کد خبر: ۲۲۹۴۶۵

پیش‌بینی می‌شود جمعیت سالمندان این کشور تا سال 2050 به 20 درصد جمعیت کل کشور برسد و این آمار، کم ‌و بیش،‌ در سایر نقاط دنیا نیز دیده می‌شود. این همان ضرورتی است که ایجاب می‌کند تغییرات مغز را در سنین سالمندی مورد مطالعه قرار بدهیم و بشناسیم.سرفصل عمده‌ترین تغییراتی که در سنین سالمندی در مغز اتفاق می‌افتد، عبارتند از:

بزرگ شدن بطن‌های مغزی (فضاهایی که مایع مغزی نخاعی در آنها قرار می‌گیرد)‌

عریض شدن شیارهای سطح مغز

کاهش وزن و حجم مغز

بروز اختلالات نورولوژیک مانند آلزایمر، پارکینسون و سکته مغزی

بروز نقایص حسی در حواس پنج‌گانه

در مقابل، مهم‌ترین توصیه‌هایی که برای پیشگیری از بروز آسیب‌های مغزی در دوران سالمندی مطرح است، بدین قرار است:

1 - تا می‌توانید در برنامه غذایی‌ روزانه‌تان، سبزیجات و میوه‌های تازه بگنجانید. این مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های متعددی هستند و مطالعات متعدد نشان می‌دهد سالمندانی که در طول زندگی‌شان عادت به خوردن میوه‌ها و سبزیجات داشته‌اند 70 درصد کمتر از همسن و سالانشان به آلزایمر دچار شده‌اند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای پیشگیری از آلزایمر، روزانه بین 8 تا 10 سروینگ (هر سروینگ معادل نیم فنجان است) از این مواد غذایی مصرف شود.

2 - متخصصان تغذیه می‌گویند مصرف افراطی گوشت، کافئین (قهوه)، سیگار و الکل منجر به تخلیه ذخایر انواع ویتامین ب در بدن می‌شود و بدون میزان کافی ویتامین‌های ب6 و ب 12 و فولات، مغز ما در معرض بیماری‌های متعددی (مانند آلزایمر، دمانس، پارکینسون، افسردگی و سکته مغزی) قرار می‌گیرد؛ مخصوصا در دوران سالمندی. از افراط در مصرف این مواد غذایی پرهیز کنید و به جایش مصرف حبوبات، سبزیجات و میوه‌های تازه را افزایش دهید.

3 - ریلکسیشن و سایر راهکار‌های ذهنی و جسمی مقابله با استرس را یاد بگیرید و ورزش روزانه را فراموش نکنید.

4 - مصرف چربی حیوانی را به حداقل برسانید و به جایش از روغن‌های بی‌خطری مانند روغن ماهی امگا 3 و روغن زیتون استفاده کنید.

دکتر محمد کیاسالار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها