخلف با انحاء مختلف برخورد می‌کند.

سرهنگ علیشاهی می‌گوید: از 25 اسفند تا نیمه اول تعطیلات حدود 21 هزار وسیله نقلیه متخلف به پارکینگ‌ها هدایت و بیش از 5 هزار جلد گواهینامه ضبط که از این تعداد نیز بیش از 150 فقره گواهینامه‌ راننده‌های متخلف که رفتارهای پرخطر داشته‌اند ابطال شد.

سردار محمد رویانیان نیز می‌گوید: از روز25‌‌اسفند تا نیمه اول فروردین حدود 19 هزار دستگاه موتورسیکلت متخلف و بیش از یک هزار و500‌دستگاه خودرو هم با زدن قفل به چرخ آنها به طور موقت توقیف شد و این خودروها به تناسب تخلفی که مرتکب شده‌اند از نیمروز تا یک هفته در پارکینگ نگهداری شدند ضمن این که در 10 روز اول تعطیلات 900 هزار برگ جریمه برای رانندگان با رفتارهای خطرساز صادر شد.

این مقام انتظامی درباره معیار برخورد با رانندگان متخلف توضیح می‌دهد: اگر خودرویی در آزادراه بیش از 150 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد توقیف می‌شود و اگر سرعت آن 130 و 125 کیلومتر در ساعت باشد به ترتیب 30 و 20 هزار تومان جریمه می‌شوند. قانون همچنین برای سبقت‌های متعدد نیز جریمه 35 هزار تومانی و توقیف یک هفته‌ای خودرو را در نظر گرفته است.

وی همچنین به این نکته نیز تاکید می‌کند که در ایام نوروز 95 درصد شهروندان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کردند و فقط پنج درصد از رانندگان در جاده‌های کشور با رفتارهای خطرساز، امنیت و سلامت خود و دیگران را به مخاطره انداختند که پلیس با آنان برخورد جدی کرد.

پیشگیری

چند سالی است که برای پیشگیری از سوانح رانندگی و کاستن آمار تلفات اقدامات موثری انجام شده است که بیشتر آنها حول محور آموزش و اطلاع‌رسانی می‌چرخیده است با این وجود باز هم کارهای صورت گرفته کافی نبوده و به نظر می‌رسد تلاش‌ها در این زمینه باید ادامه پیدا کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که میزان کاهش تلفات نوروزی کافی نیست و همچنان این ارقام را نگران کننده می‌داند و می‌گوید: کشته‌های روزانه در جاده‌های کشور با یک جنگ محدود برابری می‌کند به همین خاطر تکلیف همه مسوولان به ویژه دولت، مجلس و قوه قضاییه است که در این خصوص وارد عمل شوند. بزودی کمیته ویژه پیگیری حوادث جاده‌ای و حمل و نقل در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود و ما در تلاشیم تا در این کمیته مشکلات قانونی را در جهت کاهش کشته‌های تصادفات در کشور تصویب کنیم.

علیرضا رحیمی نژاد

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها