در یک غروب برفی برای تهیه گزارش پشت صحنه از برنامه توپ که کاری است از گروه جوان و ورزش رادیو‌جوان به استودیوی پخش این شبکه رادیویی رفتم. توپ پنجشنبه‌ها پخش می‌شود و یک طنز ورزشی است. این برنامه نگاهی دارد به حواشی و اتفاقاتی که در طول هفته گذشته در ورزش کشور رخ داده است. برنامه توپ سال گذشته در جشنواره داخلی شبکه جوان در بخش‌های نویسندگی و تهیه‌کنندگی رتبه اول و در بخش سردبیری مقام دوم را کسب کرد.
کد خبر: ۲۲۶۴۰۷

ساعت 18 استودیو پخش شبکه رادیویی جوان

اشکان صادقی با به‌نام خداوند بخشنده مهربان برنامه را شروع می‌کند و جمله‌های آغازین برنامه را ادامه می‌دهد. صادقی می‌گوید: برنامه توپ شعبه دیگری ندارد. یک موسیقی پخش شده و گوینده دیدگاه یک بقال ورزش‌دوست را در مورد نقش پژوهش در ورزش می‌گوید و سپس دیدگاه یک خلبان ورزش‌دوست را در مورد نقش پژوهش در ورزش مطرح می‌کند. شکوفه موسوی از اولین قسمت توپ که در شهریور84 پخش شد به عنوان نویسنده با این برنامه همکاری داشته و از آبان 85 سردبیری این برنامه را بر عهده دارد. در مورد این بخش می‌گوید: بخشی از موضوع‌ را از دیدگاه مشاغل مختلف مطرح می‌کنیم، چون تقریبا تمام افراد جامعه خود را در زمینه ورزش صاحب‌نظر می‌دانند.

راس 30:6 اخبار پخش می‌شود. موسوی تلفن‌های مردمی که توسط آقای معین مسوول ارتباطات برنامه ضبط شده است را گوش می‌دهد که از او درباره طرح و قالب برنامه می‌پرسم. او می‌گوید: توپ تنها برنامه طنز ورزشی صداوسیما است که در طول این برنامه اخبار، اتفاقات و حواشی ورزش کشور را در هفته گذشته بررسی می‌کنیم.
سعی می‌کنیم به هر موضوعی که می‌پردازیم نگاهمان مثبت باشد و هر دو طرف ماجرا را ببینیم و توازن را برقرار کنیم و با چهره ورزشی هفته، کسی که مدال گرفته گفتگو کنیم. پس از خبر اشکان صادقی دیدگاه یک شاعر ورزش‌دوست را در مورد نقش پژوهش در ورزش می‌گوید. صادقی می‌گوید: پخش مستقیم فوتبال بین 2 تیم سرخابی یعنی سرخ‌ها و آبی‌ها در لیگ برتر هم‌اکنون در برنامه توپ. موسوی در مورد این بخش می‌گوید: گزارش ورزشی طنز را از اولین قسمت این برنامه که 3 سال پیش روی آنتن رفت داریم. در این بخش یک رقابت ورزشی با حواشی و بیان ویژه توسط آقای حامد مرادیان گزارش می‌شود. علاوه بر فوتبال در این بخش گزارش هندبال، والیبال، کشتی و بسکتبال را نیز داشتیم و در هر حال بازی ورزشی‌ای که مهم‌تر باشد را برای گزارش انتخاب می‌کنیم. ما معتقدیم که باید از فوتبال‌زدگی بیش از حد دور باشیم، چون ورزش‌های دیگر هم جذاب هستند.
موسوی در ادامه می‌گوید: توپ یک برنامه طنز ورزشی و انتقادی است که از زبان طنز برای بیان مشکلات، معضلات و انتقادات استفاده می‌کند، به طوری که به کسی بر نخورد. صادقی می‌گوید: صدای ما را از کل ایران می‌شنوید.
توپ توی زمین تمام ایرانی‌ها و توپ توی زمین مردم غیور جنوب. سپس یک موسیقی جنوبی پخش می‌شود. آخرین پنجشنبه هر فصل «توپ» میکروفن آزاد دارد و صادقی از ابتدای برنامه میکروفن آزاد را اعلام کرده است و تلفن‌های مردمی پخش شده و صادقی هم چند پیامک خوانده است. پس از پخش چند آگهی بازرگانی اخبار نود ثانیه‌ای توپ پخش می‌شود که یک بخش‌ خبری طنز است. صادقی دیدگاه یک پلیس ورزش‌دوست را در مورد نقش پژوهش در ورزش می‌گوید پس از آن دیدگاه یک راننده ورزش دوست و یک دلال ورزش‌دوست در مورد نقش پژوهش در ورزش مطرح می‌شود بخش بعدی برنامه یافته‌های جدید ورزش است که جزو آیتم‌های ثابت توپ است. شیرین حسن‌پور تهیه‌کننده این برنامه که برنامه‌های مثلث، سروش آسمانی و برای همیشه را نیز در رادیو جوان تهیه می‌کند در مورد نوع موسیقی‌هایی که در این برنامه استفاده می‌شود، می‌گوید: درست است که این برنامه طنز ورزشی است، اما فقط از موسیقی ورزشی استفاده نمی‌کنیم و متناسب با فضا و محتوای برنامه موسیقی را انتخاب می‌کنم. ممکن است در برخی مواقع از موسیقی سنتی استفاده کنم. برنامه با مطرح شدن دیدگاه یک محصل ورزش‌دوست و دیدگاه یکی از اهالی ورزش‌دوست سینما در مورد نقش پژوهش در ورزش ادامه پیدا می‌کند. بخش بعدی توپ روزشمار المپیک 2012 لندن است. شکوفه موسوی در مورد این بخش می‌گوید: ما از زمان شروع المپیک، پرونده‌ای را برای المپیک باز کردیم و در حال حاضر نیز در این بخش به این موضوع می‌پردازیم.

بخش بعدی برنامه گفتگو با مصطفی کارخانه سرمربی تیم والیبال پیکان به مناسبت قهرمانی نیم‌فصل این تیم است. پس از پخش یک موسیقی و تلفن‌های مردمی به ساعت 20 و زمان پایان برنامه نزدیک می‌شویم. صادقی عوامل برنامه را معرفی نموده و خداحافظی می‌کند. توپ بخشی با عنوان ورزش بانوان نیز دارد که این هفته پخش نشد. موسوی در مورد این بخش می‌گوید: با توجه به تاکیدی که از سوی رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور به ورزش بانوان شده است ما همیشه در متن برنامه ورزش بانوان را داشتیم، اما چند هفته‌ای است که یک بخش کاملا جدا برای ورزش بانوان داریم. صدابردار توپ کامبیز حکمتی است و نویسندگان این برنامه مهدی استاداحمد، حسن صنوبری، حامد مرادیان و شکوفه موسوی هستند.

مریم رضازاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها