رسانه در ارتباط مستقیم با افکار و اندیشه‌های مخاطب است. در واقع رسانه نقش مهمی در پرورش اندیشه‌‌های مخاطب دارد. این بار به سراغ یکی از برنامه‌های تولیدی رادیوی اندیشه‌های یعنی رادیو گفت‌وگو رفتم. برنامه مجله اندیشه دوشنبه و پنج‌شنبه در ساعت 20 30/19 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می‌شود. برای تهیه گزارش پشت صحنه از این برنامه به ساختمان شهدای سازمان صداوسیما رفتم. محل ضبط برنامه استودیو 4 بود.
کد خبر: ۲۲۸۹۲۳

قبل از آغاز ضبط برنامه منوچهر دین‌پرست سردبیر این برنامه که مجری کارشناس و سردبیر برنامه‌های سوفیا حقیقت غرب و جهان رادیو در رادیو گفت‌وگو است در مورد اهداف این برنامه می‌گوید: هدف مجله اندیشه یک اطلاع رسانی در باب موضوعات اندیشه‌ای و معرفت‌شناسی است. در این برنامه از خبر، گزارش و مصاحبه بهره‌ می‌بریم. اخبارمان موضوعات داخلی و خارجی است و سعی می‌کنیم روی موضوعات داخلی بیشتر کار کنیم. دین‌پرست در مورد معیار انتخاب موضوعات و اخبار می‌گوید: معیار ما بستگی به محتوای خبر و اهمیت خبر دارد. یک موقعی همایش مهمی برگزار می‌شود که بیشتر روی آن تاکید می‌کنیم و بیشتر موضوعات خبری برای ما اهمیت پیدا می‌کند. عوامل برنامه برای آغاز ضبط خود را آماده می‌کنند. عفت رسولی گوینده مجله اندیشه پشت میکروفن نشسته است و برنامه را اینچنین آغاز می‌کند. به نام خداوند جان و خرد و با عرض سلام خدمت شما شنوندگان ارجمند رادیو گفت‌وگو. رسولی عناوین برنامه را می‌گوید و خبرهایی را می‌خواند بخش بعدی برنامه گزارشی از سخنرانی دکتر احسان شریعتی فرزند دکتر علی شریعتی در مورد فلسفه قاره‌ای است که توسط گزارشگر برنامه خانم صادقی آماده شده است، با دکتر نجومیان در مورد نشانه‌شناسی گفت‌وگو شده و در بخش بعدی رسولی با دکتر بهمن نامور مطلق در مورد همایش مکتب شیراز گفت‌وگو می‌کند.

رسولی در پایان برنامه عوامل برنامه را معرفی کرده و جمله انتهایی برنامه را چنین می‌گوید: در این جا برنامه مجله اندیشه به پایان می‌رسد.

در فاصله بین ضبط برنامه تا ضبط قسمت‌ بعدی مجله اندیشه از حسین ماکنعلی تهیه‌کننده این برنامه که از سال 80 تاکنون تهیه‌کنندگی رادیو می‌کند در مورد نوع موسیقی‌هایی که در این برنامه استفاده می‌شود می‌پرسم. او می‌گوید: از موسیقی کلاسیک استفاده می‌کنیم. در واقع شکل این برنامه موسیقی کلاسیک می‌‌خواهد. از موسیقی‌های دیگری هم می‌شود استفاده کرد اما بهترین نوع موسیقی برای مجله اندیشه موسیقی کلاسیک است. روال قسمت بعدی مجله اندیشه نیز به همین شکل بود. رسولی پس از جملات ابتدایی باز هم عناوین برنامه را خواند. خبرهایی را مطرح نمود و بخش گزارشی در مورد نشست ولایت در عرفان توسط خانم صادقی آماده شده بود و با کارشناس هم گفتگو می‌شود.

اغلب برنامه‌های رسانه از گزارش بهره می‌گیرند. منوچهر دین‌پرست در مورد بخش گزارشی می‌گوید: در این بخش‌ همایش‌ها، نشست‌ها و سخنرانی‌هایی که طی هفته گذشته برگزار شده است را پوشش خبری می‌دهیم.

برنامه‌های رسانه‌ با داشتن مخاطب و تاثیرگذاری روی مخاطب معنا پیدا می‌کند. از دین‌پرست در مورد میزان تاثیرگذاری برنامه‌های اینچنینی می‌پرسم. او می‌گوید: تا حالا سعی کردیم اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشیم. تصور می‌کنم برای سنجش میزان تاثیرگذاری باید سطوح مختلفی ازجمله نوع مخاطب و نوع برنامه را در نظر بگیریم. به نظرم میزان مخاطب را براساس پژوهش‌های میدانی می‌توانیم به دست بیاوریم. در واقع از محافل آکادمیک، اندیشه‌ای، انتشاراتی‌ها و مولفان و مترجمان می‌توانیم میزان تاثیرگذاری را دریافت کنیم. پس از پایان ضبط به رسولی گوینده برنامه خسته نباشید می‌گویم. رسولی 25 سال است که گویندگی می‌کند از او درباره مجله اندیشه می‌پرسم. او می‌گوید این برنامه را دوست دارم. همان طور که دیدید متن این برنامه کلمات سنگین زیاد دارد و باید معلومات خوبی داشته باشید. در ارتباط تلفنی‌ها همین طور باید اطلاعات در مورد موضوع داشته باشید.

مریم رضازاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها