بعضی از بیماری‌ها از طریق ماهی یا ‌آبی که ماهی‌ها در آن پرورش می‌یابند به انسان منتقل می‌شوند. هر چند آلوده شدن انسان با پاتوژن‌های ماهی بسیار غیرمعمول است، اما در هر صورت خطری است که ماهیگیران و پرورش‌دهندگان ماهی را تهدید می‌کند. بروز بیماری به عواملی چون نوع ارگانیسم (ویروس، انگل یا باکتری)، استعداد میزبان (افراد مبتلا به نقص ایمنی، زخم باز) و عوامل محیطی (کیفیت آب) بستگی دارد.
کد خبر: ۲۲۱۸۰۶

انگل‌ها و خزه‌های دریایی: بسیاری از انگل‌ها از راه ماهی به انسان منتقل می‌شوند. این انگل‌ها از طریق خوردن ماهی آلوده، خام یا نیم پز وارد بدن انسان می‌شوند. خزه‌های خطرناک (دینوفلاژلات‌ها و دیاتوم‌ها) ممکن است در نرم‌تنان انباشته شوند و از این طریق به بدن راه یابند. از علائم ابتلا می‌توان به علائم گوارشی، دردهای عضلانی و اختلالات عصبی اشاره کرد.

ویروس‌ها: نرم‌تنانی مانند صدف دریایی و حلزون دریایی می‌توانند پاتوژن‌های ویروسی را از آب‌های آلوده جذب کنند. مصرف این نرم‌تنان موجب اسهال، بیماری تنفسی، تب و هپاتیت می‌شود.

باکتر‌ی‌ها: آئروموناس هیدروفیلا بندرت باعث عفونت جدی در افراد سالم می‌شود، اما در افراد مبتلا به نقص ایمنی موجب سلولیت و از بین رفتن بافت ماهیچه می‌شود. ادوارد زیلاتاردا با عفونت بافت نرم یا التهاب مفاصل، اسهال، مننژیت و استئومیلیت همراه است. سالموتلا موجب درد شکم، اسهال، تهوع و استفراغ می‌شود. همچنین احتمال عفونت با چند باکتری دیگر نیز وجود دارد که همه این باکتری‌ها علاوه برعلائم ذکر شده می‌توانند باعث عفونت خون نیز بشوند.

پیشگیری و کنترل: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ذکر شده باید به چند نکته دقت کرد. بهتر است پیش از برداشتن ماهی صید شده منتظر بمانیم تا بی‌حرکت شود، زیرا برداشتن‌ ماهی در حالی که تقلا می‌کند، می‌تواند باعث زخمی شدن دست و ورود میکروب از طریق زخم شود. برای جابه‌جا کردن ماهی‌ها دستکش بپوشید.
زخم‌های کوچک باید با آب تمیز شسته شوند، اما برای زخم‌های بزرگ‌تر باید به پزشک مراجعه کرد.

حتما به پزشک بگویید که زخم دست شما توسط ماهی ایجاد شده است. افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص ایمنی (دیابت، اختلال کبد، سرطان یا ایدز) در خطر بیشتری قرار دارند و باید از تماس مستقیم با ماهی خودداری کنند. اگر دستتان زخم است، از دست زدن به ماهی به طور مستقیم خودداری کنید. با رعایت این نکات خطر انتقال بیماری به کم‌ترین حد ممکن می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها