نتایج یک پژوهش نشان می دهد که هر یک از معتادان کشور حداقل از 30 هزار تا 5 میلیون تومان در ماه صرف اعتیاد خود می کنند که این رقم طور متوسط به 182 هزار تومان در ماه محاسبه شده است.
کد خبر: ۲۳۵۷۷۱

به گزارش مهر، بر اساس تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هزینه پرداختی از سوی معتادان برای خرید ماهانه 81 گرم سوخته 170 هزار تومان و هزینه متوسط 9 گرم شیشه ماهانه 214 هزار تومان است.

با این همه رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در این باره می گوید: نمی توان گفت که هر معتاد در ماه پنج میلیون تومان صرف خرید مواد مخدر می کند، اگر یک معتاد با وضع مالی بسیار خوب نیم کیلو تریاک مرغوب در ماه هم استفاده کند از یک میلیون تومان تجاوز نمی کند.

دکتر مصطفی اقلیما افزود: با این همه رقم 5 میلیون تومانی که در این پژوهش عنوان شده از جهاتی نیز درست به نظر می رسد. چرا که اگر سرانه هزینه هایی که ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی و نهادهای دولتی دیگر صرف مبارزه با مواد مخدر می کنند را محاسبه کنیم قطعا به 5 میلیون تومان می رسد. 

این در حالی است که  مجری این طرح پژوهشی در گفتگو با خبرنگار مهر مصرف 5 میلیون تومان مواد برای یک معتاد در ماه را امر عادی تلقی کرد و گفت: معتادانی که کوکائین مصرف می کنند حداقل 5 میلیون تومان در ماه هزینه می کنند.

گفته های هومان نارنجیها در حالی است که تعداد معتادان به کوکائین به دلیل هزینه بالای آن کم هستند و گرایش به این ماده مخدر در کشور بالا نیست. 

در بخش دیگری از این پژوهش آمده است که معتادانی نیز وجود دارند که روزانه هزار تومان صرف اعتیاد خود می کنند که در ماه جمعا به 30 هزار تومان برسد.

نارنجیها با بیان اینکه منظور از هزار تومان مبلغ خالصی بوده که معتاد از جیب خود هزینه کرده است می گوید: بسیاری از معتادان مبالغی را که صرف اعتیادشان می کنند از گروه دوستان یا والدین خود می دزدند و رقم کل در این پژوهش محاسبه نشده است.

مجری طرح ارزیابی وضعیت اعتیاد می افزاید: البته بسیاری از معتادان در روز یک گرم تریاک دود کرده یا می خورند که هزینه آنها در ماه به 30 هزار تومان می رسد که این مبلغ در مرزهای شرقی کشور به 15 هزار تومان نیز کاهش می یابد. با این همه مصطفی اقلیما درباره مصرف روزانه هزار تومان مواد عقیده دارد که این رقم درست نیست چراکه حداقل هزینه هرمعتاد ایرانی 200 هزار تومان  و حداکثر آن یک میلیون تومان در ماه است.


براساس این پژوهش تعداد معتادان کل کشور تا پایان سال گذشته یک میلیون و 166 هزار و 297 نفر بوده که دامنه آن در حدود 1.7 میلیون نفر تا 800 هزار نفر متغیر است.

این نتایج حاصل تحقیقاتی است که بر روی 6 هزار نفر معتاد انجام شده و اطلاعات بدست آمده از افراد مورد پژوهش در این تحقیق در سه گروه معتادان خیابانی، زندانی و مراجع کننده به مراکز درمانی در شهرهای اصلی کشور با مقایسه 10 اقلیم جمع آوری شده و مورد مطالعه قرار گرفته اند.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران نیز این موضوع را تایید می کند و می گوید: " قطعا همین طور است. در شهرهای بزرگ و پرجمعیت فشارهای اجتماعی بیشتری وجود دارد و همین مسئله باعث افزایش اعتیاد در شهرها می شود."

اقلیما در این باره می گوید: نبود امکانات تفریحی و فرهنگی برای جوانان، عدم اشتغالزایی برای آنها، نابسامانی در اوضاع خانه و خانواده همچون طلاق و جدایی والدین باعث کاهش سن اعتیاد در جوانان به خصوص در مناطق شهرنشین می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها