مروری بر فیلم‌هایی که در صدر نامزدهای اسکار امسال قرار گرفته‌اند

گول اسکار را نخورید

این یک اشتباه است اگر یک وقت گول قیافه مظلوم نمای اسکار را بخورید، چون‌ اسکار همیشه دوبهم‌زن بوده و با انتخاب‌هایش در بین اهالی سینما در سطح جهان اختلاف‌های عمیقی را به وجود آورده است. وودی آلن جمله معروفی درباره اسکار دارد. او در مراسم سال 1978درباره این جایزه گفت: آنها سیاسی هستند و اهل معامله و مذاکره (گرچه انسان‌های شایسته زیادی با لیاقت برنده شدند) و کل مفهوم این جایزه‌ها احمقانه است. من نمی‌توانم خودم را تسلیم قضاوت دیگران بکنم، چون اگر شما وقتی که آنها بگویند تو شایسته جایزه‌ای هستی، این را بپذیرید، در آن صورت زمانی هم که بگویند شایسته نیستی باید قبول کنی.
کد خبر: ۲۳۷۰۷۳

مراسم اسکار امسال در روز چهارم اسفند (22 فوریه) در سالن کداک شهر لس آنجلس برگزار می‌شود. اسکار یکی از معتبرترین مراسم‌های سینمایی جهان، بویژه در امریکاست که از سوی یکی از مهم‌ترین سازمان‌های سینمایی آمریکا یعنی آکادمی هنرها و علوم سینمایی، هر ساله برپا می‌شود. این جشنواره به شیوه‌ای کارآمد و بسیار منظم از سال 1929 همه ساله برگزار شده و نتایج آن بسیار در سرنوشت و جایگاه فیلم‌ها و سینماگران گیرنده جایزه و حتی آنها که نامزد دریافت جایزه شده‌اند، موثر بوده است.

با وجود همه اینها نمی‌توان این نکته را بی‌اهمیت جلوه داد یا از روی آن به سادگی گذشت که اسکار موجب بسیاری دغل کاری‌ها شده. نتایج اسکار در سرنوشت فیلم‌ها و کسانی که آن را دریافت می‌کنند بسیار تاثیرگذار است. هیچ ضابطه مشخصی برای تعیین کردن محبوبیت و درآمدی که برنده شدن و نامزد شدن جایزه به همراه می‌آورد، وجود ندارد، با این حال برآورد کرده‌اند که جایزه بهترین فیلم سال، مبلغی حدود 15 تا 30 میلیون دلار به فروش فیلم می‌افزاید و نامزدی هم به همین صورت، ولی با درصد کمتر (این نتایج قطعی نیست و در برخی موارد هیچ افزایشی دیده نشده.) سینماگرانی هم که نامزد یا برنده جایزه می‌شوند معمولا دستمزدشان چندین برابر می‌شود حتی تا 10 برابر. این عوامل که اقتصاد سینما را بیش از پیش به رخ می‌کشند موجب شده‌اند که بعضی از دست‌اندرکاران سینما با پرداخت مخارج گزاف هزینه‌های تبلیغاتی به دنبال این جایزه باشند. حالا 4 فیلمی را که نامزد دریافت بیشترین جایزه در اسکار شده‌اند، مرور می‌کینم.

سرگذشت عجیب بنجامین باتن

«سرگذشت عجیب بنجامین باتن» ساخته دیوید فینچر در صدر فهرست نامزدهای دریافت جوایز اسکار حضور دارد.

این فیلم با بازی «براد پیت» که در 13 رشته نامزد دریافت جایزه اسکار است، داستانی درباره شخصی به نام بنجامین (بنیامین) باتن است که سرگذشتی عجیب دارد او در حالتی متفاوت از دیگران متولد می‌شود. او پیرمرد به دنیا می‌آید و هر چه از عمرش می‌گذرد جوان‌تر می‌شود. این سرگذشت عجیب برای او دردسر‌هایی ایجاد می‌کند. او نمی‌تواند زمان را متوقف کند. زمان هر چه می‌گذرد از سن او کاسته می‌شود و این کاهش سن تقریبا در همه زمینه‌ها برای او مشکل ساز می‌شود، حتی درباره عشقش... . منتقدان این فیلم را در کل ستوده‌اند و بیشتر نقدهای مربوط به آن مثبت بوده است. بسیاری از این منتقدان به این نکته اشاره کرده‌اند که داستان فیلم اگر چه زمینه‌هایی از عشق و درام را در خود دارد، اما در واقع داستانی است درباره زمان و اهمیت آن.

میلیونر زاغه‌نشین

پس از سرگذشت عجیب بنجامین باتن فیلم میلیونر زاغه‌نشین با 10 جایزه، بیشترین تعداد نامزدهای جایزه اسکار را به خود اختصاص داده است. این فیلم تازه‌ترین اثر کارگردان مستند ساز بریتانیایی، دنی بویل و فیلمساز هندی‌تبار لاولین تندان است.

این روزها، دست‌اندرکاران صنعت سینما مشکل می‌توانند باورکنند که یک فیلم، با استفاده از شیوه‌های قدیمی رمانتیک/ ملودراماتیک هالیوودی در یک قالب کاملا مدرن و تازه که تماما در محلات فقیرنشین مومبای (بمبی) با استفاده از هنرپیشه‌های گمنام ساخته شده بتواند به چنین موفقیت شگفت‌آوری از لحاظ فروش گیشه دست پیدا کند.

در فیلم «میلیونر زاغه‌نشین»، دنی بویل، کارگردانی که هیچ یک از آثار او به هم شباهت ندارد، با بی‌باکی سبک تازه‌ای از فیلم‌سازی را ارائه داده است که در آن از تمام عوامل سینمای سنتی و مدرن استفاده شده است. فیلم مستقلی که استودیوهای قدیمی چون «برادران وارنر» در هالیوود حاضر می‌شدند هر بهایی را در ازای تهیه آن بپردازند. فیلم میلیونر زاغه‌نشین داستان چارلز دیکنز گونه زندگی یک نوجوان 18 ساله یتیم و فقیر به نام جمال ملیک است که برای شرکت در یک مسابقه هوش تلویزیونی با یک جایزه 20 میلیون روپیه‌ای انتخاب شده است، اما جمال برای پول جایزه در این مسابقه شرکت نکرده است بلکه این کار برای اثبات عشقی است که او برای دختری به نام لاتیکا دارد.

لاتیکا هم چون میلیون‌ها تماشاگر دیگر در سراسرهند، از هواداران پروپا قرص این برنامه است.

شوالیه تاریکی

شوالیه تاریکی نامزد دریافت 8 جایزه اسکار شده است. این فیلم محصول 2008 به کارگردانی کریستوفر نولان و دنباله فیلم بتمن آغاز می‌کند است.

کریستین بیل، هیث لجر (ژوکر، اوشش ماه قبل از اکران فیلمش درگذشت)، مایکل کین، مورگان فریمن و گری اولدمن از بازیگران این فیلم هستند.

بتمن (کریستین بیل) به کمک ستوان جیم گوردن (گری اولدمن) و دادستان شهر گوتام، هاروی دنت (آرون ایکهارت)، در حال مبارزه با خلافکاران محلی هستند.

روسای گروه‌های خلافکار دور هم جمع می‌شوند تا درباره اوضاع پیش‌آمده با هم بحث کنند. در این میان قرار می‌شود یک حسابدار چینی پول‌ها را به هنگ‌کنگ برده و برای جلوگیری از توقیف پول‌ها توسط دادستان در بانکی نگهداری کند.

بتمن ماموریت می‌یابد تا مرد چینی را به شهر بازگرداند. او با موفقیت فرد مورد نظر را می‌رباید و به پلیس شهر گوتام تحویل می‌دهد. در این میان یک مجرم نابغه و روانی به نام ژوکر (هیث لجر)، ظاهر می‌شود و قول می‌دهد در ازای دریافت پول بتمن را بکشد.

ژوکر تهدید می‌کند اگر بتمن خود را تسلیم نکند، او هر روز تعدادی از افراد شهر را خواهد کشد. او از مقامات دولتی شروع می‌کند و در ابتدا کمیسر لوب (کالین مک فارلین) و قاضی اصلی شهر را می‌کشد. هاروی دنت برای جلوگیری از کشته شدن افراد بیشتر خود را بتمن معرفی می‌کند. ژوکر برای کشتن هاروی دنت به سراغ او می‌رود. بتمن و سروان گوردون هم بعد از تعقیب و گریز، ژوکر را دستگیر می‌کنند.

میلک

میلک با بازی شان پن، هم مثل شوالیه تاریکی نامزد دریافت 8 جایزه اسکار است. البته درباره این فیلم قبلا در همین صفحه نوشته‌ایم.

میلک محصول سال 2008 به کارگردانی گاس ون سنت است. این فیلم به زندگی هاروی میلک، سیاستمدار آمریکایی می‌پردازد.

ون سنت، در برخی از صحنه‌های میلک، از فیلم‌های مستند مربوط به رویدادهای واقعی، را در میان صحنه‌های ساختگی به‌کار برده است. یکی از این منابع، فیلم مستندی است که در سال 1984 برنده جایزه اسکار شد. این فیلم در شهر سان فرانسیسکو فیلمبرداری شده است و حتی برای ساخت برخی سکانس‌ها، از همان مغازه دوربین‌فروشی خیابان کاسترو که میلک در آنجا فعالیت می‌کرد، استفاده شده است. در این فیلم افزون بر بازیگران سرشناسی همچون جیمز فرانکو و امیل هرش، بسیاری از دوستداران و همکاران هاروی میلک به‌عنوان بازیگر و سیاهی‌لشکر حضور دارند.

مترجم: لیلا بهبودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها