ونیز شهری با موزه‌ها، کاخ‌ها، کلیساها و پل‌های تاریخی است. ونیز با این که شهری کوچک است، موزه‌های متعددی دارد که هر کدام درجذب گردشگر موفقند. این شهر ده‌ها موزه دارد که در آنها آثاری از هنر، معماری و صنعت در دوره‌های مختلف تاریخ شهر و ایتالیا نگهداری می‌شود. چند کلیسا هم از دیدنی‌های شهر به شمار می‌آیند که سان مارکو و سانتاماریا دلاسالوت معروف‌ترین آنهایند.
کد خبر: ۲۳۱۹۹۰

از میان صدها پلی که روی رودها و کانال‌های شهر ونیز به چشم می‌خورند، پل ریالتو، یکی از دیدنی‌ترین‌هاست. البته هر یک از  پل‌های تاریخی شهر، داستان خاص خود را دارند.

ونیز از مراکز مهم موسیقی در ایتالیا به شمار می‌آید و در طول سال چند بار کنسرت‌های بزرگی در آنجا اجرا می‌‌شود. در قرن 16 ونیز یکی از مهم‌ترین مراکز موسیقی اروپا شد. سبک موسیقی ونیزی و ظهور آهنگسازان بزرگ، ونیز را در جایگاهی والا در موسیقی اروپا قرار داد. یکی از برجسته‌ترین موسیقیدانان ونیز آدریان ویلارت نام داشت که در کلیسای سن مارکو مستقر  بود. از زمان اختراع فناوری چاپ نت موسیقی، در ونیز آثار موسیقی چاپ شد. پس در این خصوص یکی از شهرهای پیشتاز به شمار می‌آید.

در پایان قرن 15، ونیز پایتخت چاپ در اروپا شد. صنعت چاپ که در آلمان اختراع شده بود، در ونیز به سرعت گسترش یافت و تا سال 1500 میلادی، 417 اثر در این شهر چاپ شد. مهم ترین اداره چاپ ونیز آلداین نام داشت که در سال 1499 زیباترین کتاب دوره رنسانس را چاپ کرد و نقطه‌گذاری جدید حروف‌چینی ایتالیک و صفحه‌بندی چاپ را ابداع کرد و اولین موسسه‌ای بود که آثار ارسطو را به چاپ می‌رساند.

شهری برای قایقرانی

در شهر ونیز ورزش هم جایگاه خاص خود را دارد. در این شهر امکانات ورزشی گسترده‌ای در دسترس شهروندان و گردشگران است.

تقویم ورزشی شهر ونیز پر است از رویدادهای مهیج ورزشی در طول سال موسسه قایقرانی ونیز از بزرگ‌ترین مراکز ورزشی شهر و حتی ایتالیاست که سهم مهمی در پر کردن اوقات فراغت اهالی شهر دارد. این موسسه هم قایقرانی پارویی را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد و هم با داشتن قایقرانان با تجربه برنامه‌های سفرهای تفریحی روی آب برای مراجه‌کنندگان ترتیب می‌دهد. چند کشتی تاریخی هم در سواحل ونیز لنگر انداخته‌اند که گردشگران را در برخی از ماه‌ها، بویژه سپتامبر به دل عصر رنسانس می‌برند. بیشتر باشگاه‌های قایقرانی ونیز اطراف مرکز شهر قرار دارند که کلاس‌های قایقرانی و دریانوردی را برای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ترتیب می‌دهند. کسانی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، باید شنا را خوب بدانند. دانستن شنا، اولین شرط برای شرکت در کلاس‌های قایقرانی و دریانوردی است. شهر چند مدرسه دریانوردی هم دارد که فارغ‌التحصیلان آنها گواهینامه مخصوص برای هدایت قایق‌های موتوری دریافت می‌کنند.

جایی برای شنا و تنیس

ونیز، شهری که روی آب بنا شده، جایی مطلوب برای ورزش‌های آبی از جمله شنا است. شهر علاوه برداشتن سواحلی زیبا برای شنا کردن، شمار در خور توجه‌ای استخر شنا دارد. سواحل و پلاژهای عمومی شهر در جایی به نام سن نیکولو در شمال شهر و مورازی و آلبرونی در جنوب شهر قرار دارند. همچنین یک استخر عمومی بزرگ در جزیره کوچک ساکافیسولا (Sacea Fisola) در دسترس علاقه‌مندان است.

در شهر ونیز ورزش‌های غیر آبی نیز جایگاه خود را دارند. مثلا در این شهر ورزش تنیس، پرطرفدار است. بیشتر زمین‌های تنیس در ناحیه لیدو ساخته شده‌اند که در همین ناحیه چندین باشگاه تنیس فعالیت می‌کنند بیشتر زمین‌های تنیس برای استفاده عمومی است. بنابر این افراد غیرعضو به سادگی به آنها دسترسی دارند. علاقه‌مندان سوار شدن به اتوبوس آبی، خیلی راحت و زود به زمین‌های ناحیه لیدو می‌رسند.

ترجمه و تالیف: جهانگیر چراتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها